In de accu van de ID. 3 bestaat 12 tot 14 procent van de chemische samenstelling uit kobalt, wat ze in de komende paar jaren willen terugdringen tot minder dan 5 procent. Ter vergelijking, bij de eerder aangehaalde Tesla Model 3 ligt dat op dit moment al op slechts 2,8 procent.
''Kobalt is namelijk een essentieel onderdeel in accu's van elektrische auto's, maar ook van telefoons'', vertelt Twan. Bijna al dat kobalt komt uit Congo, en daar zijn de omstandigheden in de mijnen weerzinwekkend.
Laten we beginnen met de makkelijkste: de Tesla Model 3 Long Range, waarvan we weten dat hij ongeveer 12 kilo lithium in zijn accupakket heeft.
Het probleem dat we vandaag tegenkomen bij Kobalt is de plaats van de voorraden en het mijnen ervan. Ongeveer de helft van de wereldvoorraad Kobalt (circa 7 miljoen ton) is te vinden in Democratische Republiek Congo (DRC) (3,6 miljoen ton).
Als we daarbij bedenken dat ongeveer de helft van de auto's tegen die tijd zal zijn voorzien van een elektromotor, dan is er voor de accu's 9 miljoen ton lithium en 13 miljoen ton kobalt nodig.
Tot 2006 was de prijs onder de 2000 dollar per ton, maar in 2016 was dat al zo'n 7500 dollar en in 2018 ligt de prijs op 16.500 dollar. Met de explosieve groei van de vraag naar kobalt en lithium is het nogal van belang of de bodem al in zicht komt.
In de accu van de ID. 3 bestaat 12 tot 14 procent van de chemische samenstelling uit kobalt, wat ze in de komende paar jaren willen terugdringen tot minder dan 5 procent.
Het pigment kobaltblauw
In de Colour Index is het het PB 28. Het is niet giftig en reageert ook niet negatief met andere pigmenten. Het wordt niet aangetast door zuren of alkaliën.
In poedervorm is kobalt brandbaar. Op een paar uitzonderingen na zijn kobaltverbindingen matig giftig. Kobalt-60 is een krachtige γ-straler en kan daardoor kankerverwekkend zijn. Kobaltchloride kan allergische reacties veroorzaken (kobaltallergie).
Marokko heeft "grote hoeveelheden" lithium ontdekt in het grensgebied met Mauritanië. Een afzetting die de onafhankelijkheid van het koninkrijk van deze hulpbron betekent en een versterking van de sector van de hernieuwbare energie.
Het afgelopen jaar 2021 heeft ons dit gegeven
We gebruiken steeds meer accu's en batterijen die hier op werken, maar het wordt ook gebruikt voor de elektrische auto's. Het prijsverschil is erg groot aan het worden, want waar je in 2018 nog lithium kocht voor 28 euro per kg is dit nu inmiddels 250 euro per kg.
'Dendrieten zijn dus gevaarlijk en versnellen bovendien de degradatiereacties, waardoor het actieve lithium nog sneller opraakt en de elektrolyt sneller degradeert', zegt Wagemaker. 'En hoe minder lithium je overhoudt, hoe minder lang de batterij het volhoudt. '
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
In de automobielindustrie werd in 2017 ongeveer 50 miljoen ounces (Moz) zilver gebruikt (bron: World Silver Survey 2018). Dat is meer zilver dan in de fotografische industrie (44 Moz) en iets minder dan de hoeveelheid zilver die in zilverwaren wordt gebruikt (58 Moz) (bron: World Silver Survey 2018).
Meer dan de helft van de kobalt uit Congo gaat naar China, waarvandaan het verwerkt in chips en andere halffabricaten de westerse markten bereikt.
Kobalt is toxisch en kan vergiftiging veroorzaken als het wordt ingeslikt, ingeademd of via de huid wordt opgenomen. Niet-radioactief kobalt veroorzaakt geen kanker bij mensen of dieren na blootstelling in voedsel of water.
Symptomen van kobaltvergiftigingen zijn onder andere hypothyreoïdie, polyneuropathie, aantasting van oog- en gehoorzenuwen en cardiomyopathie.
Kobalt is een onderdeel van vitamine B12.
Een overdosis veroorzaakt beschadiging van de huid en rode bloedcellen. - Het komt ook voor in het menselijk lichaam als bestanddeel van vitamine B12, in het lichaam van een volwassene komt 1 à 2 gram kobalt voor.
Pas bij hoge temperatuur reageert het met zuurstof tot kobaltoxide, een zeer dun roest-laagje. In het Engels wordt het Cobalt genoemd, vandaar de symboolletters Co.
Verschillende manieren om te beleggen in kobalt
Normaliter is het mogelijk om middels derivaten als futures en ETF's in te spelen op de koers van een grondstof. Bij kobalt is dit niet het geval. De enige manier om te beleggen in kobalt is door aandelen te kopen die een exposure hebben naar kobalt.
Kobalt-60 (symbool: 60Co) is een relatief onstabiele radioactieve isotoop van kobalt. Kobalt-60 ontstaat onder meer bij het radioactief verval van ijzer-60.
De vernieuwde accucellen worden aangeduid met 4680, wat staat voor het formaat: een lengte van 80mm en een diameter van 46mm. Deze cellen zijn een stuk groter dan de 2170-cellen van Panasonic die Tesla nu gebruikt in de Model 3 en Model Y en zijn ook groter dan de relatief oudere 18650-cellen in de Model S.
De ontwikkeling van mobiele elektronica is in de afgelopen jaren razendsnel gegaan, en daarmee nam de vraag naar kobalt ook flink toe. Het metaal zorgt namelijk voor een hogere energiedichtheid in batterijen. Oftewel, het gewicht van de batterijen blijft lekker laag terwijl je er wel veel energie in op kunt slaan.