Airco bijvullen: tussen € 100,- en € 200,-.Airco auto onderhoud: tussen € 80,- en € 120,-. Exclusief de kosten voor het koudemiddel.
Compressor airco vervangen: de kosten
Dit is erg vermoeiend en zal sneller leiden tot concentratieverlies dan onder normale omstandigheden (met een goed werkende airco). Het is mede daarom niet aan te bevelen met een kapotte aircopomp te blijven rijden.
Het vervangen van de compressor is een dure reparatie, het kan je wel €1000,- gaan kosten. Dit komt omdat ook het complete aircosysteem doorgespoeld moet worden. Een andere reden van een defecte airco kan de verdamper zijn. Ook het vervangen van dit onderdeel kost je redelijk wat geld, namelijk rond de €800,-.
Afhankelijk van de motorbelasting en rijomstandigheden (bijvoorbeeld stadsverkeer of buitenwegen) zal een moderne airco een meerverbruik hebben van zo'n 5 tot 15%.
Airco 's gebruiken extra brandstof (3 tot 10 procent) en kosten motorvermogen (5 tot 10 pk), afhankelijk van de omstandigheden. Vooral auto's met een automatische versnellingsbak verbruiken aanzienlijk meer dan auto's met een handbak. Tests van TNO wezen uit dat het brandstofverbruik dan tot 27 procent kan toenemen.
Om het begrijpelijk te houden gaan we uit van het gemiddelde stroomverbruik van deze aircosystemen. Bij een gebruik van 8 uur per dag, verbruikt de vaste airco gemiddeld 185 kWh per maand. Dit betekent dat een vaste airco zo'n €40,60 per maand aan stroom kost.
Een airco heeft behoorlijk wat stroom nodig. Een 'normale' airconditioning verbruikt gemiddeld 1 kWh per uur, schrijft Gaslicht.com in de Volkskrant. Wanneer je een airco per dag gemiddeld 8 uur aan laat staan, dan kost het je €1,80 bij een stroomtarief van €0,22 à €0,23.
Wie op de snelweg een raampje openzet, verbruikt méér brandstof dan met de airco aan en de ramen dicht. De lucht die door de ramen naar binnen stroomt remt de auto namelijk af. Door deze luchtweerstand is de aerodynamica van de auto niet optimaal.
Wanneer je met je autoramen open rijdt creëer je meer luchtweerstand. Hierdoor verbruikt je auto tot wel 20% extra brandstof.
Schakel zo vroeg mogelijk (bij 2.000 tot 2.500 toeren) naar een hogere versnelling, dus: 50 km/u in de 4e versnelling, 80 km/u in de 5e versnelling. Rij zo veel mogelijk met een gelijke snelheid: optrekken en afremmen zorgt voor meer brandstofverbruik.
Een defecte airco compressor kan als volgt worden herkend: Lekkage. Geluidsontwikkeling. Onvoldoende koeling.
De airco doet helemaal niets meer
Niet alleen moet het onderdeel vervangen worden, het hele systeem dient ook nog eens doorgespoeld te worden. Kapotte bedrading of een kapotte zekering kunnen je airco ook onklaar maken. Afhankelijk van de precieze plek van het probleem hoeft dit geen financiële aderlating te zijn.
Zo gebruikt je airco van je auto tot wel 10% van zijn koelmiddel per jaar. Dit is op zich niet zo heel veel, maar het is wel belangrijk om het peil in de gaten te houden. Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten. Tenzij er voor een buitensporig defect een externe oorzaak voor valt aan te wijzen.
Kan ik de auto airco zelf bijvullen? Het is niet mogelijk om de auto airco zelf bij te vullen. Hiervoor gelden namelijk strenge regels die in heel Europa gelden. Het is verplicht om de airco te laten vullen door een erkend bedrijf dat over de kwalificaties beschikt om airco vulwerkzaamheden te mogen verrichten.
Koelvloeistof probleem
Een airco heeft om te kunnen koelen koelvloeistof nodig. Dit koelmiddel zorgt voor de koeling van de warme lucht. Als er te geen of weinig koelvloeistof in zit dan kan de airco niet voldoende meer koelen. Je airco bijvullen is dan de beste optie.
Een auto verbruikt de meeste brandstof bij het accelereren. De truuk bij het zuinig rijden is daarom een eenmaal versnelde auto zo lang mogelijk op deze snelheid te houden.
Een snelle blik op Wikipedia leert ons dat benzine per liter ongeveer 8,9 kWh aan energie bevat. Een benzineauto verbruikt per jaar dan ruim 7.700 kWh aan energie. Dat is meer dan drie keer zoveel dan de 2.275 kWh die een EV gebruikt.
Dat bevestigt ook Erik Jan de Jong, adviseur auto bij de ANWB. "Voor auto's van 15 jaar of ouder, met een oudere generatie airco, is dat zelfs 10 tot 20 procent extra." Hij geeft een grof rekenvoorbeeld van een gemiddelde auto die ongeveer 6 liter brandstof nodig heeft per 100 kilometer.
Met airco: ramen dicht
Hij legt uit dat airconditioning ervoor zorgt dat de omstandigheden buiten geen invloed meer hebben op het klimaat binnen. Gebouwen met airconditioning worden dan ook zo ontworpen dat er niet eens ramen open kunnen. Dat zou de werking van de airco teniet doen.
Een airco verdampt de koelvloeistof die in de auto aanwezig is. Hierdoor wordt dus de warmte uit de lucht weggenomen en vervolgens blaast de airco deze afgekoelde lucht de auto in en kun je genieten van een koele omgeving.
De grootste kostenbesparing die met een airco wordt behaald is het minder verbruiken van gas. De gasprijs breekt op dit moment alle records en stroom is veel goedkoper.
Het is dus mogelijk om met een airco je woning of te verwarmen, zelfs als het buiten vriest. Het principe bij verwarmen berust niet op het opwekken van warmte maar het verplaatsen van warmte. Dit is een zeer efficiënte wijze van verwarmen met een hoger rendement dan een CV-ketel.
De gemiddelde prijs van een kilowattuur is 0,23 euro. Dit houdt in dat jouw airco op een dag 8,8 maal 0,23 euro verbruikt. Totaal kom je dan uit op een bedrag van 2,02 euro. Dit bedrag is aardig te overzien.