Tot wanneer terugvragen? U kunt tot 5 jaar na afloop van een jaar aangifte doen, en zo belasting terugvragen.
U kunt een navorderingsaanslag krijgen binnen 5 jaar na het einde van het belastingtijdvak (meestal het kalenderjaar) of binnen 5 jaar na afloop van het tijdstip waarop uw belastingschuld is ontstaan.
Concreet blijft de basistermijn drie jaar. Dat betekent dat de fiscus de aangiftes van de voorgaande drie jaar kan controleren als er een onregelmatigheid opduikt en een (bijkomende) belastingaanslag kan opleggen voor die voorgaande jaren. Voor aangiftes die te laat of niet ingediend zijn, wordt de termijn vier jaar.
Een definitieve aanslag is normaal gesproken een definitieve afsluiting van een fiscale periode. Dit is - evenzo als in het normale leven - soms echter niet zo. De Belastingdienst kan terugkomen op een definitieve aanslag via een navorderingsaanslag, bijvoorbeeld na een boekenonderzoek.
Verjaring van een belastingaanslag vindt plaats 5 jaar nadat de betaaltermijn is verstreken. Dit geldt voor alle belastingen, dus zowel voor de aangifte als aanslagbelasting.
Als een belastingplichtige een aanslag krijgt die overduidelijk foutief is, dan mag de Belastingdienst op een later moment alsnog deze aanslag aanpassen. Er is sprake van een kenbare fout als er ten minste 30% verschil zit tussen de geheven belasting en wat de belastingplichtige eigenlijk had moeten betalen.
Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.
Een definitieve aanslag krijgt u uiterlijk binnen 3 jaar. Deze termijn start op 1 januari na het jaar waarover u aangifte doet. U doet vóór 1 mei 2022 aangifte inkomstenbelasting over 2021. Uw definitieve aanslag 2021 krijgt u uiterlijk op 31 december 2024, maar meestal eerder.
De fiscus kan tot 3 jaar na het aanslagjaar je boekhouding controleren. Als er een vermoeden is van fraude, kan de termijn verlengd worden tot 7 jaar.
Uit cijfers van de Belastingdienst blijkt dat kleine ondernemingen een kans van 0,4% hebben om bezocht te worden door de fiscus voor een boekenonderzoek. Een middelgrote onderneming heeft een iets grotere kans. Hiervoor geldt een bezoekpercentage van 2,5.
De normale onderzoekstermijn om het bedrag van uw inkomsten na te gaan, is 3 jaar. Deze termijn begint te lopen op 1 januari van het jaar van de belastingheffing waarvoor de belasting verschuldigd is. Voorbeeld: Voor het aanslagjaar 2019 (inkomsten 2018), zal deze termijn op 31/12/2021 verstrijken.
Zo kan de fiscus, bij een aantoonbaar vermoeden van fraude, inzage krijgen in het bedrag op een bepaalde rekening. De regeling moet het de fiscus makkelijker maken om de saldi van rekeningen te bekijken bij vermoedens van onder meer fraude en witwassen, en bij het invorderen van fiscale schulden.
Heeft u niet genoeg geld om uw aanslag te betalen? Dan kunt u (gedeeltelijke) kwijtschelding van uw belastingschuld krijgen. De Belastingdienst berekent daarvoor uw inkomsten en uitgaven. Bij de Belastingdienst kunt u zelf uitrekenen of u kwijtschelding kunt krijgen.
U bent verplicht informatie te geven als wij daarom vragen. Daarbij gaat het alleen om informatie die van belang kan zijn voor uw eigen belastingheffing. Hebt u bijvoorbeeld nog bankafschriften en bonnetjes? Dan moet u het mogelijk maken dat wij deze inzien.
Naheffing en navordering zijn fiscale begrippen waarmee men het achteraf vorderen van te weinig betaalde belasting bedoelt. Het gaat om een vergelijkbaar verschijnsel, alleen bij aangiftebelastingen heet het naheffing en bij aanslagbelastingen navordering.
U moet de fiscus toegang verlenen tot de beroepslokalen en inzage geven in de fiscaal relevante documenten. Weigert u, dan kan de fiscus een boete opleggen en een aanslag van ambtswege toepassen. Hij mag de toegang niet forceren, zonder akkoord kasten openen, uw computer bedienen of documenten nemen.
De belastingcontrole zelf is vrij kort. Het duurt meestal een dag. In de weken daarna kan de controleur contact met je opnemen als hij nog vragen heeft. Deze vragen mogen de uitoefening van je beroepsactiviteit echter niet in de weg staan!
U vindt het betalingskenmerk en het bedrag op uw aanslag of beschikking in Mijn Belastingdienst, Mijn toeslagen of bij uw aangifte in Mijn Belastingdienst Zakelijk.
We streven er naar om alle mensen die vóór 1 april aangifte hebben gedaan, vóór 1 juli een bericht te sturen over de afhandeling van hun aangifte. Helaas is dat proces vertraagd. Houd de website van de Belastingdienst in de gaten voor meer informatie.
Er geldt een aanslaggrens van €48. Als je €48 of minder moet bijbetalen, krijg je geen aanslag opgelegd. Je bent de Belastingdienst dan ook geen belasting schuldig. Alleen als je een voorlopige aanslag hebt gehad met een te betalen bedrag, geldt deze regel niet en moet je ook bedragen kleiner dan €48 betalen.
Nadat u aangifte hebt gedaan, krijgt u soms een voorlopige aanslag. Hierop staat hoeveel belasting u terugkrijgt of moet betalen. De voorlopige aanslag is gebaseerd op uw gegevens. U krijgt daarna altijd nog een definitieve aanslag.
Als u problemen heeft gehad met de Belastingdienst en / of gewoon wilt weten of u op de lijst staat, kunnen wij voor u een brief sturen naar de Belastingdienst. Via een dergelijke brief kunt u afdwingen dat u inzage krijgt in uw "dossier" bij de Belastingdienst.
Hoe lang moet ik mijn gegevens en administratie bewaren voor de belastingdienst? Alle gegevens van je administratie moeten minimaal 7 jaar bewaard worden. Dit betekent dat je bonnetjes en facturen minimaal tot zeven jaar na datum moet bewaren.
Het gaat dan om bankafschriften, belastingpapieren en mogelijk correspondentie over de zorgtoeslag. Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is 2 jaar voldoende.