Gamen onder scholierenDriekwart van de scholieren van 12 t/m 16 jaar gamet wel eens (75%). Ruim een kwart (27%) doet dit bijna dagelijks. Dit blijkt uit ons Peilstationsonderzoek Scholieren 2019. In 2021 gamede 13% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs intensief.
In Nederland zijn er naar schatting een miljoen mensen die gamen. Volgens onderzoek is 2% verslaafd (1). Dat zijn dan zo'n 20.000 mensen.
Gemiddeld gaan experts uit van ongeveer maximaal 3 uur beeldschermtijd vanaf 12 jaar. Dat is inclusief telefoon, tv en andere schermen. Elke dag 4 tot 5 uur gamen per dag wordt als 'niet normaal' gezien.
Volgens een studie van de ESA, de Entertainment Software Association, blijkt de gemiddelde gamer ouder dan men zou verwachten. De meerderheid van de spelletjesfanaten is namelijk ouder dan achttien, met een gemiddelde spelersleeftijd van negenentwintig jaar.
Het is belangrijk om je als ouder eerst af te vragen of het nodig is om je kind minder te laten gamen. Het is vrij normaal als je kind gemiddeld op een doordeweekse dag 1 tot 1½ uur per dag gamet, zeker bij kinderen in de leeftijd tussen de 10 en 13/14 jaar.
Deskundigen spreken van een gameverslaving wanneer je gedurende minstens een half jaar iedere dag minimaal 3 uur aan het gamen bent. Bovendien gaat een gameverslaving ten koste van slaap, sociale activiteiten en prestaties op school of werk.
Gemiddeld gaan we uit van 100 Watt bij het spelen van een game. Dit komt neer op 0,1 kWh per uur. Dit komt neer op €0,04 per uur. Hierbij gaan we uit van een kWh prijs van €0,40.
4,2 miljoen actieve gamers zijn er in België, en 29 procent van hen geeft er ook geld aan uit.
Een Game Developer in Nederland verdient gemiddeld € 3.380 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.875 (laag) tot € 3.890 (hoog).
6-8 jaar: maximaal 1 uur per dag, hoogstens 30 minuten per keer; 8 tot 10 jaar: maximaal 1,5 uur per dag; 10 tot 12 jaar: maximaal 2 uur per dag; vanaf 12 jaar: maximaal 3 uur per dag beeldschermtijd.
Er bestaat geen advies dat aangeeft vanaf welke leeftijd kinderen mogen gamen. Ook voor jonge kinderen kan gamen al heel leuk en leerzaam zijn. Het is een vorm van (digitaal) spelen en hoort bij de huidige tijd. Het is wel belangrijk om als ouder toezicht te houden op het gamegedrag: welke games spelen mijn kinderen?
Wereldwijd zijn er ruim een miljard vrouwelijke gamers, daarmee vormen zij 46 procent van het totaal. Wel zijn hardcore gamers, mensen die al hun vrije tijd en geld besteden aan gamen, nog vaker man. Toch neemt ook onder hen het aantal vrouwen toe.
We leggen de populairste games van dit moment voor je uit: Fortnite. Apex Legend. PlayerUnknown's Battleground (PUBG)
Tijdens het gamen maakt het brein drie stofjes aan: adrenaline, endorfine en dopamine. Deze stofjes hebben een verslavende en aantrekkende werking (net als bij het nemen van drugs). Overmatig gamen kan dus leiden tot een gameverslaving.
De huidige wereldbevolking bedraagt op dit moment ongeveer 7,8 miljard inwoners. Zo'n 40% komt dus in aanraking met games, in een of andere vorm. Van deze 3,1 miljard speelt 48% op pc, of een aantal spelers van 1,5 miljard.
Fortnite was met 2,4 miljard dollar aan inkomsten in 2018 de bestverdienende game ooit, maakte onderzoeksbureau SuperData onlangs bekend. Niet dankzij mensen die het spel kopen, want Fortnite is gratis. De makers verdienen geld aan de verkoop van pakjes en dansjes voor het poppetje waarmee je speelt.
Het gemiddelde salaris voor een Game Developer in België is € 3.350 per maand.
Het bedrijf toonde cijfers van 2018 en 2019, waaruit blijkt dat Fortnite in de eerste twee jaren na de release goed was voor een omzet van 5,5 en 3,7 miljard dollar. Dat komt neer op 9,2 miljard dollar in twee jaar.
Veel videogames zijn sociaal van aard. De meest populaire pc- en console-games onder jongeren zijn bijna allemaal spellen die samen met anderen gespeeld worden (Tuijnman & van Rooij, 2021). Online games worden gebruikt om vriendschappen op te bouwen of te onderhouden (Kowert & Oldmeadow, 2015).
Daarnaast spelen mannen ook vaker computerspellen. Van alle gamers is een derde vrouw en tweederde man. En zo er zijn meer sekseverschillen: ruim de helft van de mannen houden erg van schietspellen en spelen twee keer zo vaak actiegames dan vrouwen (62 om 30 procent).
In mei stond het aantal geleverde exemplaren van GTA V op 145 miljoen en begin dit jaar zei Take-Two dat de game van Rockstar in 2020 de mijlpaal van 140 miljoen geleverde exemplaren had bereikt. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers maakt Take-Two nu bekend dat dit aantal op meer dan 150 miljoen staat.
1. Grand Theft Auto V – 265 miljoen dollar.
Uit onderzoek blijkt dat met gamen de oog-handcoördinatie, het reactievermogen en strategisch inzicht worden getraind. Ook blijkt uit onderzoek dat juist het samenspelen een grote motivatie is, omdat veel kinderen samenspelen of met elkaar overspelletjes uitwisselen.
Een belangrijk voordeel van gamen is dat het plezier geeft. Het spelen van korte puzzelgames (zoals Angry Birds en Bejeweled) kan de stemming al verbeteren.Ook kan het zorgen voor ontspanning, het verminderen van stress 10. en het ervaren van flow.