Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
In juni besloot de Duitse regering het openbaar vervoer drie maanden lang vrijwel gratis te maken: van juni tot en met augustus kan iedereen voor 9 euro per maand heel Duitsland onbeperkt doorreizen. Dat wil zeggen: met het regiovervoer, niet met de luxe intercity's.
Van Nederland naar Duitsland (en andersom) kun je reizen met een ov-chipkaart wanneer je in- en uitcheckt bij de incheckpalen van Arriva (deze zijn ook op de stations in Duitsland geplaatst). Je kunt ook een normaal ticket kopen, zowel bij de kaartautomaat in Heerlen als online bij NS International.
Je kunt met het regionale openbaar vervoer reizen, zoals met de RB, RE, tram, bus, metro en S-Bahn (en dus niet in de langeafstandstreinen zoals IC en ICE). Het ticket is geldig in Duitsland. Voor een internationale reis heb je een ander ticket nodig. Het 9 euro ticket geldt alleen in de tweede klasse.
Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
De goedkope maandkaarten voor het Duitse openbaar vervoer, de 9-euro-tickets, krijgen voorlopig geen vervolg. Hoewel de zomeractie een succes was, kan de regering het niet eens worden over een vervolg. Bijn 40 miljoen tickets waren half augustus verkocht.
Reizigers kunnen reizen met de OV-chipkaart, een e-ticket of een vervoerbewijs betalen in de bus met pin, contactloos of creditcard. Het is nog wel mogelijk om met contant geld een buskaartje te kopen, maar daarvoor moeten passagiers naar een van de Arriva OV-Servicepunten en overige verkooppunten in de regio.
Het kopen van buskaartjes verschilt van stad tot stad, soms worden ze verkocht bij speciale verkooppunten en in andere gevallen worden ze bijvoorbeeld in de bus verkocht, controleer dus goed welke opties er zijn voor de stad waarin u reist.
In Duitsland is het leven goedkoper dan in Nederland. De prijsverschillen met buurlanden als Zwitserland, Denemarken en Luxemburg zijn zelfs nog groter. Opvallend is wel dat Duitsland het prijsniveau stabiel wist te houden, en dat in Nederland de prijzen wel stegen ten opzichte van het Europees gemiddelde.
Openbaar vervoer
Het gratis reisproduct geldt voor al het OV in Berlijn en Brandenburg, dus zowel voor de bussen en metro's als voor de treinen.
Sinds 17 juli 2013 is het mogelijk om via 9292 een reis te plannen vanuit Nederland naar het grensgebied rond Aken in Duitsland en Belgie en vice versa. 9292 is hiervoor een samenwerking aangegaan met het Aachener Verkehrsverbund (AVV).
Als je met het openbaar vervoer naar het buitenland reist, kun je in Intercity Berlijn, Intercity Brussel en ICE International tot de Nederlandse grens gebruikmaken van je studentenreisproduct.
Met een Quer-durchs-Land-Ticket kunt u een dag onbeperkt reizen door heel Duitsland, op één doordeweekse dag. Een ticket kost 44 euro voor 1 persoon, per extra reiziger komt er 8 euro bij (t/m 5 personen).
Je kunt ook kiezen voor een gewone dagkaart (€ 7) of een dagkaart voor een kleine groep (€ 19,90 voor vijf personen). Ook is er de Berlin WelcomeCard. Daarmee kun je meerdere dagen reizen; voor 48 uur (€ 19,90 voor zone A en B), 72 uur (€ 27,90) of 5 dagen (€ 36,50).
Je kunt met Maestro overal ter wereld betalen bij zo'n 15 miljoen winkels én geld opnemen bij geldautomaten met ons logo.
Voor Duitsland is een identiteitskaart voldoende om mee te reizen. Uw identiteitskaart of paspoort moet altijd geldig zijn tijdens uw verblijf. Nederlandse ingezetenen hebben voor Duitsland geen visum nodig.
Bij de BahnCard 100 betaalt u één keer een vast bedrag en kunt u vervolgens zonder ticket in elke trein reizen. BahnCard 100-houders kunnen gratis gebruikmaken van alle openbare vervoersmiddelen in de City-gebieden (City-Ticket) van de deelnemende steden.
DB-spoorwegnetwerk
Als de belangrijkste passagiersdienst voor lange afstanden in Duitsland kan Deutsche Bahn je snel en efficiënt door het hele land vervoeren. Reizen is gemakkelijker wanneer de meeste van je reizen door één goed georganiseerde aanbieder worden uitgevoerd.
Via wijdverspreide retailers als Kruidvat, Blokker en Albert Heijn was een dagkaart al voor 15 tot 20 euro op te halen. De NS kon het hebben, omdat treinen in de zomer doorgaans leger zijn dan in de andere seizoenen. De coronapandemie leidde ertoe dat de aanbiedingen uit de (digitale) schappen werden gehaald.
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.
Voor welke treinen is het 9 euro ticket geldig? Je moet echt houden van slow travel, als je veel met de trein wilt reizen in Duitsland. Het 9 euro ticket is namelijk alleen geldig voor lokale en regionale treinen. Voor sneltreinen, intercity's en hogesnelheidstreinen – waaronder de ICE – moet je de volle mep betalen.
Ze vertrekken één keer per uur of één keer per twee uur. De Intercity treinen rijden alleen in Duitsland, terwijl de Eurocity treinen ook naar steden in buurlanden rijdt. Bijna alle Intercity-treinen hebben een restaurant of café aan boord.