Afhankelijk van het ontwerp van het lager kunnen deze oppervlakken variëren, maar in het algemeen bestaan lagers uit twee ringen of schijven met loopvlakken, rolelementen zoals rollen of kogels die tegen het binnen- en buitenoppervlak van het metaal rollen, en een kooi die de rollen uit elkaar houdt en deze geleidt.
Voor vintage trapassen zoals Campagnolo Nuovo record en Shimano 600 gebruik je losse kogels met grootte 1/4″. Links en rechts 11 kogels.
Een kogellager bestaat uit een buitenring en een kogelkooi met daarin kogels. Dit zijn kleine bolletjes die ervoor zorgen dat de gehele lager draait. In het midden zit een binnenring die perfect rond je as past. Op de zijkant van de lager zit meestal een schild die de kogels beschermt tegen vuil.
normale lagers, wat is de beste keuze? Keramische lagers zijn lagers van zeer hoge kwaliteit met kogeltjes van industriële keramiek (siliciumnitride) in de kern. Keramische lagers zijn lichter en duurzamer dan lagers van staal en de kogeltjes kunnen bijna niet roesten.
De beschikbare ruimte voor het lager is een belangrijke factor om rekening mee te houden. Hoe kleiner de beschikbare ruimte, des te kleiner het geschikte lager. Dit heeft mogelijke gevolgen voor de zwaarte van de belasting en de te behalen standtijd. Het is belangrijk om rekening te houden met de belasting.
Voordeel: Omdat keramische materialen harder en stijver zijn, hebben ze in theorie een lagere rolweerstand dan metalen lagers, omdat er minder elastische vervorming optreedt.
In het algemeen behoren lagers in bedrijfstoestand praktisch geen speling te hebben. Dit geldt met name voor kogellagers en tonlagers, kegellagers en cilinderlagers. Het gaat hierbij om een kleine positieve speling van een paar micron.
TKT! c3 lagers zijn voldoende op jou setup (eigenlijk op elke setup) c3 lagers zijn belastbaar tot 15k. En dat draait een scoot gewoon weg niet. C4 lagers kan je wel gebruiken bij de hoogtoerige setup's de aan getunde evo's speed's manston enz.
Zodra een lager een C-code heeft, biedt deze extra interne speling. C1 biedt de minste extra speling, C5 biedt de meeste extra speling. De extra speling die C3 biedt, wordt als 'normaal' beschouwd.
Om een kogellager vast te zetten waar axiale krachten op komen.. hoe wordt dit gedaan? Een kogelomloopspindel wordt aan de ene kant met een Tolok klem vastgezet, daartussen de kogellager en aan de andere kant wordt dmv een moer aan de kogelomloopspindel het geheel geklemd.
Een wiellager is een lager dat zich bevindt tussen de wielnaaf en het bijbehorende wiel. Een wiellager zorgt dat het wiel vrij kan draaien en dat er niet constant gesmeerd hoeft te worden tijdens het rijden zoals bij oude koetsen. Het is altijd een samenstelling van kogellagers al dan niet met een kegellager.
De temperatuur kan variëren afhankelijk van het type lager en de fabrikant. Voor SKF-lagers bijvoorbeeld zijn de aanbevolen verwarmingstemperaturen 80 °C voor afgedekte lagers (met afschermingen of afdichtingen) en 120 °C voor open lagers.
Kies voor een set nieuwe stalen of keramische wiellagers en je wielset fietst weer als nieuw. Voor slechts €150 worden alle wiellagers vervangen met stalen lagers. Voor dit bedrag worden in zowel het voorwiel als het achterwiel nieuwe lagers geplaatst, totaal 6x nieuwe gesealde stalen lagers.
Het primaire doel van een lager is dus het verlagen van bewegingsweerstand door twee onderdelen onafhankelijk van elkaar te laten bewegen. Hoewel normaal gesproken niet zichtbaar heeft je fiets op meerdere plekken lagers, onderverdeeld in glijlagers en kogellagers.
Hoe doe je dat? Alle bewegende onderdelen op je fiets hebben te maken met lagers. Je wielen, pedalen, trapas, balhoofd, derailleurwieltjes, overal zitten lagers in.
SKF groefkogellager heeft als aanduiding bijvoorbeeld: 2Z, 2RZ of 2RS1. Deze als voorbeeld genoemde achtervoegsels geven aan dat het lager aan beide zijden is afgedicht. Enkelzijdige afdichting bestaat ook, dan is de aanduiding in dit geval Z, RZ en RS1.
Een van de meest voorkomende toepassingen is het handhaven van het axiale evenwicht, dat wordt bereikt met meerdere kegelrollagers langs een as of as. De conische lagers zullen de belastingen gelijkmatig verdelen wanneer ze goed zijn uitgelijnd, waardoor de slijtage van de onderdelen tot een minimum wordt beperkt.
Het drijfstanglager (big-end-lager) is het glijlager tussen de onderkant van de drijfstang en de krukas. De onderkant van de op-en-neergaande drijfstang is bevestigd aan de ronddraaiende krukas.
De benodigde dikte van een smeerfilm in een lager is slechts 1 µm, dit is ongeveer 75 keer dunner dan de dikte van een menselijke haar. Wanneer er in het lager te veel vet aanwezig is stijgt de temperatuur als gevolg van de wrijving van het smeermiddel zelf.
De speling op de glijlagers van de krukas en drijfstangen kunnen worden gemeten met plastigage. Plastigage is een speciaal kunststofdraad. Er dient een beetje plastigage op een schoon oppervlakte gelegd te worden. Dit kan een krukaslager zijn.
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
Er zitten een aantal voordelen aan deze keramische kogeltjes. Ze zijn harder, lichter en draaien soepeler. Bovendien zijn ze duurzamer. CeramicSpeed claimt een tot vijf keer langere levensduur dan gewone lagers.
Neem dan de Abec 7, Abec 9 lagers, Reds, Swiss of probeer eens de Keramische lagers van Maple. Ga je voor de top, wil je het beste uit je skeelerpresaties halen. Investeer dan in een set Keramische lagers en onderhoud ze goed. Het is zeker de investering waard.
Het vervangen van de wiellager kan een dure klus zijn. De gemiddelde prijs ligt meestal tussen de 350 en 450 euro. Die wiellager vervangen kosten kunnen echter sterk uiteen lopen en zijn van meerdere factoren afhankelijk. Wij bieden een wiellager vervangen service aan vanaf € 89,-.