Hoeveel KPI's maximaal? Het is het beste om maximaal 6 KPI's te gebruiken per bedrijfsonderdeel, afdeling of team. Te veel indicatoren kunnen de aandacht en inspanningen van je team versnipperen, waardoor het moeilijker wordt om echt een verschil te maken.
Kortom, het optimale aantal KPI's in een directiedashboard zou tussen de drie en tien moeten liggen.
SMART: KPI's moeten Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Vergelijkend: KPI's worden gemeten tegen een basislijn, een plan en een target om prestaties te kunnen evalueren.
Een KPI SMART maken betekent dat je deze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden maakt. Historische cijfers zijn een belangrijke indicator bij KPI's opstellen. Deze cijfers geven namelijk, wanneer de data betrouwbaar is, een goed beeld van de prestaties en resultaten tot nu toe.
Hoeveel KPI's maximaal? Het is het beste om maximaal 6 KPI's te gebruiken per bedrijfsonderdeel, afdeling of team. Te veel indicatoren kunnen de aandacht en inspanningen van je team versnipperen, waardoor het moeilijker wordt om echt een verschil te maken.
De hoofden van de operationele eenheden moeten de kosten- en waardedrivers kennen die direct gekoppeld zijn aan de KPI's. In samenwerking met ondersteunende/faciliterende functies zoals HR/Financiën/IT/Marketing wordt een operationeel plan opgesteld om de KPI uit te voeren.
KPI-boom. Een KPI-boom maakt het verband tussen de KPI's op verschillende niveaus en afdelingen in de organisatie inzichtelijk. Het maakt duidelijk hoe de doelen van de directie doorvertaald zijn naar de doelen op de werkvloer. Alle KPI's in de organisatie moeten verband houden met een KPI op een hoger niveau.
Key performance indicators zijn statistieken die bedrijven volgen en analyseren om prestaties te begrijpen en uitvoerbare doelen te behalen. Veelgebruikte KPI's zijn financiële, klantenservice-, proces-, verkoop- en marketingstatistieken .
De term kritieke prestatie-indicator (KPI) wordt soms verward met de term kritische succesfactor (KSF). Met een KSF geeft men aan welke activiteiten in een organisatie essentieel zijn voor het succes van de organisatie.Met een KPI meet men het effect van een activiteit in een organisatie.
Specifiek: Een KPI moet een gedetailleerde, eenvoudige en duidelijke beschrijving zijn van wat u precies wilt bereiken . Bijvoorbeeld, "Verbeter de klanttevredenheid" is te breed. Een betere KPI is, "Verbeter de klanttevredenheidsbeoordelingen met 10% tegen het einde van Q3."
Financiële KPI's, of cijfers die zijn afgeleid van boekhoud-, omzet- en activagegevens, vertellen hoe uw bedrijf tot nu toe heeft gepresteerd en helpen u voor te bereiden op de toekomst. Kortom, ze vertellen waar u vandaan komt en waar u waarschijnlijk naartoe gaat.
Zonder je omzetcijfers van de afgelopen periode te kennen, kan je onmogelijk bepalen in hoeverre je op koers ligt om die 5% extra omzet te behalen. Je omzetcijfers op zich zijn dus al een KPI.
Belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's), zowel financieel als niet-financieel, vormen een belangrijk onderdeel van de informatie die nodig is om de voortgang van een bedrijf ten opzichte van de gestelde doelen te verklaren, voor al dit soort narratieve rapportages.
KPI's zijn kwantificeerbare metingen die de voortgang en uitkomsten van uw professionele ontwikkelingsprogramma's weerspiegelen . Ze helpen u de prestaties van uw personeel, de impact van uw programma's en de afstemming van uw programma's op uw organisatiedoelen te volgen en evalueren.
De vier P's zijn product, prijs, plaats en promotie . Ze zijn een voorbeeld van een "marketingmix", of de gecombineerde tools en methodologieën die marketeers gebruiken om hun marketingdoelen te bereiken. De 4 P's werden voor het eerst formeel geconceptualiseerd in 1960 door E.
KPI's zijn indicatoren van cruciale prestaties die van levensbelang zijn voor de organisatie. Als de KPI's niet worden behaald, loopt het bestaan van de organisatie in gevaar. PI's daarentegen meten algemene prestaties, maar zijn niet noodzakelijkerwijs cruciaal voor het overleven van de organisatie.
Over het algemeen wordt er een indeling gemaakt in drie typen indicatoren, namelijk structuur-, proces- en uitkomstindicatoren (Donabedian, 1980)2. Structuurindicatoren geven informatie over de (organisatorische) randvoorwaarden waarbinnen zorg wordt geleverd.
Engelse term voor reeksen van economische cijfers waarvan gebleken is dat veranderingen een voorspellende waarde hebben voor de gang van zaken in de rest van de economie. Voorbeelden van leading indicators zijn het aantal werkuren in een week, prijzen van industriële halffabrikaten en uitgegeven bouwvergunningen.
Tactische KPI's sturen ondersteunende processen, zoals medewerkerstevredenheid of innovatietempo. Operationele KPI's meten de dagelijkse werkzaamheden die rechtstreeks impact hebben op de klant, zoals levertijden of foutpercentages.
Op organisatieniveau worden KPI's gebruikt om het algehele succes van het bedrijf te meten ten opzichte van zijn doelen, dus het zijn doorgaans directeuren die brede KPI's vaststellen die helpen die doelen te behalen. Ze overleggen met afdelingshoofden om te bepalen hoe elke afdeling het beste kan bijdragen aan de doelen.
Een van de meest effectieve manieren om de effectiviteit en geschiktheid van een KPI te evalueren, zijn de SMART-criteria . SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Haalbaar, Relevant, Tijdgebonden: Hoe SPECIFIEK is het doel?