Een 32A kabel kan 18,5kW aan vermogen hebben en een 125A kabel 72kW.
Je kunt over een 3 fase 32A aansluiting maximaal 6*3600 watt trekken. Wat neerkomt op ongeveer 21.600 watt.
Wat is het verschil tussen een 16A en een 32A kabel? De dikte van de koperen aders in de 32A kabel is groter dan bij de 16A kabel. In de 32A zijn de 2 aders 6mm dik en bij de 16A zijn ze de 2 aders 2,5mm dik. Doordat de kabel dikker is bij de 32A kan er meer stroom doorheen.
Een 3x25 ampère-aansluiting heeft een maximaal vermogen van ongeveer 17.000 watt. Dat houdt in dat er tot 17.000 watt aan apparatuur tegelijkertijd kan aanstaan. Zet u meer dan 17.000 tegelijk aan? Dan overbelast u de aansluiting en 'springt' de aansluiting eruit zodat u geen stroom heeft.
3-fase aansluiting
In woningen van na 2011 zit vaak een 3-fase (3x25A) aansluiting. Een 3-fase aansluiting is zeer geschikt voor een laadpaal met meer vermogen. Een 3-fase laadpaal heeft een standaard vermogen van 16A/3,7kW per fase. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW.
Laadkabels met een vermogen van 22 kW (3 fase, 32 ampère)
Een snelheid van 11 kW wordt gerealiseerd door een 3 fasen laadpaal met 3x16 ampère. Een 1-fase aansluiting is terug te vinden in de meeste huizen en kenmerkt zich door 2 draden die de meterkast binnenkomen, 1x230V en de nuldraad. In veel gevallen heeft deze 1 fase aansluiting een vermogen van 35 of 40 ampère.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
Als je een hoofdzekering hebt van 35 ampère dan heb je totaal 35 x 230 volt = 8.050 watt maximaal aan vermogen.
Wanneer u een krachtaansluiting heeft van 32 Ampere kunt u de krachtstroom houtklovers van ACG niet rechtstreeks aansluiten op de 32 ampere krachtstroomkabel. Bij gebruik van dit verloop, kunt u de kabel wel aansluiten op uw machine.
Zo kunt u ook een frietpan meenemen van bij voorbeeld 1500 watt; ook deze is met de Watt controller te gebruiken bij 4 of 6 ampère.
Als je 3500 Watt als standaard aanhoudt zit je altijd goed. Wanneer je de officiële berekening erop los laat zijn verschillende uitkomsten mogelijk. De uitkomst is afhankelijk of 220 Volt of 230 Volt wordt aangehouden. Door één groep mag maximaal 16 Ampère aan stroom lopen.
De meeste noodlaadkabels hebben standaard 10 Ampère uit een standaard 230V stopcontact 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3kW). Het elektriciteitsnet in Nederland levert ons namelijk 230 volt en 16 Ampère uit het stopcontact.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Om een auto met 3-faselader met een maximaal laadvermogen van 22 kW op maximale snelheid te kunnen laden is een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A nodig, in plaats van 3 x 25A. Dit is vrijwel nooit standaard aanwezig in je meterkast en moet dus aangelegd worden.
Als je een hoofdzekering hebt van 3x 25 ampère dan heb je totaal 75 x 230 volt = 17.250 watt maximaal aan vermogen. De vuistregel is dat een zekering in de groepenkast een factor 1.6 x kleiner moet zijn dan de hoofdzekering. Is de hoofdzekering 1 x 35A: Maximale groepenkastzekering = 35A / 1.6 = 20A.
Door één groep mag maximaal 16 Ampère aan stroom lopen. Nu kan u het vermogen uitrekenen door middel van de spanning en de stroom, waarbij u de stroom, 16 Ampère, vermenigvuldigt met de spanning, dat ofwel 220 Volt ofwel 230 Volt is. Hierbij is de uitkomst 16 Ampère x 220 Volt = 3520 Watt.
De open stadsmini komt tot maximaal 22 kW. De eerder aangehaalde Opel en Peugeot hebben met 100 kW de hoogste laadsnelheid van onze testkandidaten. Het gemiddelde ligt rond de 50 kW, zoals goed te zien is in de tabel onderaan deze pagina. Dat de Smart 'maar' met 22 kW kan laden, klinkt als een punt van kritiek.