Coureurs verliezen per race ongeveer twee á drie kilo, met name door te zweten. Dat is zelfs nog meer in hete omstandigheden. Ze worden gewogen om precies te weten hoeveel ze zijn kwijtgeraakt zodat dit weer aangevuld kan worden met vocht.
Het zwaarst voor de remmen is bocht 5: de eenzitters remmen hier af van 310 km/u tot ruim 165 km/u binnen een kleine 90 meter. De F1-coureurs hoeven hiervoor slechts 1,60 seconden lang af te remmen, maar hiervoor moeten ze het rempedaal wel met 137 kg intrappen, waarbij ze 4,6 G aan vertraging doorstaan.
Formule 1-coureurs verliezen soms liters vocht tijdens een Grand Prix. Drie liter is niks geks. Het is belangrijk om dat weer aan te vullen om uitdrogingsverschijnselen te voorkomen.
Wielrenners die een volledige Tour de France uitrijden, verbranden ongeveer 120.000 kilocalorieën (kcal) in 23 dagen. Dat is een gemiddelde van bijna 6.000 kcal per etappe. Hebben de wielrenners te maken met een moeilijk parcours met veel klimmeters, dan kan dit oplopen tot wel 8.000 kcal per wedstrijddag.
De reden waarom F1-coureurs worden gewogen, is om ervoor te zorgen dat er geen oneerlijk voordeel ontstaat tussen lichte en zwaardere coureurs. De reglementen schrijven daarom voor dat elke coureur inclusief zijn racekleding minimaal 80 kilogram moet wegen.
Als je puur kijkt naar het aantal calorieën wat je verbrandt tijdens het sporten, dan is cardio de winnaar. Onder cardio vallen sporten zoals fietsen, hardlopen, zwemmen. Afhankelijk van je tempo en de intensiteit kun je al snel 300 tot 800 calorieën per uur verbranden.
De brandstoftanks van F1-auto's hebben een capaciteit van maximaal 110 kg. Een Formule 1 auto heeft een brandstoftank met een maximale capaciteit van 110 kilogram. Dat is ongeveer gelijk aan 140 liter benzine.
Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race. Tot en met 2009 konden de rijders nog brandstof bijtanken tijdens een pitstop, maar dat werd vanwege veiligheidsredenen afgeschaft.
In meeste gevallen verlaat het vocht het lichaam dus op een andere manier. Wanneer het echt niet anders kan dan plast de coureur gewoon in zijn broek. Hij heeft natuurlijk geen tijd om te stoppen. Want als hij stopt om te plassen dan verliest hij heel veel tijd en dus de wedstrijd en dat wil de coureur natuurlijk niet!
Normaal gesproken ervaren Formule 1-coureurs in bochten, bij het aanremmen en het gas geven ongeveer 4 tot 6 G-krachten. Bij een crash zijn dit er echter plotseling veel meer, zoals je bij de crash van Verstappen wel kon zien. Hij kreeg namelijk te maken met 51 G.
Een ander onderzoek noemt kokoswater een goede sportdrank, omdat het gemakkelijk lichaamsvloeistoffen bijvult. Als Verstappen dus veel zweet, zorgt het kokoswater ervoor dat hij niet uitgedroogd. Na de race drinkt Max Verstappen het liefste champagne uit een grote fles met nummer 1 erop, vermoeden we.
De FIA heeft specifieke gewichtslimieten vastgesteld voor zowel de coureur als de wagen. Het wegen van de coureurs na elke race zorgt ervoor dat ze voldoen aan deze limieten en voorkomt oneerlijk voordeel door te lichte of te zware coureurs. Ten tweede, balans en prestaties van de wagen.
Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur. Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
De motor van een Formule 1-auto is een krachtige 1,6 liter V6-turbomotor met hybride technologie. Deze motor produceert ongeveer 1000 pk, wat ongeveer gelijk is aan het vermogen van tien personenauto's. De motor is ontworpen om een hoog toerental te kunnen draaien, tot wel 15.000 toeren per minuut.
V6 ICE. Elke race begint hier. De huidige regelgeving specificeert een 1600cc 6-cilinder motor met 2 rijen van 3 cilinders in een V-vorm.
Het maximale vermogen dat de MGU-K kan produceren is 120kW, wat ongeveer 160 pk is. Om elektrisch vermogen tijdens de start te voorkomen, wat wellicht zorgt voor een boost bij de start, is het gebruik ervan onder een snelheid van 100 kilometer per uur verboden.
Banden en brandstof
Zo mag de coureur bijvoorbeeld geen brandstof tanken tijdens de race. Hij moet eindigen met de brandstof die hij aan het begin heeft getankt. Als de brandstof verbrandt, worden de auto's namelijk lichter en daar zouden coureurs op een slimme manier gebruik van kunnen maken.
– De Formule 1-auto's gebruiken een soort brandstof dat vergelijkbaar is met de brandstoffen voor normale auto's, zonder specifieke chemische stoffen die het vermogen opdrijven. Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt.
Zodoende komen erachter dat Verstappen bijna 150.000 euro per dag verdient. Per uur is dat 6.200 euro en per minuut 103 euro.
Daaruit bleek dat vrouwen gemiddeld ongeveer 69 calorieën verbrandden voor een sessie van 25 minuten, terwijl mannen ongeveer 100 calorieën verbrandden. Met kreunen en zuchten (ja écht) kun je daar nog eens 18 tot 30 calorieën extra bij verbranden, volgens de onderzoekers.
Om af te vallen in je buik moet je dus intensief sporten, bij voorkeur doe je conditietraining. Een ander woord voor conditietraining is cardio. Voorbeelden van cardio zijn dansen, hardlopen en fietsen, activiteiten die allemaal bijdragen aan het afvallen in je buik.
Beweeg om buikvet te verbranden
Een effectieve manier om snel vet te verbranden, is High Intensity Interval Training. Je traint hierbij explosief gedurende een korte tijd. Ga bijvoorbeeld twintig seconden touwtjespringen, neem veertig seconden rust en herhaal.