Een waterpomp bijvoorbeeld gaat gemiddeld ook zo'n 120.000 kilometer mee.
Een gemiddelde waterpomp sluist ongeveer 1,7 miljoen liter koelvloeistof binnen vier jaar of 100.000 km door het koelsysteem. Als een waterpomp uitvalt en wordt vervangen zonder een onderzoek naar de oorzaak van het defect, loopt de nieuwe waterpomp een groot risico op een nog kortere levensduur.
Kan ik blijven rijden met een kapotte waterpomp? De waterpomp is een kritiek onderdeel van uw auto. Wanneer deze defect is kunt u er dus niet mee rond blijven rijden en zal de pomp zo snel mogelijk vervangen dienen te worden.
De kosten voor het vervangen van de waterpomp zal gemiddeld op 265 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het aantal werkuren per type auto verschillend zal zijn. Dit heeft met name te maken hoe toegankelijk de waterpomp is en hoeveel er dus losgehaald en verwijderd dient te worden.
Oorzaak: vervuilde koelvloeistof, niet-compatibele koelvloeistof of koelvloeistoffen met verschillende chemische eigenschappen mengen. Een andere mogelijke oorzaak is een defecte drukdop waardoor luchtbellen ontstaan die het roestproces versnellen.
Prijzen voor een waterpomp lopen uiteen van € 4.000 – € 25.000. De voordeligste variant is een hybride warmtepomp, prijzen starten vanaf € 5.000 (inclusief ketel en installatie) en de prijs lopen op tot € 25.000 voor een grond-water warmtepomp (inclusief boiler en installatie).
Een van de eerste kenmerken van een mogelijkerwijs defecte waterpomp is een plas koelvloeistof op de grond waar je auto geparkeerd staat. De pomp is voorzien van een aantal pakkingen en dichtingen die op den duur uitdrogen, barsten of breken. Wanneer dit gebeurt, lekt de koelvloeistof uit de pomp.
Een vakgarage berekent voor de vervanging van een koelingspomp in de regel drie uur werk. Wanneer u dit werk zelf onderneemt, heeft u enkel de kosten voor de nieuwe waterpomp. Die liggen tussen de 40 en 400 euro.
Om te voorkomen dat de waterpomp door gevorderde slijtage in een later stadium voor problemen gaat zorgen wordt deze preventief mee vervangen. Enerzijds omdat de boel toch open ligt maar ook omdat een defecte waterpomp ook voor vervelende gevolgschade kan zorgen.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Wat zijn de kosten voor een waterpomp vervangen voor Opel ? Vanaf € 96 kunt u de waterpomp laten vervangen.
De motor wordt te warm
Wordt de motor van je auto onder het rijden te warm, dan kan dit wijzen op het lekken van koelvloeistof. Je ziet dat de temperatuurmeter te hoog oploopt, en er kan een waarschuwingslampje gaan branden. Veel auto's hebben ook een waarschuwingslampje voor het koelvloeistofpeil.
Hoeveel kost koelvloeistof lekkage? De kosten voor het repareren van koelvloeistof lekkage zijn afhankelijk van waar de oorzaak zit. Het vervangen van een waterpomp kost bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 300 en 700 euro. Wanneer het 'slechts' een radiatorslang betreft, kan je met een paar tientjes wel klaar zijn.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Hoe werkt 'ie? De koelvloeistof wordt in het motorblok opgewarmd en daarna naar de neus van de auto gepompt. Daar komt het in de radiateur, die gekoeld wordt door de rijwind of koelventilator. Het rondpompen van koelvloeistof gebeurt door een op de motor gemonteerde waterpomp.
Wordt de waterpomp niet op tijd vervangen, dan gaat dit niet meer op. De motor slijt meer, het brandstofverbruik komt veel hoger te liggen en er zal meer schade aan de motor ontstaan.
Een koelvloeistoflekkage zelf oplossen
Let op dat je motor uitstaat en afgekoeld is. Koppel de dop van de radiateur los en giet het middel direct in het koelsysteem. Draai de dop er weer op. Wanneer je de motor start, wordt het lek gedicht doordat het koelsysteem het in de vloeistof oppompt.
Regelmatig onderhoud is voor iedere autobezitter belangrijk. Het meeste onderhoud wordt in de garage gedaan, maar koelvloeistof bijvullen kun je helemaal zelf doen.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Een koppakking kan kapot gaan door ouderdom, wat niet vaak het geval is. De koppakking gaat veelal kapot doordat er scheuren zijn ontstaan door oververhitting. Een te hoge temperatuur van het motorblok komt vaak doordat er een defect is in het koelvloeistof.