Een vrachtauto op diesel verbruikt ongeveer 1 liter dieselolie op 3,5 km. Een liter dieselolie verstoken veroorzaakt 2.620 gram CO2 uitstoot. Per kilometer is dat 749 gram CO2. Daarnaast kost het maken van een liter diesel maar liefst 7 kWh elektrische energie.
Volvo FH met I-Save zuinigste in verbruik in verschillende tests. In verschillende onafhankelijke tests die zijn uitgevoerd door Duitse truckmagazines is de Volvo FH I-Save als winnaar naar voren gekomen.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
Het is dan ook zeer gevaarlijk zo kort op een vrachtwagen te zitten. De afstand achter een andere bestuurder zou altijd minimaal 2 seconde moeten zijn. Bij 90 km/uur is dit dus zo'n 50 meter. Wanneer iemand 50 meter achter een vrachtwagen rijdt, scheelt dit nog maar grofweg 5% brandstofverbruik.
1,07 euro per kilometer.
er is geen verschil in diesel. alleen bij "lamdbouwdiesle"is er een rode kleurstof toegevoegd om deze zonde tax te verkopen en mag daarom niet gebruikt worden in motorvoertuigen die niet zijn vrijgesteld van houderschapsbelasting.
Een auto die op diesel rijdt, verbruikt gemiddeld €0,063 per kilometer, een auto die op benzine rijdt zelfs €0,076 per kilometer. Na de elektrische auto is een auto op LPG het goedkoopst, met €0,031 per kilometer.
Wanneer je 650 Km rijdt met 45 Liter Diesel betekent dit dat het verbruik op zo'n 1 Liter op 14,5 KM ligt. Uitgaande van een bruikbare tankinhoud van 53 Liter moet je bij dit verbruik in theorie 765 KM kunnen halen.
Maar als we uitgaan van een verbruik van 30 tot 40 liter brandstof per 100 km, kan een vrachtwagen met een tankinhoud van 250 liter zo'n 625 tot 833 kilometer rijden. Een vrachtwagen met een tankinhoud van 500 liter kan zo'n 1.250 tot 1.666 kilometer rijden.
Vrachtwagens rijden gemiddeld 13,4 jaar rond. De gemiddelde levensduur van een trekker is 7,4 jaar.
De nieuwprijs van de R500 begint ongeveer bij 145.000 euro exclusief BTW. Naast dat alle elektronische snufjes in de Scania R500 trekkers ideaal in gebruik zijn, heeft de bestuurder ook een ruime keuze aan cabines. Zo zijn er de R laag, R normaal, R Highline en R Topline.
Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15. Daarnaast rijdt een gemiddelde dieselauto ongeveer 1 op 21.
Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen. Geeft je auto bijvoorbeeld 9/100 aan dan moet je 100 door 9 delen. Het getal wat er dan uitkomt is de hoeveelheid kilometers die je kan rijden met 1 liter brandstof.
Kilometervergoeding blijft 19 cent in 2022.
Gemiddeld verbruik is 6,5 liter
In 2017 verbruikte de gemiddelde kleine benzinewagen 6,5 liter per 100 kilometer, tegenover 7,7 liter in 2010.
Conclusie. De variant waarvoor jij moet kiezen omdat je goedkoop wilt autorijden hangt af van de kilometers die jij met je auto gaat rijden. Hou als stelregel dat wanneer je minder dan 20.000 kilometers per jaar rijdt benzine in de meeste gevallen het goedkoopst autorijden is.
Het gemiddelde brandstofverbruik van een vrachtwagen is 30 tot 40 liter brandstof per 100 kilometer.
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium. Deze schonere dieselbrandstoffen hebben een meer reinigende en beschermende werking van het brandstofsysteem met een preventieve werking bij een wat minder intensief gebruikte diesel.
3.354 euro per week. 671 euro per dag. 1,07 euro per kilometer.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.
Omdat grote voertuigen een stuk zwaarder zijn dan kleine voertuigen is er vooral bij het op gang komen meer kracht nodig, een dieselmotor is dan geschikter. Daar komt bij dat dieselmotoren ook nog eens efficienter zijn dan benzinemotoren, doordat ze zogenaamd 'lean burn engines' zijn.