Pops & Bangs is optioneel bij de chiptuning te nemen en kost €100 extra.
De Pops and Bangs worden veroorzaakt door verbranding van brandstof en is dus alleen met de software in te stellen.
Een antilag systeem (ALS) zorgt ervoor dat de turbo na het loslaten van het gaspedaal het schoepenwiel van de turbo blijft doordraaien en het "probleem" van een traag opspoelende turbo wordt verholpen. Het toepassen van het antilag systeem gebeurt in de motorcomputer.
Zijn pops & bangs slecht voor de uitlaat of katalystor? Het niet doen, is altijd het best. Als je een milde tune laat programmeren, zullen de knallen niet zo slecht zijn voor de auto en de uitlaat. Maar als je een half uur lang tof gaat doen op de parkeerplaats van de McDonald's, dan zul je allicht schade toebrengen.
Turbo lag betekent: vertraging door toedoen van de uitlaatgasturbo. Wat doet het? De uitlaatgasstroom brengt het turbinewiel van de uitlaatgasturbo op toeren. Daardoor gebeurt hetzelfde met het compressorwiel.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Vaak gaat de vervuiling van het inlaatspruitstuk samen met de verontreiniging van de EGR Klep en het roetfilter.
Bij de APK-keuring mag de auto dus niet meer dan 81 decibel maken. De keurmeesters volgen nauwkeurige richtlijnen om het geluid van je uitlaat te meten. Zo moet de microfoon op een bepaalde afstand en hoek van de uitlaat staan en moet het omgevingsgeluid (wind etc.) minder dan 10 decibel zijn.
Het beste antwoord. Nee, dit is ook door mytbusters onderzocht in de aflevering 15 van seizoen 2. Als je de uitlaat van een auto dichtstopt met iets, zal de motor uitvallen: Alle gebruikte voorwerpen (o.a. een aardappel, een banaan en een ei) werden gewoon uit de uitlaat gelanceerd.
Het motorblok bevindt zich bijvoorbeeld aan de buitenkant, dus lijkt meer geluidsoverlast onvermijdelijk. Daarom is er verschil in de eisen. Een auto mag niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Is een klep gestuurde uitlaat legaal? Volgens de APK-regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn. Dit wordt behouden met een bypass kleppensysteem of bijvoorbeeld een einddemper met klep.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Het ploffen in de uitlaat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door naverbranding in de uitlaat. Waarschijnlijk komt dit doordat de ontsteking TE LAAT staat, dat verklaart ook waarom je toerental boven de 6000 terug valt. Controleer eerst de ontsteking 1-1,2 mm voorontsteking. Hierna de brandstof afstelling controleren.
Knallen uit uitlaat, zijn gewoon, als je een sportdemper monteerd. Bij vrijwel alle motorfietsen, geeft bij gas dicht een naplof. zit hem puur in de uitlaatdruk en kan helemaal GEEN kwaad.
Wat is pingelen? Het pingelen van de motor wordt waargenomen als een ratelend en tikkend metaalachtig geluid en is vooral goed hoorbaar bij de lagere motortoeren. Het kan ook bij hogere toeren aanwezig zijn, maar door toename van het motorgeluid is het pingelen dan lastiger waar te nemen.
Het geluid wat op een circuit geproduceerd wordt is niet mis, langs de baan kan het aantal decibel al snel oplopen tot 130 dB! Dit geluidsniveau is zo hoog, dat het je gehoor direct onherstelbaar kan beschadigen.
In principe is het de nieuwste variant van dezelfde motor die ze nu opnieuw kopen. De tweecilinder boxermotor heeft een cilinderinhoud van 1.170 cc en levert 125 pk. Goed voor een topsnelheid van boven de 200 km/h.
80 dB als de limiet voor motorgeluid in Duitsland.
Het uitlaatsysteem bestaat uit verschillende delen. De kosten van een uitlaatdeel variëren sterk per merk en model auto. Voor montage van een hele uitlaat moet je op een uur werk, dus € 80 rekenen. Vervangen van alleen de middelste of de einddemper kost ook ongeveer een uur.
De kosten voor het vervangen van het gehele uitlaatsysteem zal gemiddeld op 850 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het aantal werkuren per type auto verschillend zal zijn. Dit heeft met name te maken hoe toegankelijk de uitlaat is en hoeveel er dus losgehaald en verwijderd dient te worden.
Witte rook door lekke koppakking
Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers. Een druktest brengt dit aan het licht.