Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Als de trapas speling heeft op de lagers moet hij meestal worden vervangen. Alle nieuwere kwaliteit fietsen hebben vaste kogellagers als daar speling op komt moeten ze worden vervangen. Fietsen van ongeveer 30-40 jaar oud hebben trapassen met losse lagers deze kan je wel afstellen.
Trapas vervangen 60-80 euro
Het vervangen van je trapas is over het algemeen een erg dure fietsreparatie.
Deze trapassen worden in de brackethuls van het frame geperst en hebben geen schroefdraad. Montage van een Gazelle inslag/inpers trapas. Officieel moet de trapas met een speciale pers in het frame worden geperst.
Op de meeste fietsen, de drive kant en heeft een links schroefdraad, dus je zult met de klok mee moeten draaien om de borgring los te maken. Zodra de aandrijf kant wordt verwijderd, moet de niet-aangedreven zijde gemakkelijk los te maken zijn door deze tegen de klok in te draaien.
Een trapas is het gedeelte waaraan op de uiteinden de cranks met de pedalen en voorste kettingblad(en) zijn gemonteerd. De as wordt gelagerd in het frame gemonteerd (in de zogeheten bracket) en bestaat uit meerdere onderdelen. Er zijn drie manieren om de cranks aan de as te bevestigen: Met spieën.
Het HOLLOWTECH II crankstel is ontwikkeld in een streven de optimale balans tussen stijfheid en rotatieprestaties te bereiken in een lichtgewicht en mooi crankstelontwerp.
Dat systeem is in feite een samensmelting van BB30 met Press-Fit bottom brackets. Bij PF30 zitten de lagers in de cups van het bottom bracket welke in het frame geperst is. Het is dan geschikt voor een 30mm as (van je crank) of kleiner als je een adapter gebruikt, wat veel merken van cranks hebben.
De bottom bracket van een fiets is de plaats in het frame waar de trapas is gemonteerd. De bottom bracket en de trapas vormen de basis van de verbinding van je aandrijflijn met je racefiets of mountainbike.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
BSA (ook wel BSC of Engelse norm genoemd):
Zowel de linker- als de rechterdraad draaien tegen de klok in. Het is mogelijk om een trapas van 73 mm te monteren op een trapashuis van 68 mm met behulp van afstandhouders, maar het is niet mogelijk om een trapas van 68 mm te monteren op een trapashuis van 73 mm.
Italiaanse draad.
Dit type bracket werd en wordt veelal gebruikt door fietsfabrikanten uit Italië. Het voordeel ten opzichte van BSA is dat de lagers kaarsrecht gemonteerd zitten. Maar hangt ook een nadeel aan: de rechter cup kan makkelijker loslopen door de draairichting van het schroefdraad.
Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
De bracket van een fiets is het gedeelte van het frame waarin de trapas is gemonteerd. Bij een standaard herenframe sluiten qua framebuizen op de bracket de onder- en zitbuis en de beide vorkscheden van de liggende achtervork aan. Een lugloos fietsframe heeft een bracket die uit een bus bestaat.
Shimano heeft trapassen genaamd octalink. Deze trappassen hebben een speciale vertanding waardoor de verbinding tussen as en crank stijver is dan een traditionele trapas.
Met een trapassleutel haal je moeiteloos je cranks en bottom bracket los zodat je de as en lagers schoon kunt maken om ze vervolgens weer zonder speling terug te zetten.
De excentrische trapas is een speciaal soort trapas omdat hiermee de kettingspanning kan worden geregeld in plaats van met kettingspanners of een achterderailleur. Verder kunnen fietsen met een asaandrijving een zeer afwijkende trapas hebben.
Crank gereedschappen
Met crank gereedschap, zoals een cranktrekker of cranksleutel, kun je de cranks, trapassen en bottom brackets van je fiets onderhouden (en vervangen als het moet).
Fietspedalen losdraaien
Wat je moet weten is dat de linkertrapper links schroefdraad heeft (in plaats van het gebruikelijke rechts). Dat is gedaan om te voorkomen dat je pedaal zichzelf tijdens het fietsen kan losdraaien. Maar als je dat niet weet kun je wanhopig worden als je het pedaal probeert los te draaien!
Om je linker pedaal verwijderen moet met de klok mee draaien met de pedaalsleutel of inbussleutel. Je rechterpedaal komt los als je tegen de klok in kracht zet. Lukt het losdraaien niet? Spray dan wat kruipolie of WD-40 op je pedaal en laat dat een kwartiertje intrekken.
Er zijn drie maten schroefdraad, één kindermaat en twee maten voor volwassenen. De meest gebruikelijke maat voor volwassenen is 9/16 inch x 20TPI, dat is in mm 14,28 x 1,27. De zgn. Franse maat is metrisch; 14 x 1,25 mm.