Kunnen mijn dakdragers het gewicht van de daktent wel aan? Over het algemeen kunnen dakdragers maximaal 75 KG dragen. Deze maximale dakbelasting geldt voor situaties waarin de auto rijdt. De daktenten van Daktent Deluxe zijn maximaal 61 KG en zijn daarmee niet te zwaar voor jouw dakdragers.
In handleidingen van dakdragers staat vaak dat deze maximaal 75 KG mogen dragen. Het gewicht van een daktent inclusief dakdragers, 2 personen en bagage is al snel 250 KG.
Losse lading die niet zelf aan het voertuig gezekerd kan worden moet deugdelijk worden afgedekt. Het is dus niet verboden om de spullen die u niet in de auto kunt vervoeren op het dak mee te nemen. U moet er wel zorg voor dragen dat de lading is afgedekt en voldoende gezekerd wordt.
De maximale daklast van de auto vind je in de autopapieren (meestal ligt dit tussen de 50 kg en 75 kg). Mocht je hier niet uitkomen, dan adviseren wij je om contact op te nemen met je autodealer. De dakbelasting die in de papieren staat, is de rijdende dakbelasting (ook wel dynamische dakbelasting genoemd).
De maximale dakbelasting van een auto is gemiddeld 50 tot 75 kilogram. Een zwaardere dakkoffer is vanzelfsprekend in staat om meer gewicht te dragen. Het maximale laadvermogen van de grootste en zwaarste dakkoffer (Thule Excellence XT) is 75 kilogram. Dit geldt overigens voor de meeste dakkoffers.
Een autodak kan meestal een paar honderd kg dragen. Daardoor kun je vaak met 2 tot 4 en soms zelfs 6 personen op een autodak slapen. Dat laatste geldt wel voor grotere auto's.
Bij de meeste voertuigen ligt de dakbelasting tussen de 75 en 100 kg. Deze dakbelasting geldt voor rijdende toestand. Wanneer de auto stilstaat, kan het gewicht dat het dak belast 4 tot 5x hoger zijn. Wanneer je auto een dakbelasting van 55 kg of meer heeft, is een daktent dus vaak al mogelijk.
Spullen op je dak vervoeren
Wanneer je spullen op het dak van je auto wilt vervoeren, dan mogen deze aan de voorkant uitsteken. Hierbij geldt de regel: De losse lange onderdelen mogen niet meer dan 3,5 meter voor het stuurwiel uitsteken. Hier hoor je ook weer een markeringsbord aan te hangen.
3 Hoe kom je er achter of de koffer past? Bij sommige fabrikanten kun je op de website zien of het model past op jouw type auto. Neem bij twijfel contact op met fabrikant of dealer. 4 Denk aan de maximum daklast van je auto en het gewicht van de koffer.
Zoals hierboven al is vermeld, passen helaas niet alle dakkoffers zomaar meteen op alle dakdragers. Aan de hand van de breedte van de stangen van de dakdrager en aan de breedte van de bevestigingssystemen van de dakkoffer kan worden afgeleid of een dakkoffer op een dakdrager past.
Het is namelijk niet zo dat je dat ding helemaal vol kunt stampen met bagage: de maximale belasting van een dakkoffer is beperkt, doorgaans tussen de 50 en 75 kilo. Let bovendien ook op dat je de maximale dakbelasting van jouw auto niet overschrijdt (totaal gewicht van dakdragers, dakkoffer en bagage).
De maximumsnelheid voor een auto met dakkoffer is wettelijk hetzelfde als voor een auto zonder. Wel adviseren wij met een dakkoffer niet harder te rijden dan 130 km/h, tenzij de fabrikant van de koffer een lagere snelheid opgeeft.
11 De maximumsnelheid voor een auto met dakkoffer of skibox is dezelfde als voor auto's zonder koffer. Wij adviseren een maximumsnelheid van 130 km/h. Overschrijd evenmin (indien van toepassing) de door de fabrikant aanbevolen maximumsnelheid. 12 Een dakkoffer is van invloed op invloed op het weggedrag van de auto.
De maximale daklast is het maximale gewicht dat uw auto op het dak mag dragen. Als u dit gewicht overschrijdt, kan dit gevaar opleveren voor het weggedrag van uw auto. De maximale daklast is een totaalgewicht. Het gewicht van de dakdragers en de dakkoffer zelf tellen hierbij dus ook mee.
Zelfs met een lege dakdrager neemt het verbruik dan met zo'n 10 tot 12,7 procent toe. Wie de stellage op het dak het hele jaar laat zitten en van zomer- naar wintervakantie leeft, verstookt dan ook zomaar voor zo'n 200 euro aan brandstof extra.
Iedere auto heeft zijn eigen type dakdragers nodig en wij spreken daarom liever niet over universele dakdragers. Er zijn bijvoorbeeld auto's met en zonder rails, maar ook in de breedte van de auto zijn er veel verschillen.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Dat ziet u goed. Uit onderzoek van de Adac, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, bleek dat bij een snelheid van 130 km/u een dakkoffer per 100 kilometer 2,0 liter meer brandstof kost.
Met universele dakdragers zit u niet meer vast aan autospecifieke dakdragers. U hoeft dan ook geen autospecifieke kitset erbij te kopen. De universele dakdragers zijn geschikt voor auto's met een regengoot of open dakrailing. Alle universele dakdragers worden als complete dakdragerset geleverd.
Regels voor ondeelbare lading
De lading mag aan de achterkant niet meer dan 1 meter uitsteken. Het mag aan de voorkant ook maximaal 1 meter uisteken. De lading mag niet breder zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is en mag niet meer dan 20 cm aan beide zijkanten uitsteken, met een maximum van 2,55 m.
De officiële regel om een ladder op het dak van je auto te vervoeren. Dit is wat de wet zegt over het veilig vervoeren van je ladder op een auto: De lading mag aan de achterzijde niet meer dan de helft van de lengte van het voertuig uitsteken, met een maximum van vijf meter vanaf het hart van de achteras.
Met een fietsendrager op het dak kun je altijd bij de bagage in de kofferbak. Een dakdrager is ook handig wanneer je met een caravan rijdt. Met een dakdrager kun je maximaal drie fietsen vervoeren.
Door de juiste spanbanden te gebruiken en deze goed te bevestigen, kan je ervoor zorgen dat je lading veilig en stevig op je dakkoffer blijft zitten.
De dakkoffertassen hebben een universele maatvoering waardoor ze in de meeste dakkoffers passen. Er zijn 'gewone' tassen en er is een dakkoffertas die wat schuin loopt (de 'neustas'), zodat deze goed aan de voorkant van de dakkoffer past. De dakboxtassen van Car-Bags zijn neutraal van kleur en hebben een stevige rits.
Rijd je met een dakkoffer op je auto, dan moet je voorzichtig zijn met parkeren in een parkeergarage. De extra hoogte van de dakkoffer zou zomaar een hindernis kunnen vormen.