Een vliegopleiding kost geld want brandstof en 1-op-1 instructie zijn kostelijk. Gemiddeld kost een opleiding in West-Europa rond de 100.000 euro met uitschieters tot 150.000 euro en meer.
De meerkost hiervoor is 5.000 euro. Het modulaire programma neemt in het algemeen 3 tot 4 jaar in beslag naargelang de beschikbaarheid van de student. De opleiding is volledig in Charleroi.
Na het behalen van je diploma bachelor in de luchtvaart met afstudeerrichting aspirant-lijnpiloot, kan je aansluitend je vliegvergunning behalen door de resterende praktijkopleiding binnen de 21 maanden te volgen (ongeveer 165 vlieguren). Dit kan in Vlaanderen of Florida (USA).
Er zijn geen banken meer die speciale leningen voor een pilotenopleiding aanbieden. En omdat het allemaal privé-opleidingen zijn, krijg je geen studiefinanciering. Een pilotenopleiding financier je alleen nog met een schenking van je ouders of geld lenen bij een kredietverstrekker.
Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
De minimumleeftijd om piloot te worden is 17 jaar. Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar.
Om piloot te worden moet je een HAVO of VWO diploma hebben met Wiskunde, Natuurkunde en Engels. Daarna ga je een toelatingstest doen voor de vliegschool, daar wordt gekeken of je talent hebt om te vliegen en of je niet in paniek raakt als bijvoorbeeld je motor in brand staat. Je kan pas piloot worden vanaf 18 jaar.
Toelatingseisen met een HBO/ WO opleiding
Mocht je niet in het bezit zijn van een Havo of VWO diploma of niet over het juiste vakkenpakket beschikken, dan is de toelatingseis een afgeronde Technische HBO opleiding.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Nog een optie: een buitenlands diploma, aangevuld met een diploma op vergelijkbaar niveau voor Nederlands en Engels of Nederlands als tweede taal (NT2 Staatsexamen II). Je bent tussen de 17 jaar en 26 jaar en 3 maanden oud. Je bent tussen de 162 cm en 193 cm lang. Een bril of lenzen is geen probleem.
In Nederland is het alleen mogelijk piloot/verkeersvlieger te worden door middel van een tweejarige opleiding aan een particuliere beroepsluchtvaartschool. Dit betekent dat het een dure opleiding is (zo'n €100.000 in totaal).
Hoe lang is een brevet geldig? Een EASA-brevet (LAPL en PPL) is in principe een levenlang geldig, het zijn de 'ratings' op het brevet die kunnen verlopen. U haalt een brevet altijd met een rating, bijvoorbeeld SEP (Single Engine Piston), een brevet voor éénmotorige vliegtuigen. Deze rating is twee jaar geldig.
Onze vliegopleiding bestaat uit vier fasen, die samen ongeveer twee jaar in beslag nemen: Een basistheorie opleiding van 2 maanden op Eelde. Gedurende 13 maanden volg je theorie gecombineerd met een éénmotorig vliegtraject op Eelde. Een meermotorig vliegtraject in Eelde van ongeveer 5 maanden.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur. De minimale rusttijden han- gen af van het tijdzoneverschil tussen start- en landingsluchthaven.
Volgens de onderzoekers zal vanaf begin 2022 de vraag naar piloten hoger zijn dan het aanbod. En als er geen extra maatregelen worden genomen, loopt het wereldwijde tekort de komende zeven jaar op naar maar liefst 60.000 duizend piloten.
De commissie is van mening dat vliegers met AD(H)D goedgekeurd kunnen worden op voorwaarde dat zij voor dit ziektebeeld geen medicijnen (meer) nodig hebben en zonder relevante problemen kunnen functioneren .
Als piloot moet je minstens 1,63m groot zijn en mag je maximum 1,95m meten.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag. Vlieguren tellen enkel voor je vergunning.
Het Europees Parlement heeft ingestemd met het instellen van een maximum aan het aantal vlieguren van piloten en cabinepersoneel. Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.