Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
Normaal gesproken ervaren Formule 1-coureurs in bochten, bij het aanremmen en het gas geven ongeveer 4 tot 6 G-krachten. Bij een crash zijn dit er echter plotseling veel meer, zoals je bij de crash van Verstappen wel kon zien. Hij kreeg namelijk te maken met 51 G.
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
"Dit zijn G-krachten die je maar heel kort ervaart. Daar kan het lichaam in principe goed mee omgaan. Je hersenen zijn wel even aan het schudden en je evenwichtsorgaan krijgt een klap." Dat is ook de reden waarom Max Verstappen onderzocht werd in het ziekenhuis.
1 g geeft een vertraging a van 9,81 m/s2 aan. Omdat de valversnelling g (aantrekkingskracht van de aarde) ook 9,81 m/s2 is.
Tijdens het opstijgen van een vliegtuig ervaar je geen extra g krachten. Alleen op het moment dat het vliegtuig loskomt een kikkersprongetje. Het is vergelijkbaar met de ervaring in een lift.
(1 G komt overeen met één keer je eigen lichaamsgewicht. Bij 55 G ervaar je een kracht van 55 keer je lichaamsgewicht, red.) In andere woorden; het risico van ernstig letsel aan het hoofd en de borstkas neemt met minstens veertig procent af”.
De wrijvingscoëfficiënt tussen de pads en de remschijf kan oplopen tot 0.6 wanneer de remschijven op temperatuur zijn. De temperatuur van de F1-remschijven varieert tussen de 400 en 1000 graden Celsius.
Uitleg G-kracht: Leg uit dat je onder normale omstandigheden een gewicht hebt van F = mg Newton. Hierbij staat 'F' voor kracht, 'm' voor massa en 'g' voor de versnelling. Leg uit dat ons gewicht veroorzaakt wordt door de zwaartekracht.
Positieve g-krachten ondervindt je lichaam zodra het wagentje, na de eerste afdaling weer omhoog gaat of een looping maakt. Je hebt dan het idee dat je lichaam in elkaar wordt gedrukt. Je hoofd wordt tegen je lichaam gedrukt en het bloed stroomt naar je voeten. De maximale veilige positieve G-kracht bedraagt +5 g.
Zwaartekracht op aarde
Hierin is m de massa van het object dat wordt aangetrokken in kilogram, g is de valversnelling op aarde en heeft een waarde van 9.81m/s2.
“Omhoog kun je kracht ongeveer 1 g verdragen, zijdelings is er een maximum van 1,5 tot 2 g. Toch wordt dat laatste doorgaans niet prettig gevonden, een goede snelle achtbaan heeft meestal nauwelijks zijwaartse krachten.” De krachten die achtbaan-passagiers te verduren krijgen zijn aan strikte regels gebonden.
Wat zijn G-krachten? Als je bijvoorbeeld gaat parachutespringen, val je tijdens het vallen steeds sneller. Je snelheid versnelt dan ongeveer 9,8 meter per seconde! Dit heet ook wel de valversnelling.
De botsingstijd is de duur van de botsing. Hierbij is F de kracht die een auto met massa m ondervindt bij de botsing. De tijd net voor de botsing is tvoor, de tijd er net na is tna. De botsing duurt een tijdsinterval Dt = tna - tvoor.
Van alle soorten auto-ongelukken zijn frontale aanrijdingen het vaakst verantwoordelijk voor een fatale afloop of ernstig letsel. In de botsproef rijdt de auto met een snelheid van 64 km/h en een overlap van 40% tegen een vervormbaar obstakel waarmee de tegemoetkomende auto wordt gesimuleerd.
Tower of terror - de achtbaan met de meeste G-krachten.
Zelfs een botsing met relatief lage snelheid oefent enorme krachten uit op de inzittenden. Hou steeds voor ogen dat de impact bij een botsing met een snelheid van 50 km/u overeenkomt met ongeveer 13 maal het gewicht van de persoon. Een volwassene van 75 kg verandert dus in een massa van... bijna een ton!
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor.
Twee vliegtuigen heten het snelst te zijn. Waarom? 's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Bij de mens stroomt het bloed de hersenen in en dit wordt over het algemeen als onprettig ervaren. Bij positieve g-krachten stroomt het bloed uit de hersenen, wat kan leiden tot verlies van bewustzijn. Deze positieve en negatieve g-krachten heb je ervaren als je weleens in een achtbaan hebt gezeten.
F = (m.v)/t .. stel de massa is 45 kg, de snelheid 4 m/s en de duur van de botsing is 0.1 s wat is dan het antwoord ik kom uit op 1800 N ..
Als een astronaut in het ISS op een weegschaal zou gaan staan, dan geeft de weegschaal 0 kilogram aan! Je zegt dat de astronaut “gewichtloos” is. Gewichtloos betekent: zonder gewicht.