Een ding is zeker; iedereen voegt iets eigens toe en samen laten we ideeën groeien. Zo zorgen we dat bol.com de winkel van ons allemaal kan zijn. 15 miljoen klantvragen per jaar. Dat zijn er meer dan 41.000 per dag.
Ruim twintig jaar later heeft de winkel 13 miljoen actieve klanten in Nederland en België, een assortiment van 35 miljoen artikelen en 52.000 verkooppartners die hun artikelen verkopen via het platform van bol (Peildatum cijfers: 31 maart 2023).
Verkooppartners van bol.com genereerden het afgelopen kwartaal dagelijks 1,88 miljoen euro omzet.
Stijging verkooppartners, artikelen en actieve bezoekers
Bijna 12 miljoen (+ 42%, van 26.872.974 naar 38.201.321) extra artikelen zijn te vinden op bol.com ten opzichte van Q3 in 2020. Ook het aantal actieve klanten van bol.com groeit gestaag door, naar 12.833.087.
De operationele winst bedroeg 625 miljoen, minder dan waarop was gerekend. Onder de streep restte een nettowinst van 394 miljoen euro. Voor 2023 mikt de consensus op een groepsomzet van 88,9 miljard euro en een nettowinst van zo'n 2,3 miljard euro.
Het hoofdkantoor staat in Utrecht. Bol· telde in 2021 meer dan 1.800 werknemers en 41 miljoen artikelen. In 2012 werd Bol· overgenomen door Ahold. Sinds de fusie van Nederlandse Koninklijke Ahold en de Belgische Delhaize Groep, in juli 2016, is Bol· onderdeel van Ahold Delhaize.
De Nederlandse webshop Bol.com en haar partners behalen een omzet van 1,4 miljard euro in het tweede kwartaal van boekjaar 2023, blijkt uit een kwartaalrapport van moederbedrijf Ahold Delhaize. De behaalde omzet staat gelijk aan een omzetgroei van 10,5 procent, in vergelijking met een jaar eerder.
In 1999 werd Bol.com in Nederland opgericht door het Duitse mediaconcern Bertelsmann. Dat is nog terug te zien aan de naam: 'Bol' is de afkorting van Bertelsmann On-Line.
Ahold Delhaize-dochter Bol.com gaat van naam veranderen. Het achtervoegsel 'com' en het bijbehorende punt tussen 'Bol' en 'com' verdwijnen. Het bedrijf meldt dat het 'bijna 25 jaar geleden' de klant nog duidelijkheid verschafte, namelijk dat het om een online-winkel ging en geen 'stenen winkel'.
In november bezocht 62 procent van de bereikten Bol.com vijfmaal of vaker. Driekwart van de bezoekers kwam ook op meer dan twee dagen in de maand in contact met Bol.com. De doelgroep met het hoogste bereik zijn de 25-34 jarigen (maandbereik 91%). Na Bol.com komt Aliexpress.
Waarom betaal je commissie? Bij bol.com investeren we continu in de groei van het platform, om zo samen een zo gevarieerd mogelijk assortiment te bieden aan zoveel mogelijk consumenten in België en Nederland. Voor de commissie die je betaalt, profiteer je dan ook van de verschillende voordelen van verkopen via bol.com.
Er staan circa 1 miljard aandelen Ahold Delhaize uit en elk miljard dat bol.com waard is, is meteen 1 euro voor het aandeel Ahold Delhaize, dat nu rond de 30 euro staat. Het is logisch om op basis van de waardering van andere beursgenoteerde online winkels een schatting te maken van de waar de van bol.com.
Denk hierbij aan kleding, sieraden, babyspullen en sportartikelen. Niets is te gek. Het is een trend dat er steeds meer kleding, schoenen en accessoires worden verkocht. Voorheen kochten klanten dit liever fysiek in een winkel.
BOL staat voor Beroeps Opleidende Leerweg waarbij je het grootste deel van de opleiding op school te vinden bent. BBL staat voor Beroepsbegeleidende Leerweg. Een BBL studie betekent een combinatie van werken en leren, waarbij je in dienst bent van een erkend leerbedrijf.
Verkopen op Bol.com kan zeker winstgevend zijn. Er zijn een aantal factoren die ervoor zorgen dat het verkopen op Bol.com winstgevend is, blijft en zonder veel tegenslagen en teleurstellingen verloopt. Verkoop kwalitatieve producten en kies voor de lange termijn.
Het platform bol neemt afscheid van het laatste gedeelte van haar naam. Waar bol bijna 25 jaar geleden nog duidelijk moest maken dat het een online winkel was, is dat inmiddels niet meer nodig. Ook de huisstijl krijgt een opfrisbeurt, met meer speelse vormgeving en kleurgebruik.
Wij gaan verder investeren in het sterke merk bol.com, zodat het verder kan groeien en de leidende positie in online retail kan uitbreiden.” Bol.com wordt het vijfde retailmerk van Ahold in Nederland, naast Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en albert.nl.
De nadelen van verkopen op bol.com
Streng beleid waarbij je wordt gestraft wanneer je er niet aan houdt. Vaak meer retourzendingen dan bij je eigen webshop. Geen inzicht in klantendata. Verzend- en retourkosten MOETEN gratis aangeboden worden.
Gratis levering naar België, Frankrijk en Nederland. 5 € per verzending naar Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Luxemburg, Verenigd Koninkrijk (UK), Verenigde Staten (US).
Je alle bestellingen via bol.com rechtstreeks vanuit een land binnen de Europese Unie bij de klant levert. Leveringen vanuit een land buiten de EU zijn vanaf dat moment namelijk niet toegestaan. Jouw bedrijf in een land binnen de Europese Unie gevestigd is.
Bol.com verkoopt niet alleen eigen producten.Inmiddels wordt het grootste deel aangeleverd door derden en daarmee is Bol.com de Nederlandse Amazon. Verkopen via Bol.com is simpel. Je maakt een account aan, je biedt jouw product aan, je verkoopt en levert jouw product aan de klant en Bol.com betaalt uit.
Dat blijkt uit de jaarcijfers van Ahold Delhaize, het moederbedrijf. Echte problemen zijn er niet voor Bol.com, de bekende webwinkel maakte namelijk wel keurig winst. Het verdiende afgelopen jaar een slordige 125 miljoen euro. Ahold wilde Bol.com naar de beurs brengen, maar dat is tot nader order uitgesteld.
Voor het assortiment dat je verkoopt via Logistiek via bol.com geldt dat je artikelen standaard in zowel België als Nederland aangeboden worden.
Een klantgerichte identiteit zit in de genen van bol.com. “De klant is dé reden dat wij elke dag naar ons werk gaan. Tevreden klanten, daar doen we het voor,” vertelt Michel. Volgens hem is bol.com succesvol doordat men heel trouw is aan de identiteit.
Klanten willen fitnessapparaten, afslankproducten, vervangende opties om van het roken af te komen en ook duurzame producten zijn populair. Denk dus ook vooral aan herbruikbare producten, maar ook aan een duurzame verpakkingen en verzendmethodes.