De lengte van een zone is 4 à 5 km. Afwijkingen zijn mogelijk. Doordat een zone vrij groot is en bushaltes meestal dicht bij elkaar liggen, vallen vaak veel haltes binnen dezelfde zone. De kleinere dorpen en steden vormen vaak een enkele zone.
Het begin en einde van een 30km/uur-gebied moeten duidelijk herkenbaar zijn door een poortconstructie: met borden, ondersteund door een in- en uitritconstructie. Binnen een 30km/uur-gebied heeft verkeer van rechts voorrang; er zijn in beginsel geen voorrangswegen of -kruispunten.
In een erf is de maximumsnelheid 15 km/uur. Dit geldt voor alle bestuurders. Een woonerf heeft een verblijfsfunctie.
Bij een maximale snelheid van 30 km/uur is de overlevingskans van een voetganger bij een botsing met een auto 95 procent. Dat is 10 procent hoger dan bij 50 km/uur. Bestuurders hebben meer tijd om informatie te verwerken en te reageren op onverwachte situaties. Bij 30km/u is de remweg korter en het blikveld breder.
De voornaamste reden om tot aanleg van een 30 km/h-zone over te gaan is een verbetering van de verkeersveiligheid voor met name kinderen in woonwijken. Verkeersbord 30 km/h-zone (Nederland) Verkeersbord zone 30 (België) Een grote aanduiding op het wegdek bij nadering van een 30 kilometerzone.
50 km zone bord. Verkeersbord die aangeeft dat er in de komende zone een maximum snelheid geldt van 50 km per uur. Een verkeersbord dat met name wordt gebruikt in woonwijken.
Zowel binnen als buiten de bebouwde kom kun je 30 kilometer zones tegenkomen. In een 30 kilometer zone moet je onder andere rekening houden met: Spelende kinderen. Plotseling op de rijbaan komende kinderen.
Voor gebieden waar voetgangers/fietsers en gemotoriseerde weggebruikers mengen is een switch naar een maximumsnelheid van 30 km/uur gewenst.
In 20 minuten rijdt de auto dus 30 km.
Een 30km/uur-gebied wordt ook wel een 'zone 30' of 'verblijfsgebied' genoemd. Het gebied ligt meestal binnen de bebouwde kom en bestaat uit aaneengesloten erftoegangswegen met een snelheidslimiet van 30 km/uur. De gebieden hebben een verblijfsfunctie waar langzaam en gemotoriseerd verkeer mengen.
Tip examen Maar opgelet, als er een bord maximaal 30 km/u boven het bord bebouwde kom is geplaatst, geldt deze 30 km/u in de hele bebouwde kom!
De verschillende wegen in Nederland zijn rijkswegen, provinciale wegen, lokale wegen en waterschapswegen.
De zone 30 geldt altijd, dus ook buiten de schooluren en tijdens weekends en schoolvakanties. Er is één uitzondering: het elektronische zonebord. Wanneer dat niet oplicht, geldt de zone niet. Sommige scholen liggen in een fietsstraat.
Fietsers worden meestal om de versmalling geleid. Sluisje Plaatselijke versmalling van de rijbaan met aan de ene én vervolgens de andere kant kort achter elkaar een obstakel. Dit wordt ook wel aangeduid als met een 'asverspringing'.
Het is zeker niet zo dat een zone 30 automatisch een voorrang voor voetgangers inhoudt. Voetgangers hebben enkel voorrang om de rijbaan over te steken op zebrapaden. Er zijn uiteraard uitzonderingen, zoals bij een woonerf, waarbij de voetgangers de volledige baanbreedte mogen innemen.
Die worden vanaf zaterdag ingesteld op 30 km/h. Ook worden er zogenaamde flexflitsers geplaatst. Deze verplaatsbare flitspalen gaan staan bij de Postjesweg, de Kattenburgerstraat en de Oostenburgergracht. De palen blijven zo'n twee maanden op dezelfde plek staan.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Soorten strepen op de weg
geen middenstreep: officieel 60 kilometer per uur. In sommige gevallen 80 kilometer per uur, als er langs de weg geen borden staan met 60 kilometer per uur.
Vanaf 15 april is het menens en houdt de politie gerichte flitscontroles in de zone 30 van de drie gemeenten. "Wanneer men zich niet aan de snelheid houdt in een zone 30 dan stijgt de boete per kilometer. Aan 45 km/u betaal je 35 euro, aan 50 km/u al 97 euro, aan 55 km/u 152 euro en aan 60 km/u betaal je 207 euro.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Redenen voor invordering rijbewijs
U weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek (blaastest of bloedonderzoek). U rijdt 50 kilometer per uur of meer te hard. Op de bromfiets geldt dit bij 30 kilometer per uur of meer te hard rijden. U vertoont gevaarlijk rijgedrag.
In deze straat mag je niet harder rijden dan 30 km/uur. Je ziet hier een zonebord. De maximumsnelheid van 30 km/uur geldt totdat je het bord einde zone 30 km/uur ziet. Je rijdt een verblijfsgebied in, alle bestuurders maken gebruik van dezelfde rijbaan.
Hoofdrijbanen binnen de bebouwde kom
Het plaatsnaambord zelf impliceert ook een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Tegenwoordig wordt het bebouwde kom-bord ook wel gecombineerd met een 30-bord. Dan geldt 30 kilometer per uur als snelheidslimiet.
Voor parkeren binnen 30 km- zones bestaan geen speciale regels. Parkeren is dus toegestaan, tenzij dit uitdrukkelijk is verboden via bebording of voortvloeit uit de verkeerswetgeving.