Audi introduceert plug-in hybridetechnologie voor de A3 Sportback-range. De nieuwe A3 Sportback 40 TFSI e (150 kW/204 pk) heeft een 13 kWh-accu die een puur elektrische actieradius van 67 kilometer* mogelijk maakt.
Tot 78 kilometer elektrisch rijbereik (NEDC) en 150 kW (204 pk) systeemvermogen: Audi stelt de nieuwe A3 Sportback 40 TFSI e voor (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 1,5-1,4; gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 13,8-13,0; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 34-30).
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.
Betrouwbaarheid. Net als alle andere modellen van Audi staat de A3 bekend als betrouwbaar. De massa/ledig gewicht van de A3 bedraagt, afhankelijk van de uitvoering en motorisering, rond de 1100 kilogram. Dat betekent een gunstig tarief qua wegenbelasting.
Ondanks het feit dat de Audi A3 voor een groot deel bestaat uit Volkswagen onderdelen, vallen reparaties vaker duurder uit. Volgens onderzoek staat Audi in de top vijf van merken die duur zijn in het onderhoud.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
Op basis van eigen ervaringen en verschillende artikelen op het internet wordt een absolute kilometerstand van meer dan 200.000/250.000 kilometer voor benzineauto's en 250.000/300.000 voor dieselauto's als een hoge kilometerstand beschouwd.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
120.000km en/of 5 Jaar, dus als je 10.000km per jaar tuft, zou je hem ook om de 5 jaar kunnen vervangen. Riem kan nl ook ouderdoms scheurtjes etc vertonen. Inderdaad, om de 120.000km en/of 5 jaar!
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.
De 1.4 TSI motor met 1395 cm3 heeft een distributieriem. Volkswagen geeft geen vervangingsinterval op. De riem moet volgens het onderhoudsschema gecontroleerd worden en indien nodig wordt geacht de riem in overleg met de klant vervangen. De TFSI met 1390 cm3 heeft een distributieketting.
Auto in Nederland gaat gemiddeld 18 jaar mee. De gemiddelde leeftijd van personenauto's in Europa komt langzaam in de buurt van 10 jaar. Dat blijkt uit cijfers van ACEA, de vereniging van Europese autofabrikanten. De gemiddelde leeftijd van auto's in de EU ligt volgens hen inmiddels op 9,73 jaar.
Je moet bij een auto met veel kilometers op de teller net zo goed opletten als bij een auto die minder heeft gelopen. Een dieselmotor is over het algemeen beter bestand tegen hogere kilometerstanden dan een benzinemotor. Kijk zeker naar de onderhoudshistorie en de algemene indruk van de auto.
Oudjes kunnen nog steeds geld waard zijn!
Oude auto's zijn niet per se minder waard dan jongere modellen, maar ze kosten vrijwel altijd minder. Nog belangrijker dan de leeftijd van een auto zijn de parkeercondities, staat van onderhoud en de kilometerstand. Als een oude auto weinig gereden heeft.
Audi betrouwbaarheid – Gemiddeld op zijn best, maar sterk afhankelijk van goed onderhoud. Volgens een paar geloofwaardige online bronnen zoals Consumer Reports, J.D. Power, en What Car, is Audi een gemiddeld betrouwbaarheidsmerk op de meeste momenten.
De auto's die het minst snel kapot gaan, staan dus bovenaan. Als het niet BMW en Mercedes zijn, wie scoort dan wel hoog als merknaam? Vooral Japanners, zo blijkt: Lexus, Honda, Toyota, Mitsubishi. En Porsche, het enige niet-Japanse merk in de top vijf.
Audi A3 olie verversen kosten ✔️ Prijs v.a. € 106.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Audi olie verversen kosten ✔️ Prijs v.a. € 89.