Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.
Gemiddeld kost het laten reinigen van het roetfilter tussen de €200 en €400. Dit heeft voornamelijk te maken met de arbeidsuren die hierin zitten. Het laten reinigen va het filter is aanzienlijk goedkoper dan het laten vervangen, ondanks de hoge kosten. Per garage kan het verschillen hoe het filter gereinigd wordt.
Als een roetfilter verstopt raak, kun je dit in de meeste gevallen relatief eenvoudig verhelpen door een roetfilter schoonrijden. Dit doet de auto normaal gesproken automatisch wanneer er een lange rit gemaakt wordt, alleen veel auto's hebben een beetje extra hulp nodig.
Kan ik doorrijden met een verstopt filter? Ons antwoord is heel simpel: nee. Wanneer het filter verstopt blijkt te zijn en je rijdt toch door dan gaat de auto storingen aangeven of nog vervelender, de motor gaat in de noodloop. Dit betekent dat de auto niet harder dan 50 km/u rijdt.
Hoeveel kost het om het DPF te reinigen? De gemiddelde kosten voor het reinigen en regenereren van een roetfilter zijn £ 300, met prijzen variërend van £ 160 tot £ 500. De exacte prijs van een DPF-reinigingsklus hangt dus grotendeels af van uw auto, de omvang van het benodigde werk en de onderdelen die de fabrikant van uw auto aanbeveelt.
DPF's zijn ontworpen om dit roet te verwijderen terwijl u rijdt, maar na verloop van tijd kunnen ze stoppen met werken. Om dure reparatiekosten te voorkomen - vooral nu de kosten van levensonderhoud toenemen - en om uw auto soepel te laten rijden, raden we u aan om regelmatig uw DPF te reinigen .
Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd. Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.
Rijdt niet te lang door met een vol roetfilter.
Een dieselauto met een vol roetfilter blijft snel achter elkaar regenereren en wordt daardoor erg warm. Wanneer het roetfilter te warm wordt kan het filterelement intern smelten/breken.
Als je roetfilter kapot is, kun je verminderde motorprestaties ervaren, een brandend waarschuwingslampje op het dashboard zien en een verhoogd brandstofverbruik opmerken. Bovendien kan er een ongebruikelijke rook uit de uitlaat komen. Het is belangrijk om bij deze symptomen je voertuig snel te laten controleren.
Een geblokkeerde DPF kan inderdaad een APK-afkeuring veroorzaken . Als de DPF volledig geblokkeerd is, kan dit een aanzienlijke impact hebben op de emissies van de auto, wat leidt tot een automatische afkeuring. Zelfs als deze gedeeltelijk geblokkeerd is, kunnen overmatige emissies nog steeds resulteren in een mislukte test.
Houd het motortoerental op minimaal 3.000 tpm . Dit komt doordat de temperatuur van het DPF indirect gecorreleerd is met hoe warm de motor is. Als uw auto een automatische versnellingsbak heeft, schakelt u in de handmatige modus, waarbij u het aantal omwentelingen verhoogt.
Prijs voor de deeltjesfilter
De diesel-roetfilter is een makkelijk toegankelijk, als nieuw onderdeel echter een ontzettend duur vervangingsonderdeel. Afhankelijk van het autotype moet voor een nieuwe filter tussen de 1500 en 4500 euro worden neergeteld.
De DPF's of de roetfilter raken verstopt door het roet dat ze proberen op te vangen, en als regeneratie dit niet verhelpt, bestaat de kans dat de roetfilter verstopt raakt of breekt, waardoor u met een fikse herstelkosten wordt opgezadeld.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Het reinigen van het DPF kan slechts 20 minuten duren.
De roetfilter is dan stuk of weggehaald, en moet binnen de 3 maanden vervangen worden.Daarna moet je jouw voertuig opnieuw voorrijden bij de technische keuring. Vanaf 1 december 2022 krijg je een groen keuringsbewijs met vermelding van een gebrek dat aanleiding geeft tot herstelling zonder herkeuring.
Het is uiterst belangrijk om een roetfilter in uw auto te hebben en de DPF regelmatig te reinigen, zodat aan de roetlimieten kan worden voldaan. Dieselroetfilters zijn verplicht om aan bepaalde grenswaarden voor deeltjes te voldoen.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.
Als het roetfilter echt vol zit is doorrijden niet het verstandigste aangezien je hem dan helemaal om zeep kan helpen. de vloeistof die in het roetfilter "gespoten" ( deze zorgt dat de temp. oploopt tot 600 graden ) word zorgt dat de roetdeeltjes ook grotendeels verbranden wat dus beter is voor de fijnstof uitstoot.
De garage zal dan een geforceerde regeneratie uitvoeren met een speciaal computer gestuurd programma waarbij de motor op 3500 toeren zo'n 8 minuten zal draaien. Dit proces is geforceerd en zet de vervuiling van het roetfilter op 70%.
Het reinigingsproces duurt nu ongeveer 15-20 minuten en als het eenmaal is voltooid, zakt het stationair toerental terug naar normaal stationair toerental en brandt het moersleutellampje niet meer. Het voertuig kan nu weer normaal rijden en functioneren.
Bij een afkeuring wordt sinds 18 juli 2022 tijdelijk een keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 3 maanden uitgereikt. De standaard voorziene periode van 15 dagen werd aanzienlijk verlengd om iedereen de kans te geven een nieuwe roetfilter te plaatsen.
Een roetfilter gaat ongeveer afhankelijk van de rijstijl en het gebruik van de auto ongeveer ~ 150.000 kilometer mee. Het filter raakt verstopt en gaat uiteindelijk stuk.
JLM Diesel Roetfilter Reiniger dé beste roetfilter reiniger op de markt. De JLM DPF Roetfilter Reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame roetfilterreinigings additief.