In het instructieboekje van je motor staat meestal wel aangegeven dat je de eerste 100 km onder de x toeren moet blijven, de volgende 400 km onder de y toeren, en de laatste 500 km onder de z aantal toeren. Een richtlijn voor de eerste 100 kilometer is: niet boven de 4000 toeren komen.
Na een inloopperiode van circa 5000 kilometer kan de motor zwaarder belast worden. Het aanhouden van bovengenoemde adviezen na de inloopperiode zorgt voor een langere levensduur van de motor en een lager brandstofverbruik. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met onze verkoopafdeling.
vanaf 1.000 kilometer mag je geleidelijk doortrekken naar je topsnelheid of je maximaal aantal toeren. variëren in je toerental is goed voor je nieuwe motor.
Revisie is voordeliger dan het plaatsen van een compleet nieuw onderdeel. Een probleem als een defecte motor kan namelijk flink in de papieren lopen. Omdat een gereviseerd onderdeel zo goed als nieuw is, gaat het langer mee dan een gewoon tweedehands onderdeel. Ook is revisie duurzaam.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
De kosten voor een complete revisie van een motor liggen gemiddeld tussen de 1.500,- en 10.000,- euro. De kosten voor reviseren van een motorblok zijn dan ook erg moeilijk te bepalen. U kunt er vrijwel zeker van zijn dat de kosten van reviseren (vele malen) hoger kunnen zijn dan repareren.
De kosten voor reviseren van een motorblok zijn erg moeilijk te bepalen. De reden daarbij is of het om een kleine of grotere motorrevisie gaat, en welke onderdelen dus vervangen dienen te worden. De kosten zijn dan ook erg uitlopend en zal gemiddeld tussen de 1800,- en 7500,- euro liggen.
Een motor revisie is eigenlijk simpelweg het opknappen van alle motordelen, om zo de motor een tweede leven in te blazen. Het gehele motorblok wordt uit elkaar gehaald en alle afzonderlijke delen worden nagekeken en gereinigd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan polijsten, slijpen en borstelen.
Als de motor heet wordt
Als een motor gebruikt word dan loopt de temperatuur op en gaan onderdelen uitzetten. Door het warm worden van het motorblok zetten de metalen onderdelen dus uit en gaat alles beter in elkaar passen. Dat is bij een goed ingereden motor zo. Daarom is het inrijden van een motorfiets zo belangrijk.
Hoewel inrijden vaak wordt genoemd bij het monteren van een nieuwe cilinder of zuiger, geldt dat het voor alle bewegende onderdelen verstandig is om de eerste kilometers rustig te rijden zodat de nieuwe onderdelen op elkaar kunnen inslijten. Inrijden vergroot de levensduur van alle bewegende onderdelen.
Door dit inslijten komt extra warmte vrij. Waardoor de cilinder warmer word dan normaal. Daarom moet je hem gewoon rustig op temperatuur laten komen en weer even laten afkoelen.
Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Na revisie is het gebruik van zogenaamde "Break in" olie aan te bevelen. Eerder genoemde olie speciaal voor klassiekers kan ook maar dan moet er wel een additief toegevoegd worden. Dit additief bevat heel veel zink wat het inlopen ten goede komt.
Wanneer je een nieuwe scooter hebt aangeschaft, raden wij je aan de eerste 500 kilometer rustig aan te doen met je scooter. De motordelen moeten rustig op elkaar inslijten. Op nieuwe banden zit een beschermlaagje, wat ervoor zorgt dat de banden in goede conditie blijven, ook gaat het uitdroging van de banden tegen.
Een identieke motor is nog niet zo eenvoudig te krijgen. Een indicatie van de kosten voor de inbouw van een ruilmotor is € 4.000 a € 4.500.
Revisie van jouw motor zorgt ervoor dat jouw motorblok weer zo goed als nieuw is. Alle onderdelen met slijtage worden vervangen zodat de motor er weer vele kilometers tegen aan kan. Je bespaart veel geld door jouw motorblok te reviseren in plaats van te vervangen.
Gebruik een speciaal ontwikkelde 'engine cleaner' om de motor te ontvetten en te reinigen en zorg ervoor dat alle hoekjes worden bereikt. Gebruik een kleine borstel voor de hardnekkige en moeilijk te bereiken plaatsen en laat het geheel 10 tot 15 minuten inwerken. Spoel alles af met water.
Gevolgschade van het eigen gebrek kun je op de meeste allrisk autoverzekeringen claimen, behalve bij de autoverzekering Allrisk Basis van Aegon. Bijvoorbeeld als je door een technisch defect aan de motor tegen een paaltje bent gereden zal de schade die is aangericht wel gedekt worden, maar de motor niet.
Totale motorrevisie: tussen de 1800 en 7500 euro, afhankelijk van de onderdelen die moeten worden vervangen en het soort automerk (aantal werkuren die nodig zijn).
Rond de 50.000 km op de teller is het zeker aan te raden om de staat te controleren.
“De motorrijders in Nederland rijden gemiddeld 1.200 tot 3.400 km per jaar, waardoor de meesten niet echt routine opbouwen. Het risico om in het verkeer te overlijden (per afgelegde afstand) was voor motorrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot als voor automobilisten.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.