Wie over de grens jerrycans vult met benzine, mag volgens de bond zelfs tot 240 liter meenemen. ,,De voorwaarde is dat de brandstof bestemd is voor eigen gebruik en wordt vervoerd in jerrycans van maximaal 60 liter per stuk", aldus Erik Jan de Jong van de ANWB.
De wet staat toe om in totaal 240 liter brandstof mee te nemen. Daarnaast moeten alle mogelijke maatregelen genomen worden om lekkage van de inhoud te voorkomen. Ook moeten de jerrycans goed vastgemaakt worden in de kofferbak.
De maximale hoeveelheid brandstof die je mag vervoeren is ook vastgelegd in het ADR. Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren. Dus bijvoorbeeld vier jerrycans van 60 liter.
Voor particulieren is het vervoer van brandstof bestemd voor eigen gebruik vrijgesteld van het ADR. De maximale hoeveelheid bedraagt 240 liter verdeeld over geschikte houders van maximaal 60 liter per stuk.
Met de nieuwe stijging van de brandstofprijzen komen sommige chauffeurs in de verleiding om met een paar lege jerrycans in de kofferbak een ritje naar Luxemburg te maken. Maar wat zegt de wet hierover? "De wet bepaalt dat u maar één jerrycan geschikt voor brandstof mag meenemen.
opslagplaatsen voor maximaal 5000 liter brandbare vloeistoffen in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter binnen de inrichting. § 7.
In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.
Je mag op normale schappen zonder lekbak 300 liter benzine opslaan. Op schappen met een lekbak met 100% opvangcapaciteit mag je 800 liter benzine opslaan.
Brandstoffen kun je gewoon binnen bewaren, mits goed afgesloten. Auto's, motoren en brommers staan ook gewoon in garage's of schuurtjes (ook gewoon met ontluchting).
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Zo mogen de jerrycans niet groter zijn dan 60 liter. En ze moeten goedgekeurd zijn voor het doel waar je ze voor gebruikt. De maximale mee te nemen hoeveelheid is 240 liter.
Niet alle jerrycans zijn geschikt voor brandstof, omdat het een brand gevaarlijke vloeistof is, zijn alleen jerrycans met een speciaal keurmerk hiervoor geschikt.
Wettelijk gezien mag je namelijk maximaal 10 liter benzine 'belastingvrij' aan boord hebben. Voor alles daarboven moet je alsnog belasting betalen, als de dienders je aanhouden. Een boete kun je tot 240 liter echter niet krijgen. Alle ins en outs over het meenemen van benzine uit Duitsland kun je hier lezen op AD.
Het is in Frankrijk wel toegestaan om reserve brandstof mee te nemen vanuit het buitenland. Dit is maximaal 10 liter.
"Individuen mogen wettelijk tot 60 liter brandstof vervoeren in veilige omstandigheden, dus ze moeten de jerrycan wel goed afsluiten en veilig vastmaken.
Eda Jerrycan met Kraan – 35 Liter. Deze jerrycan is een terechte nummer 1. Dit is een jerrycan met extra sterke wanden waardoor hij van goede kwaliteit is. Daarnaast is hij robuust en voorzien van een sterk handvat en een kraan.
Jerrycans koop je natuurlijk bij HORNBACH.
Nee, dat is niet verplicht. Het mag wel, maar er wordt aangeraden om niet meer dan 10 liter brandstof mee te nemen.
Een brandstof jerrycan voor benzine of diesel moet een speciaal keurmerk hebben, het kunststof (HDPE) moet aan strenge veiligheidseisen voldoen. Anders is de kans aanwezig dat ze uiteindelijk gaan lekken, dit kan tot gevaarlijk (explosie) gevaar leiden.
U mag maximaal 10 liter brandstof meenemen in een jerrycan of een andere draagbare container (naast de brandstof in de tank van uw voertuig).
Aspen is 99% schoner dan gewone benzine
In gewone benzine zitten schadelijke stoffen zoals benzeen, olefinen en aromaten. Aspen alkylaatbenzine bevat vrijwel geen van deze schadelijke stoffen en is daarom 99% schoner dan gewone benzine.
Britse soldaten doopten het blik om tot jerrycan, letterlijk vertaald 'moffenblik'. Later werd dit de officiële naam binnen de NAVO, behalve natuurlijk in Duitsland, waar ze hun blik nog steeds Kanister noemen. De scheldnaam jerry is overigens al ontstaan tijdens de Eerste Wereldoorlog.