Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Bij aanschaf van een nieuwe auto kun je onderhandelen over de prijs. Zeker wanneer je geen auto inruilt, is vaak een mooie korting te bedingen. Onderhandel ook over accessoires (gratis of voor een zacht prijsje). Nadat de koop gesloten is, kan er niet meer worden onderhandeld.
Zonder auto inruilen krijg je gemiddeld tussen de 5 en 10% van de prijs af, met inruil bijna niets. Gemiddeld krijg je tot 25% minder voor je eigen auto bij inruilen. Een auto onder de €10.000,- wordt bij inruil zo'n €2.000,- minder dan de verkoopwaarde.
Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
De reden van inruilkorting. Door meer geld te geven voor een inruiler geeft de verkoper iets van de winstmarge op. Dat heeft hij er graag voor over want het levert tenslotte een nieuwe klant op. Een dealerbedrijf krijgt soms een bonus van de importeur als het meer nieuwe auto's verkoopt.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Op basis van die informatie kun je vervolgens een realistisch bod uitbrengen. Een marge van 10 tot 15 procent om te onderhandelen op de vraagprijs van occasions is bijvoorbeeld vaak wel mogelijk.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Er is geen standaard lengte verbonden aan een proefrit met een auto. De een heeft genoeg gemerkt na een aantal minuten, de ander wil nog even wat langer rijden. Belangrijk is om met de eigenaar af te spreken hoe lang er gereden gaat worden. Doe dit dus van tevoren.
In autoadvertenties op internet komt nogal eens de term 'meeneemprijs' voor. Dit is een geadverteerde minimumprijs, zonder garantie en zonder afleveringscontrole of onderhoudsbeurt. Vaak kan los garantie en een onderhoudsbeurt worden bijgekocht.
Belangrijkste reden daarvoor is het veel grotere aanbod. Wie niet in het westen woont moet een reis erheen zeker overwegen, vaak wegen de reiskosten die gemaakt moeten worden op tegen de korting die je kunt krijgen op je auto. Als je bij particulieren koopt, kan het wel eens zo zijn dat de auto een last is.
Grote huishoudelijke apparaten: tot 15 procent. Keukens: ruim 25 procent. Bankstellen en slaapkamermeubelen: 10 procent. Stoelen en tuinmeubelen: tot 15 procent.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Bijna overal is afdingen gebruikelijk: in winkels, bij taxiritten, bij de aankoop van souvenirs. De werkelijke prijs van souvenirs ligt ongeveer een derde tot de helft onder de prijs die de verkoper noemt. Vindt u de prijs bizar hoog, loop dan liever weg dan in onderhandeling te gaan.
De beste periode om te kopen is de winter en dan vooral de maand december. Op het einde van het jaar zitten autoverkopers vaak met een voorraad auto's die ze graag willen verkopen vóór het einde van het kalenderjaar.
Nieuwe auto: 8000 euro (over 5 jaar, 140 euro per maand) Vakantie: 2000 euro (elk jaar, 170 euro per maand) Onvoorziene uitgaven (170 euro per maand, dat is 2000 euro per jaar)
Niet inruilen maar zelf verkopen: meeste geld
Zelf verkopen in plaats van je auto inruilen is de beste manier om het meeste geld voor je auto te krijgen, maar het kost je ook de meeste inspanning. Als je jouw auto niet inruilt, zul je hem immers te koop moeten zetten.
Verschil tussen inruilwaarde en dagwaarde
De dagwaarde is (een indicatie van) de huidige waarde van je auto. De inruilwaarde kan een ander bedrag zijn, omdat een autohandelaar zelf bepaalt hoeveel geld hij voor je auto betaalt.
Het voordeel van het inruilen van een auto is dat je er als ware niet meer naar hoeft te kijken. Je kunt naar je vaste autohandelaar of garage gaan, of verschillende langsgaan. Maar dit is vaak niet zo makkelijk. Waarschijnlijk heb je een auto op het oog, waardoor je vastgebonden zit daar je auto ook te ruilen.