Over het algemeen liggen de totale kosten voor een laadpaal thuis inclusief installatie tussen de € 1.450,- en € 2.200,-. Dit is afhankelijk van je behoeften en wensen afhankelijk van specifieke behoeften en wensen.
In de markt kost een eigen laadpaal gemiddeld €800 tot €3100, inclusief installatie. Dat de kosten zo uiteen kunnen lopen komt doordat de exacte prijs afhankelijk is van je wensen, voorkeuren en eventueel bijkomende kosten voor bijvoorbeeld het aanpassen van je meterkast of graafwerkzaamheden.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Voor particulieren geldt ook geen subsidie voor een laadpaal. Huidig kunt u ook als particulier een belastingsvermindering ontvangen wanneer u een laadpaal installeert bij u thuis, deze belastingsvermindering voor particulieren daalt wel over de jaren heen van 45% tot 15% van het investeringbedrag in 2024.
Om meteen het antwoord te geven: ja, je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact.
Een werkgever is niet verplicht om bij de werknemer thuis een laadpaal te installeren. Doet hij dat wel, dan zijn de kosten volledig ten laste van de werkgever. Een laadpaal bij je thuis is een extra luxe wanneer je ook naast je werk vaak gebruik maakt van de wagen.
Belastingvermindering voor particulieren
Wil je als particulier een laadpaal bij je thuis installeren, dan kan je 15% belastingvermindering krijgen van 1 januari 2024 tot 31 augustus 2024.
In feite is elk huis geschikt voor een laadpaal en kan iedereen die dat wil, er een laten installeren. Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Gratis opladen kan bij sommige hotels, restaurants en winkels, op voorwaarde dat je hier ook een bezoek aan brengt. Ook zijn er gratis oplaadpunten te vinden bij openbare parkeerplaatsen of bij gemeentehuizen. Soms zit er een limiet aan de tijd dat je gratis kunt opladen.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Heeft u een 1-fase aansluiting en wilt/kunt u deze niet vervangen voor een 3-fase meterkast, kies dan voor een laadpaal met een vermogen van 3,7 kW. Wilt u een laadpaal met meer vermogen? Dan kunt u uw meterkast laten uitbreiden. U kunt een uitbreiding van uw meterkast aanvragen bij uw netbeheerder.
Goedkoper in gebruik
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
De gemiddelde kosten voor het installeren van een 240V-stopcontact variëren van $ 200 tot $ 600 , afhankelijk van materialen, arbeid en vergunningen. Huiseigenaren kunnen profiteren van het gemak en de kostenbesparingen van thuis opladen van elektrische voertuigen, met tarieven die aanzienlijk lager zijn dan openbare laders.
Dankzij het gemak en de toegankelijkheid, de besparingen in tijd en geld, kunnen we u vertellen dat het inderdaad de moeite waard is om een oplader voor elektrische auto's thuis te hebben als u een elektrische auto bezit.
Naast automatisch verrekenen hebben laders met een abonnement nog een groot voordeel. Je kunt bijvoorbeeld gastgebruik toestaan. EV rijders kunnen zich aanmelden met de eigen laadpas en je kunt een bepaald tarief per kWh instellen. Daarnaast zit er vaak ook 24/7 storings service bij het abonnement inbegrepen.
Een laadpaal aansluiten op je zonnepanelen
Wanneer je kiest voor het opladen van je elektrische auto met zonnepanelen raden wij een slimme laadpaal voor zonnepanelen aan, zoals de Wallbox Pulsar Plus met een Power Boost module. Dit laadstation kijkt of voldoende stroom 'over' is om jouw auto op te laden.
Maandelijkse kosten van een laadpaal thuis
De maandelijkse kosten bedragen ongeveer € 3 tot € 10. Los van deze abonnementskosten betaal je met de laadpas ook een bedrag per kWh. Providers berekenen verschillende tarieven per kWh. Maandelijks krijg je automatisch de factuur van de afgenomen energie toegestuurd.
Vanaf januari 2025 gaat er wat veranderen voor bezitters van elektrische auto's in Nederland. De wegenbelastingkorting voor elektrische auto's van 100% wordt verlaagd naar 75%. Dit betekent dat mensen met elektrische auto's een deel van de motorrijtuigenbelasting (MRB) moeten gaan betalen.
Er moeten voor de installatie namelijk kabels getrokken worden en aanpassingen gedaan worden in de meterkast. Je gaat dus werken met relatief hoge spanning en stroomsterkte. Het is daarom gevaarlijk om zonder voorkennis zelf je laadpaal te installeren.
Aansluiten op 1-fase: je kunt een 3-fase laadpaal op een 1-fase aansluiten. De laadpaal laadt dan met de snelheid van 1-fase, wat langzamer is dan de maximale snelheid van 3-fase. Dit is een goede oplossing als je al een 3-fase laadpaal hebt maar je huis nog een 1-fase systeem gebruikt.
Een laadstation heeft in principe geen onderhoud nodig. Echter adviseren wij bij vooral zakelijke laadoplossingen met meer dan 2 laadstations uw installatie jaarlijks te laten checken. Dit om de veiligheid bij het gebruik te kunnen garanderen.
Sommige plaatsen bieden echter gratis opladen voor EV's aan als een stimulans voor klanten om ze te bezoeken, of gewoon als een publiek goed . We hebben gratis oplaadpunten gezien op plekken zoals musea, hotels, duurdere supermarkten en zelfs openbare bibliotheken. Let op: in sommige gevallen is het opladen gratis, maar het parkeren niet.