De NRC redeneert dat de prijs per kilometer bij rekeningrijden een kleine 4 cent per kilometer moet worden. Volgens het CBS rijdt een Nederlandse auto gemiddeld 13.000 kilometer per jaar. Als we 4 eurocent aanhouden als prijs per kilometer, dan komt dat neer op 520 euro per jaar voor de gemiddelde Nederlander.
Kosten rijden op benzine per kilometer
Het gemiddelde benzine verbruik ligt in Nederland rond de 1 op 15 (6,7 liter per 100 km). Als we dit vermenigvuldigen met een benzine literprijs van rond de € 1,75 dan kom je per kilometer uit op € 0,12 voor de benzine.
Eigenaren van personen- en bestelauto's betalen voor het aantal kilometers dat zij in een jaar rijden. Nu betalen ze nog een vast bedrag per jaar via de motorrijtuigenbelasting. Er komt een vast tarief per kilometer. Het maakt dus niet uit waar of wanneer iemand rijdt.
Volgens De Telegraaf gaat er maar één tarief gehanteerd worden voor het rekeningrijden. De kilometers in de spits zijn dus niet duurder en ook maakt het niet uit waar je rijdt.
Autorijden is niet goedkoop. Het goede nieuws is dat u zelf invloed heeft op de maandelijkse kosten voor uw auto. De gemiddelde kosten per maand liggen volgens Nibud tussen de €294 en €645.
Kilometervergoeding blijft 19 cent in 2022.
Verbruikt je auto 6,7 l/100 kilometer (dat is 1 op 14,9), dan is die vergoeding genoeg om de brandstofkosten te betalen. Bij een literprijs van € 2,23 ben je dan ongeveer € 15 kwijt per 100 km, terwijl je voor diezelfde afstand dus € 19 kunt declareren.
Een redelijke vergoeding per kilometer is op dit moment rond de 30 cent. Dit dekt gemiddeld de variabele kosten en een vergoeding voor casco verzekering.
Rekeningrijden is een kilometerheffing voor automobilisten. Bestuurders betalen een bedrag per gereden kilometer en gram CO2. Het is mogelijk dat bijvoorbeeld een kastje in de auto de stand bijhoudt. Of elektronische meetpunten op de weg kunnen kilometers gaan registreren.
"Het hangt er van af welke technologie je daar voor gaat gebruiken. Het kan met GPS-kastjes. Of je wordt geregistreerd als je onder een poortje door rijdt, door middel van kentekenherkenning", zegt Verhoef. Ook hangt de de prijs af van het soort rekeningrijden die de politiek invoert.
Omzendbrief nr. 705 van 23 juni 2022 stelt het bedrag van de kilometervergoeding vast op 0,4170 euro voor de periode van 1 juli 2022 tot 30 juni 2023.
Er is momenteel nog geen vaste kilometerprijs afgesproken voor het rekeningrijden. Er circuleren verschillende tarieven van € 0,04 tot € 0,07 per gereden kilometer. In 2030 vervalt de huidige motorrijtuigenbelasting.
Vanaf 2030 rekeningrijden. Ook voor motorrijders? Nadat er al jaren over gesproken werd, lijkt het rekeningrijden vanaf 2030 echt ingevoerd te gaan worden. Vanaf dan betaal je dus zeer waarschijnlijk per gereden kilometer en niet meer voor het bezit van een auto.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Een auto die op diesel rijdt, verbruikt gemiddeld €0,063 per kilometer, een auto die op benzine rijdt zelfs €0,076 per kilometer. Na de elektrische auto is een auto op LPG het goedkoopst, met €0,031 per kilometer.
Er wordt geen onderscheid gemaakt naar waar of wanneer het wordt gereden: er komt een standaardtarief voor hoe veel kilometers je rijdt. Er wordt een jaarlijkse meting gedaan en je betaalt voor de kilometers die er per jaar bijgeschreven zijn. Nadeel daarvan: dat geldt dus ook voor kilometers in het buitenland.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
Betalen per gereden kilometer
In het regeerakkoord zijn afspraken gemaakt over 'betalen naar gebruik', beter bekend als rekeningrijden. Vanaf 2030 betaal je niet meer voor het bezit van de auto, maar per gereden kilometer. Gebruik je de auto weinig, dan ben je goedkoop uit. Gebruik je hem veel, dan betaal je meer.
Forfaitaire kilometervergoeding
De nieuwe forfaitaire, maximale kilometervergoeding hiervoor bedraagt sinds 1 juli 2021 0,3707 euro per kilometer. Aangezien het om een compensatie voor kosten gaat, is de vergoeding niet onderworpen aan RSZ-bijdragen en belastingen.
Werkgevers mogen 19 cent per kilometer belastingvrij aan hun werknemers betalen als vergoeding voor iedere km die zij reizen om naar hun werk te komen. Dat bedrag is sinds 2006 niet meer veranderd. De 19 cent is bij lange na niet genoeg, zegt Jan van Delft, voorzitter van de belangenvereniging.
Kilometervergoeding factureren is misschien wel de meest gebruikte manier om reiskosten te declareren bij de opdrachtgever. Je brengt hierbij voor elke kilometer die je aflegt een bedrag in rekening. Dit bedrag spreek jij af met jouw opdrachtgever. Er zitten geen wettelijke regels aan vast hoe hoog het bedrag mag zijn.
Om te weten hoeveel liter benzine je gebruikte, deel je de aantal gereden kilometers door het gebruik. Dus 259/14 =18,5 liter. Voor 1 liter betaal je €1,80. In totaal heb je 18,5 liter verbruikt, dus de rekensom is dan 18,5 x 1,80 = €33,30.
Aangenomen word dat de kosten per km van een normale middenklas auto 0.49 cent per km is.
Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen. Geeft je auto bijvoorbeeld 9/100 aan dan moet je 100 door 9 delen. Het getal wat er dan uitkomt is de hoeveelheid kilometers die je kan rijden met 1 liter brandstof.