Na verloop van 15 jaar moet de arts deze gegevens vernietigen. Deze bewaartermijn en vernietigingsplicht gelden ook voor dossiers van overleden patiënten. 15 jaar geldt. De KNMG roept artsen meer in het algemeen op voorlopig geen medische dossiers te vernietigen.
Na het overlijden van een patiënt/cliënt bewaar je als zorgverlener het medische dossier nog 20 jaar. Deze termijn gaat in na het laatste behandelcontact en is wettelijk vastgesteld in de Wet op geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).
Algemene bewaartermijn medisch dossier
Uw arts moet uw medische dossier minstens 20 jaar bewaren. Die termijn geldt vanaf de laatste wijziging in uw dossier.
De hoofdregel is dat gegevens uit het medisch dossier onder het medisch beroepsgeheim van de arts vallen. Dat geldt ook na het overlijden van de patiënt. Alleen in bepaalde gevallen mag u het beroepsgeheim doorbreken en mag u nabestaanden en anderen het dossier laten inzien of hen hier een afschrift van geven.
Wil je wel of niet dat jouw nabestaande(n) inzage krijgt in je medisch dossier na je overlijden? Wil je dat wel, dan moet je hier toestemming voor geven. Sinds 1 januari 2020 is het wettelijk recht op inzage voor nabestaanden gewijzigd.
Alleen betrokken zorgverleners en de patiënt hebben inzage in het medisch dossier. Dit is volgens de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO). Als iemand overleden is, heb je als familie geen recht om in het dossier van een familielid te kijken.
Uw zorgverlener mag uw medisch dossier inzien en gegevens uit uw medisch dossier bij een ander opvragen. Ook mag hij die gegevens met uw toestemming delen. Soms is hij verplicht uw gegevens te delen en is uw toestemming niet nodig.
Jouw ouders mogen jouw medisch dossier inzien. Dit is wel afhankelijk van je leeftijd. Als je 16 jaar bent mogen je ouders jouw dossier niet inzien. Behalve als je daarvoor toestemming geeft.
U kunt uw medisch dossier online inzien in uw persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Of u vraagt een papieren afschrift op bij uw arts of zorginstelling. U krijgt alleen de gegevens te zien die over uzelf gaan, zoals röntgenfoto's en operatieverslagen.
De huidige bewaartermijn van cliëntdossiers is 15 jaar, ingaand na afloop van de behandeling. Deze termijn geldt voor gegevens die verband houden met de gezondheid. Het gaat dan bijvoorbeeld om behandelgegevens van paramedici, psychologen, orthopedagogen die van belang zijn voor goede zorg en ondersteuning.
Er is op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geen concrete bewaartermijn voor persoonsgegevens. Organisaties bepalen zelf hoe lang zij persoonsgegevens bewaren. Hierbij kijken zij naar hoe lang de gegevens nodig zijn voor het doel waarvoor deze zijn verzameld of worden gebruikt.
In een medisch dossier staan de gegevens over uw gezondheid, zoals de diagnose en de medicijnen die u slikt. Uw zorgverlener houdt het medisch dossier bij. Zo'n zorgverlener is bijvoorbeeld uw arts, uw apotheker of uw fysiotherapeut. Als meerdere zorgverleners u behandelen, zijn er meerdere dossiers.
Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren voor de Belastingdienst? Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.
“ Ingevolge artikel 7:454 lid 3 dient de arts deze gegevens gedurende 10 jaren te bewaren vanaf het tijdstip waarop zij zijn vervaardigd of zoveel langer als redelijkerwijs uit de zorg van een goed hulpverlener voortvloeit.
De groep van mensen die inzage in dat dossier mogen hebben, is: de patiënt zelf, de vertegenwoordiger bij een wilsonbekwame patiënt, de behandelend arts en het behandelteam van de betrokken patiënt voor zover zij die inzage nodig hebben voor hun deel van de behandeling of verpleging.
De medische informatie, die nodig is voor het onderzoek van de verzekeringsdekking, kan de verzekeraar effectief opvragen. De verzekeringsdekking is immers beperkt. Elk verzekeringscontract omvat ook uitsluitingen. De verzekeraar moet bijgevolg kunnen nakijken of uw aanvraag effectief binnen haar verzekering valt.
Wat is online inzage? Sinds 1 juli 2020 bent u als huisarts verplicht om kosteloos elektronische inzage en een elektronisch afschrift van het medisch dossier te geven als een patiënt daar om vraagt. In elk huisartsinformatiesysteem (HIS) is dit technisch gezien mogelijk.
U kunt vragen om vernietiging van (een deel van) uw medisch dossier. Bijvoorbeeld als u niet wilt dat uw gegevens worden bewaard. Uw arts moet dit in de regel binnen 1 maand doen.
Er zijn verschillende voorwaarden waaronder uw zorgverlener (zoals uw huisarts, tandarts of specialist in het ziekenhuis) het medisch beroepsgeheim mag doorbreken. Uw zorgverlener mag uw medische gegevens dan aan anderen verstrekken.
Volgens de definitie in de AVG zijn dit alle persoonsgegevens die verband houden met de fysieke of mentale gezondheid van betrokkenen. Dus we hebben het hier niet alleen over ziekmeldingen, maar ook over gegevens over de ziekte en de behandeling zelf. Het zijn vertrouwelijke en bijzondere persoonsgegevens.
Een geneeskundige verklaring mag alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts. Deze arts kan een onafhankelijke beoordeling maken van de situatie. In veel gevallen is het verstandig de patiënt te verwijzen naar een arts die de criteria kent voor het toewijzen van de desbetreffende voorziening.
Medische informatie opvragen
De bedrijfsarts mag alleen medische informatie bij andere artsen opvragen als je werknemer daarvoor toestemming geeft. Dit geldt ook voor de huisarts van de werknemer. Ook daarmee mag de bedrijfsarts alleen contact opnemen als de werknemer daar toestemming voor heeft gegeven.
Wat is het medisch beroepsgeheim? Artsen hebben een beroepsgeheim. Een arts moet zwijgen over alles wat hij tijdens zijn werk te weten komt over een patiënt. Zo kan iedereen erop vertrouwen dat alle informatie die je als patiënt met een arts deelt, vertrouwelijk blijft.
Een therapeutische relatie, ook wel behandelrelatie of zorgrelatie genoemd, verbindt u en één of meer zorgverleners die persoonlijk betrokken zijn bij uw zorg. Enkel de (Belgische) zorgverleners met wie u een therapeutische relatie hebt, krijgen toegang tot uw medische gegevens, zolang de behandeling duurt.
Hoe doe ik dat? Je hebt het recht om je gegevens in te zien. Je verzoek kun je aan ons doorgeven via onderstaand formulier. Met dit aanvraagformulier vraag je Veiligheidsregio Gelderland-Midden (waar GGD Gelderland-Midden onder valt) om inzage in je gegevens.