De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Of 200.000 kilometer veel is voor een auto, hangt af van onderhoud en gebruik. Benzineauto's kunnen gemiddeld 300.000 kilometer rijden, terwijl dieselauto's tot 400.000 kilometer kunnen halen. Goed onderhoud is essentieel voor het verlengen van de levensduur van je auto.
Een auto heeft een gemiddelde levensduur van 300.000 kilometer. Als je daarvan uitgaat, dan kun je uitrekenen hoeveel jaar je nog vooruit kunt. Maak je niet veel kilometers? Dan kun je met een auto met 150.000 kilometer op de klok nog jaren vooruit.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Wat is een hoge kilometerstand voor een tweedehands auto? Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
Gemiddeld gaat de benzinemotor van een auto uit het A-segment wel 150.000 tot 200.000km mee. Vaak is dit dan ook niet de reden dat een auto op is.
Levensduur van een auto
Voor de meeste mensen geldt dat ze nooit in de fase terecht komen dat de auto rijp is voor de sloop. Vaak wordt wegens mankementen en reparatiekosten de auto voor die tijd al ingeruild. Uit onderzoek van ACEA blijkt dat een auto in Nederland gemiddeld 10,6 jaar oud is.
Als we kijken naar auto's van 30 jaar of ouder, dan is Volkswagen koploper. We hebben in Nederland 30.172 Volkswagens van 30 jaar of ouder, 23.152 Mercedessen, 16.403 Citroëns, 10.994 Volvo's en 10.467 Fords. In de top vijftien van de Bovag staat zelfs geen enkel Japans merk.
Hoe meer kilometers een auto heeft gereden, hoe groter de kans op slijtage aan de motor, transmissie, ophanging en andere belangrijke onderdelen. Het is daarom verstandig om bij het kopen van een tweedehandsauto te kijken naar modellen met een redelijke kilometerstand voor hun leeftijd.
Een nieuwe motor in de auto plaatsen is een kostbare aangelegenheid, waarbij een nieuwe en tweedehands motor respectievelijk vanaf € 4000 en € 500 verkrijgbaar zijn. De prijzen zijn afhankelijk van het merk en het model van de auto.
De gemiddelde levensduur van een brandstofauto kwam uit op 18,7 jaar of 187.000 kilometer. De elektrische auto gaat gemiddeld 18,5 jaar mee of 200.000 kilometer. Daarnaast was er meer positief nieuws over de EV: hoe jonger het model, hoe kleiner de kans op technische problemen.
Meer dan 200.000 km wordt doorgaans beschouwd als een hoge kilometerstand voor een tweedehands voertuig . Zodra een auto deze drempel overschrijdt, wordt er over het algemeen gedacht dat deze meer slijtage heeft en dichter bij het vereisen van grote reparaties of vervanging van componenten zoals de transmissie of motor.
Maximale kilometerstand dieselauto
De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer. Er is echter nog veel meer mogelijk.
De overgrote meerderheid van die voertuigen zijn turbodiesels, een motortype dat bekend staat om zijn duurzaamheid ten opzichte van benzinemotoren. Dus motoren van 200.000 of 300.000 km zijn niet ongewoon . Dat betekent niet dat alle diesels per se een solide betrouwbaarheid op de lange termijn (of zelfs op de korte termijn) hebben, maar de goede hebben dat over het algemeen wel.
Toyota Sequoia
Verrassend genoeg staat de Sequoia op de eerste plaats in de iSeeCars-ranglijst en is de kans groot dat hij meer dan 300.000 mijl op de teller heeft.
Een algemene vuistregel is om jouw auto in te ruilen vóórdat deze 100.000 kilometer op de teller heeft staan, omdat de waarde na dit punt vaak daalt. De marktvraag kan ook een rol spelen. Het einde van het jaar of wanneer een nieuw model wordt uitgebracht, zijn bijvoorbeeld momenten waarop er veel vraag naar auto's is.
Bij correct gebruik en normaal onderhoud moet een versnellingsbak langer mee kunnen gaan dan 135.000 km.
Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Dit betekent niet dat een auto na 300.000 kilometer uit elkaar valt, maar de kans op problemen is wel aanzienlijk hoger. Vooral als de bestuurder een ruige rijstijl gehanteerd heeft.
Mijn antwoord op de vraag of een auto vervangen moet worden, is: zo lang als een stuk touw. Sommige gaan niet veel langer dan 100.000 kilometer mee voordat ze gereviseerd moeten worden, terwijl andere nog steeds meer dan een miljoen kilometer meegaan. Als de auto vreemde, metaalachtige geluiden begint te maken of blauwe rook begint te blazen, is revisie waarschijnlijk nodig.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.