De verwachte totale investering bedraagt tussen de 4 biljoen en 8 biljoen Amerikaanse dollar. De Nieuwe Zijderoute kan geografisch worden onderverdeeld in zes corridors, alsmede de Maritieme Zijderoute: De Nieuwe Euraziatische Landbrug, met een tracé van West-China naar West-Rusland via Kazachstan.
De Zijderoute over spoor beslaat een afstand van 10.000 tot 12.000 kilometer. De goederentreinen rijden over drie hoofdroutes, verdeeld over één zuidelijke en twee noordelijke routes: De noordelijke route via Rusland.
Handel over de zijderoute was een belangrijke factor in de ontwikkeling van de beschavingen van China, India, het Perzische Rijk, Klein Azië, het Oude Egypte, het Arabisch Schiereiland, het Griekse rijk, Centraal-Azië en het Romeinse Rijk. Het hielp de basis te leggen voor de moderne wereld vanuit verschillend oogpunt.
De naam 'Nieuwe Zijderoute' is de officieuze naam van het Belt and Road Initiative (BRI); die officieuze benaming is afgeleid van de historische Zijderoute; een netwerk van karavaanroutes dat tot in de late middeleeuwen in gebruik was.
Een route over land en zee van China naar de Westerse wereld. De route werd al in de twee eeuw voor Christus gebruikt en hierdoor kwamen de Chinezen al vroeg in contact Europa en de rest van de wereld.
De gevaren van de zijderoute
Voor Nederlandse transportbedrijven valt er veel geld te verdienen, maar er zitten ook nadelen aan de zijderoute voor de Nederlandse positie op de handelsmarkt. “China krijgt hierdoor nog meer economische en politieke macht”, zegt De Jong.
Zijderoute bij toeval ontdekt
Vanuit deze miljoenenstad trekken grote drommen kamelen, kameeldrijvers, bewakers, koks en bedienden naar de Romeinse markten aan het einde van de lange handelsroute. De avontuurlijke Chinees Zhang Qian ontdekte de route van oost naar west bij toeval. In 138 v. Chr.
Landen die je tijdens zijderoute reizen aan zult doen zijn bijvoorbeeld Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Kirgizië, Kazachstan en China. Al deze landen waren ooit belangrijke schakels in de route tussen China en de Middellandse Zee.
Het Belt and Road Initiative (BRI), in het Chinees 一带一路 (Yīdài yīlù, One Belt One Road), is een wereldwijd infrastructuurprogramma van China, gelanceerd in 2013 om te investeren in meer dan 70 landen. Het is het belangrijkste instrument van het buitenlandbeleid van China.
Goederenvervoer per spoor tussen China en Europa: een snelle en kosteneffectieve optie. Naast lucht- en zeevracht is het goederenvervoer per spoor nu een steeds aantrekkelijkere manier om goederen tussen China en Europa te vervoeren. De belangrijkste voordelen zijn snelheid en kosten.
In 1295 keert hij, als rijk man, terug in Venetië. De terugreis liep via de Zuidchinese Zee, Sumatra, Java, de Straat van Malakka, Ceylon (Sri-Lanka), naar Ormoez. Hier gingen de Polo's aan land. Via Armenië, Trebizonde en Constantinopel bereikten ze uiteindelijk Venetië.
De Raad lanceerde in 1987 de Culturele Routes om te laten zien hoe Europese landen erfgoed en geschiedenis delen, de programma's van de staten. Met de toevoeging van vijf nieuwe reizenkunnen reizigers nu 45 verschillende reizen volgen in meer dan 60 landen.
De zijderoute was een netwerk van verschillende routes over zee en over land. De routes liepen door Azië, Europa en het oosten van Afrika. Het was een heel erg belangrijke handelsroute die Oost-Azië met Europa en het Midden-Oosten verbond.
OBOR (One Belt, One Road) is een in 2015 gelanceerd (beleids)initiatief van de Chinese overheid. Met de 'Belt' worden de landroutes bedoeld die vanuit China naar Europa en het Midden Oosten leiden. De 'Road' staat voor de maritieme routes die China verbinden met Zuid- en Zuidoost-Azië, Afrika en Europa.
Europa heeft een oppervlakte van 10.180.000 km², en strekt zich uit van Azië tot de Atlantische Oceaan en van Afrika tot de Noordelijke IJszee.
Namen als Vasco da Gama, Marco Polo, Christoffel Columbus en James Cook blijven in ons geheugen gegrift. Hieronder een lijstje van 10 beroemde ontdekkingsreizigers die grote delen van de wereld in kaart hebben gebracht.
De eerste grote Europese ontdekkingsreizen waren die van de Portugezen. In 1415 veroverden de Portugezen in het verlengde van de Reconquista het rijke Ceuta, het eindpunt van handelskaravanen vanuit West-Afrika. Na de verovering droogde deze bron op, waarna men besloot de handel zelf over te nemen.
Zo zijn er meerdere redenen voor de ontdekkingsreizen in de tijd van hervormers en ontdekkers(1500-1600), die we onder andere op kunnen delen in: Economische redenen, om handel te drijven of rijk te worden. Religieuze redenen, om het geloof te verspreiden. Politieke redenen, om land te veroveren.
De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop. Voor de invoerrechten en de administratieve kosten in de haven kunt u het beste contact opnemen de expediteur.
Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar om in de eerste week van oktober 2021 het hoogste niveau ooit te bereiken van 14.807 Amerikaanse dollar.
Een losse locomotief (goederenvervoer) in de 1600/1700 klasse kost ƒ 6 tot 8 mln en onderhoud 10.000 per jaar. Een treinstel is een vaste combinatie van rijtuigen (bakken in het spoorjargon) met eigen aandrijving en twee stuurstanden. De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen.
Uit de twee projecten blijkt dat het aanleggen van circa 125 kilometer spoor in Nederland circa 5 miljard euro kost, ofwel circa 40 miljoen euro per kilometer.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Het aanleggen van een stuk spoor kost ongeveer 500 tot 600 euro per meter. Afhankelijk van de methode. Als je beton moet storten oid, dan kost het nog veel meer. Een station als Breda heeft 132 miljoen Euro gekost.
Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (11.721 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad.