Motor rijden kost, inclusief afschrijving, tussen de € 1.200 en € 4.000 per jaar.
Nieuwprijs beginners motor voor de 3 soorten motorrijbewijzen: A1 motorfiets ca. € 5.000 – € 6.000.
Aanschaf motor
De meeste mensen geven gemiddeld rond € 10.000,- uit aan een nieuwe motor. Een nieuwe motor van een populair merk begint rond € 7.000,- voor een mooi instapmodel en kan oplopen tot € 30.000,- voor de meest luxe motoren met álle toeters en bellen.
Voorbeelden van beginnersmotoren
Meer standaard is de Honda Nighthawk 250 cruiser, de Suzuki GZ 250 is een prima beginnersmotor en de Yamaha Virago 250 cruiser een van de mooiste, maar smaken verschillen gelukkig. In de 500-cc-klasse heb je o.a. de Kawasaki Vulcan 500 LTD, Suzuki GS500E en Yamaha Virago 535.
Bouwjaar na 1 januari 1988
Is je motor 34 jaar of jonger, dan betaal je het volle tarief motorrijtuigenbelasting van rond de € 130,- per jaar (2022). Als je een motor hebt die volledig elektrisch rijdt dan ben je vrijgesteld van wegenbelasting. De MRB is afhankelijk van de provincie waar je woont.
Een motor verbruikt gemiddeld 1 op 20. Bij recreatief gebruik en 2.000 km per jaar kom je op € 175, bij woon- werkverkeer (15.000 km) km is dat pakweg € 1.300 per jaar.
Als vervoermiddel is een motor meestal goedkoper dan een auto. De kosten van een motor zijn over het algemeen veel lager dan die van een auto. Natuurlijk zijn er andere situaties te bedenken, zoals wanneer je 50.000 kilometer met een auto op diesel rijdt.
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
In Nederland ben je verplicht, als je 18 bent, te starten op 125cc (A1-rijbewijs). Ben je 20 jaar oud, dan mag je direct gaan voor het A2-rijbewijs en mag je op motoren rijden met maximaal 35 kilowatt vermogen.
bij motoren worden uit kleine atmosferische blokken enorme vermogens geperst. en dan moeten die blokken nog relatief lang heel blijven ook en dat kan alleen met exclusieve materialen en hoge precisie. ook dat kost geld. dat gecombineerd met lage verkoop aantallen maakt de motoren relatief duur.
Is motorrijden moeilijk? Nee, want het motorrijden op zichzelf is niet moeilijk als je de motor weet te hanteren. Dat leer je door motorrijles te nemen en te starten met het onderdeel voertuigbeheersing. Met het doen van oefeningen leer je in de praktijk snel motorrijden.
Motorrijbewijs A1 kosten
Gemiddeld moet je al snel op zo'n €1.000,- rekenen als het gaat om de kosten die gepaard gaan met een motorrijbewijs A1.
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens. Je bent dan rond de €800 tot €1200 kwijt aan motorrijlessen.
250-500 cc: in de stad én op de snelweg rijden
Een kruissnelheid van 110 km/uur is gemakkelijk haalbaar. Door het geringe gewicht zijn ze ook wendbaar.
De vaste maandelijkse kosten van een motor
Kosten: ongeveer 60 euro per maand. De motorverzekering. Kosten: ongeveer 20 euro per maand.
Ook biedt de verlaging van de minimumleeftijd voordelen voor de rijschoolhouders. Momenteel kunnen jongeren in Nederland vanaf hun zeventiende rijles nemen en vanaf hun achttiende opgaan voor het motorrijbewijs A1 (een cilinderinhoud van maximaal 125 cc en 11 kW).
2. Rijbewijs AM. Rijbewijs voor bromfiets of scooter dat je kan behalen vanaf 16 jaar. De machine mag maximaal 50 cc cilinderinhoud of 4 kW elektrisch vermogen hebben en mag niet sneller kunnen rijden dan 45 km/u.
Rijbewijs A1, A2, A
Vanaf 18 jaar theorie- en praktijkexamen. Met rijbewijs A1 mag u rijden op een motor van maximaal 125 cc. Het vermogen mag niet meer dan 11 kW zijn en per kilo ledig gewicht niet meer dan 0,1 kW.
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
Touring motoren
Als je niet van de gebaande paden af wil maar wel de meest comfortabele rit wil kun je het best een touring motor kopen. Deze motoren zijn groot, zwaar, hebben een flink vermogen en zijn de meest comfortabele motoren die je maar kunt kopen.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
“Circuitrijden of racen kan als sport worden beschouwd, afhankelijk van de intensiteit waarmee je rijdt, uiteraard. Actief naast de motor gaat hangen, je elke bocht opnieuw in het zadel hijsen, remmen… Het zorgt er allemaal voor dat sommige spieren wel degelijk stevig aan de slag moeten.
Minder cc's = minder brandstof
Één voordeel: het zal waarschijnlijk de zuinigste motor zijn die je ooit zult rijden. Zo hebben de Yamaha TW125, Honda CBR125R en MSX125 allemaal een gemiddeld verbruik van ongeveer 1/35. Bij de KTM 125 Duke en de Yamaha R125 kan dat verbruik zelfs nog verder zakken tot wel 1 op 45.
Vermoeidheid kan je plezier in een motorrit behoorlijk bederven, vooral bij zeer lange (vakantie)ritten. Ben je eenmaal aan het rijden, dan heb je het gevoel dat je makkelijk nog een heel stuk verder kunt, ook al slaat de vermoeidheid toe.