Tijdens een race rijden de coureurs een vast aantal ronden per circuit. Daarbij wordt uitgegaan van een totale racelengte van 305 km. Een uitzondering op de raceafstand is het stratencircuit van Monaco. Hier is de totale raceafstand 260 km.
De reglementen schrijven namelijk voor hoeveel kilometers er afgelegd dienen te worden in een Grand Prix. Dat is vastgesteld op minimaal 305 kilometer. Afhankelijk van de lengte van het circuit wordt er soms wel meer dan 307 kilometer gereden.
De duur van een Formule 1 race is gemiddeld 1,5 uur. De reglementen geven aan dat in een officiële Formule 1 race minimaal 305 kilometer gereden moet worden.
Formule 1-race
Formule 1-wedstrijden worden gehouden over het aantal ronden dat benodigd is om 305 kilometer en één extra rondje af te werken. In het geval van de Italiaanse Grand Prix betekent dat 53 ronden, in Oostenrijk komen de coureurs vanwege het kortere circuit liefst 71 keer voorbij.
Volgens Racefans mag elk Formule 1-team 'slechts' met 80 teamleden aanwezig mogen zijn in de paddock. Daarvan mogen maximaal 60 werknemers zich bezighouden met het daadwerkelijk laten rijden van de auto's.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Het kortste circuit in kilometers op de kalender is uiteraard het circuit in de straten van Monaco, maar daar ga je niet de kortste rondetijd rijden. Daarvoor moeten we terug naar de Grand Prix van Sakhir van 2020.
De laatste F1 Grand Prix vond plaats in 1985. Door de komst van een nieuw bungalowpark werd besloten om het circuit in 1988 in te korten naar een interim circuit. In 1999 werd het circuittraject uitgebreid naar een volwaardige GP-lengte van 4,3 kilometer.
Er staat in 2022 één nieuwe race op de kalender: de Grand Prix van Miami. In de Amerikaanse stad wordt op een nieuw stratencircuit geracet. Ook staan de GP's in Australië, Canada, Singapore en Japan weer op het programma. De afgelopen twee seizoenen werden deze evenementen geschrapt vanwege de coronapandemie.
Een rondje over de befaamde Nürburgring Nordschleife zet 22,8 kilometer op je teller. Daarmee zou Spring Mountain het langste circuit ter wereld worden.
Nürburgring A.K.A. The green hell
Sinds de opening van de beruchte Nordschleife houdt de Nürburgring de wereld in zijn greep. 20,832 kilometer aan asfalt, 73 nagenoeg blinde bochten en tot 300 meter aan hoogteverschil maakt de Nordschleife tot één van de gevaarlijkste en uitdagendste circuits ter wereld.
Nieuwe record: 1:21,044 | Klaas Zwart (Jaguar R5-F1) | 19-5-2019 (191,4 km/u gem.) (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km). Oude record: 1:22,849 | Klaas Zwart (Jaguar R5-F1) | 6-7-2014 (187,2 km/u gem.) (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Staan door deze vertragingen de huidige pitstoprecords voor altijd vast? Vermoedelijk wel. Zoals gezegd: het huidige record staat op 1.82 seconden. Omdat de marges zo klein zijn, zullen de ingebouwde vertragingen er vast en zeker voor zorgen dat tijden onder de twee seconden niet langer reëel zijn.
Volgens Pirelli is het cruciaal dat geen enkele coureur de harde band langer rijdt dan 26 ronden. De mediumband gaat volgens Pirelli twee ronden langer mee en de zachte compound mag maar 15 ronden gebruikt worden per set.
In het uitlaatsysteem van de auto kunnen temperaturen van 1000 °C worden bereikt. Op snelheid zuigt het koelsysteem ongeveer 650 liter lucht per seconde door het systeem. Het brandstofverbruik ligt op een kleine 50 liter per 100 kilometer. In alle auto's bevindt de motor zich tussen de coureur en de achteras.
Belangrijk om te weten is dat de drie kleuren de volgende eigenschappen hebben: Rode band: dit is de meest zachte band (de 'soft'). Op deze band kan je het hardst rijden, maar deze slijt ook het snelst. Ideaal dus voor een vliegend rondje in de kwalificatie!
Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie.
De laatste vraag hebben we hierboven al beantwoord in de vraag “wat kost een F1 band”. Dit is namelijk 2400 euro per set banden. Gemiddeld gebruikt elke auto 13 sets banden per Grand Prix weekend.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.