Een aantal belangrijke cijfers op een rijtje: Er worden elk jaar 80 miljard kledingstukken geproduceerd. Gemiddeld dragen we een kledingstuk slechts 7 keer. In plaats van twee collecties per jaar (spring/summer en fall/winter), brengen fast fashion ketens tot wel 52 "micro collecties" per jaar uit.
Er worden elk jaar tot wel 100 miljard kledingstukken geproduceerd. Om dit in perspectief te plaatsen: de wereldbevolking is 8 miljard. Om het aanbod aan de vraag te laten voldoen, zou dat betekenen dat elk mens op de planeet elk jaar 12-14 kledingstukken zou kopen.
Nederlanders kopen gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar, bleek eerder uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Waarom kopen we zoveel kleren?
De totale brancheomzet kleding en sport bedroeg in 2023 13,2 miljard euro (ex.btw). De omzet van modezaken (ex. schoenen, lederwaren, sport) bedroeg 11,0 miljard euro.
Over heel Europa wordt jaarlijks 260 duizend ton van alle kleding vernietigd. Dat gaat om teruggestuurde kleding, maar ook om kleding die nooit verkocht is. Dat is vergelijkbaar met zo'n 3,4 miljard T-shirts. Dit blijkt uit een nieuw rapport voor het Europees Milieuagentschap (EEA).
Talloze nieuwe collecties per jaar zodat we ons constant out of fashion voelen en aangespoord worden om meer te blijven kopen. Een aantal belangrijke cijfers op een rijtje: Er worden elk jaar 80 miljard kledingstukken geproduceerd. Gemiddeld dragen we een kledingstuk slechts 7 keer.
De gemiddelde Nederlander schijnt rond de 173 kledingstukken in hun kast hebben. Van deze kleding worden er gemiddeld 50 stuks al meer dan een jaar niet gedragen.
Om kleding te maken zijn fossiele brandstoffen nodig. Synthetische kledingvezels worden bijvoorbeeld gemaakt uit aardolie. Ook kunstmest – vaak gebruikt bij de teelt van niet-biologische gewassen– wordt vaak geproduceerd uit fossiele grondstoffen.
Hoogtepunten statistieken kledingindustrie
De wereldwijde kledingmarkt wordt geschat op $ 1,84 biljoen in 2025, goed voor 1,63% van het wereldwijde BBP. De Verenigde Staten met kledinginkomsten van $ 365,70 miljard, China ($ 313,82 miljard) en India ($ 101,39 miljard) zijn de grootste kledingmarkten wereldwijd.
In Azië wordt de meeste kleding gemaakt.Op één staat China, gevolgd door Bangladesh, Vietnam, India, Indonesië en Cambodja. Het continent heeft veel goedkope arbeidskrachten, waardoor het gemakkelijk is om mensen te vinden die bereid zijn om in de fabrieken te werken.
En seizoen-garderobes kunnen ook wat overlappende items hebben. Denk aan een vest dat je draagt in de herfst en op koude lentedagen. Of een spijkerbroek die je jaarrond draagt. Over het algemeen telt men voor een capsule wardrobe 30 kledingstukken per seizoen, waarmee je alle combinaties kunt maken die je nodig hebt.
Nederland en buitenland. Gemiddeld heeft een Nederlander zo'n 5,4 spijkerbroeken in de kast liggen. Per jaar worden er in ons land rond de 45 miljoen spijkerbroeken verkocht.
In een typische modecollectie (gezien de omvang) vind je doorgaans minstens 12 stuks of looks. Maar collecties kunnen variëren in omvang, en dit hangt af van zaken als het seizoen, hoe lang de collectie beschikbaar zal zijn, het budget en andere factoren.
Een Nederlander koopt gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar. Dat blijkt uit onderzoek van de HvA. Dit aantal is iets lager dan in omringende landen, zoals Duitsland, Denemarken en Engeland, waar gemiddeld 50 tot 60 nieuwe kledingstukken per jaar worden gekocht.
Er is ongeveer 766 gallons water nodig om één wit T-shirt te maken. Dat zijn ongeveer 10 volle badkuipen. En elk jaar worden er wereldwijd ongeveer 2 miljard T-shirts verkocht.
Modeconsumenten kopen elk jaar meer dan 80 miljard nieuwe kledingstukken. Dat is ruim 400% meer dan wat we slechts twee decennia geleden consumeerden.
Op vrijdag 17 november openen de deuren van Zara in de Rotterdamse Koopgoot. Met maar liefst 8.000 vierkante meter aan winkelruimte, verspreid over vijf verdiepingen, is het de grootste flagshipstore ooit.
Als we de 148 geselecteerde regio's vergelijken wat betreft de totale consumentenbestedingen aan kleding en schoenen, dan staat de Verenigde Staten bovenaan de ranglijst (558,5 miljard Amerikaanse dollar), gevolgd door China met 333,4 miljard Amerikaanse dollar.
Zara produceert in 2025 uitsluitend duurzame kleding. Grote kledingmerken als Zara, Bershka en Pull&Bear produceren vanaf 2025 kleding, die 100 procent gerecycled, duurzaam en organisch is. Daarnaast moet in 2020 het gebruik van plastic tassen wereldwijd in alle winkels zijn uitgebannen.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Terwijl fast fashion bijdraagt aan werkgelegenheid in kledingproducerende regio's, blijft de kwaliteit van banen en lonen een belangrijke zorg . Veel werknemers in deze industrieën worden geconfronteerd met onzekere arbeidsomstandigheden en lage lonen, wat leidt tot voortdurende cycli van armoede en economische instabiliteit.
Broek
We raden aan om minstens vier paar te hebben, en nogmaals, allemaal in neutrale kleuren. Hierdoor zijn ze verwisselbaar, wat tijd (en geld) bespaart bij het samenstellen van een outfit. Zorg ervoor dat je broek niet afzakt of trekt aan de achterkant, en dat de zoom van de broek net boven je veters komt.
Vijf tot zeven broeken
Feit is dat een vrouw er gemiddeld zeven in de kast heeft liggen. Meestal gaat het dan om een mix van jeans en andere broeken. Van de herenbroeken gaan er wat minder over de toonbank, want de gemiddelde Nederlandse man heeft er ongeveer vijf.
Het schoenen onderzoek laat zien dat de liefde tussen mannen en schoenen een stuk minder groot is. Slechts 10% van de ondervraagde mannen geeft aan meer dan 22 paar schoenen te bezitten. Gemiddeld telt men daar 'maar' 10 paar in de schoenenkast.