330 m/s (1188 km/h) op zeeniveau. Per definitie is de geluidssnelheid mach 1 (zie ook: machgetal). Een voorwerp dat zich met een snelheid hoger dan mach 1 verplaatst heeft een supersonische snelheid.
Op 11.000 meter hoogte is de snelheid van een vliegtuig met machgetal M=1 ca. 295 m/s of 1062 km/h tegenover 1224 km/h op zeeniveau. Bij transsonische snelheid beweegt het vliegtuig met een snelheid in de orde van grootte van de geluidssnelheid.
Deze scramjet zou Mach 10 hebben gehaald, 11.000 kilometer per uur of tien keer de snelheid van het geluid. Nooit voorheen is die snelheid door een vliegtuig bereikt.
Snelheid is alles
Kort gezegd is een hypersonische raket elke raket die sneller gaat dan mach 5: vijf keer de snelheid van het geluid. De 'traditionele' ballistische raket, die in een grote boog wordt afgevuurd, kan deze snelheden ook al halen.
In vacuüm is de snelheid van licht altijd hetzelfde: 299792458 ms-1. Lichtsnelheid wordt aangeduid met de letter c. Het begrip lichtsnelheid is een beetje misleidend: Alle soorten elektromagnetische straling, ook radiostraling, UV-straling en gammastraling hebben namelijk deze snelheid.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-71 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld.
330 m/s (1188 km/h) op zeeniveau. Per definitie is de geluidssnelheid mach 1 (zie ook: machgetal). Een voorwerp dat zich met een snelheid hoger dan mach 1 verplaatst heeft een supersonische snelheid.
NASA's X43A heeft als eerste vliegtuig, weliswaar zonder piloot, 7000 mijl per uur gevlogen(11265 km/u). Dat ligt net iets onder de magische grens van 10 keer de snelheid van het geluid. (9,8 om precies te zijn).
Deze scramjet zou Mach 10 hebben gehaald, 11.000 kilometer per uur of tien keer de snelheid van het geluid. Nooit voorheen is die snelheid door een vliegtuig bereikt.
Boeing wil maar liefst 5 keer zo snel als het geluid vliegen. De snelheid is dus Mach 5. Zo'n vliegtuig mag je hypersonisch noemen. Ter vergelijking: de huidige verkeersvliegtuigen vliegen met Mach 0,8 tot 0,95, net tegen de geluidsbarrière aan dus.
Snelheid en vorm
Moderne straaljagers zijn meestal supersonisch en bereiken meestal een topsnelheid van ongeveer Mach 2. Verder hebben ze in verhouding tot hun gewicht een grote stuwkracht waardoor ze direct na het opstijgen bijna verticaal kunnen klimmen.
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld is momenteel de Boeing 747-8i, met een topsnelheid van ongeveer 1.062 km/u.
Sonic boom
Een vliegtuig dat sneller vliegt dan de snelheid van geluid gaat door de geluidsbarrière heen. Hiervoor moet het vliegtuig harder dan 330 meter per seconde of 1200 kilometer per uurvliegen. Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat gepaard met een schokgolf, de sonic boom.
Het X-15 raketvliegtuig was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van USAF/NASA. De X-15 brak talrijke snelheids- en hoogterecords (snelste: 7274 km/h) in de jaren 60 en leverde een grote hoeveelheid gegevens op, die nog decennialang gebruikt werden bij het ontwerp van nieuwere ruimtevaartuigen.
10.620 kilometer per uur, of Mach 8,6, die snelheid heeft een raketslee van de Amerikaanse luchtmacht naar verluidt gehaald. Zo'n raketslee wordt gebruikt om te testen hoe bepaalde apparatuur zulke hoge snelheden kan doorstaan. Het levert in elk geval bijzonder spectaculaire beelden op. Bekijk ze hieronder.
De 'Overture', zoals het vliegtuig heet, zal een snelheid van Mach 1.7 (2.099 km/u) kunnen bereiken en dat zou op 600 bestaande routes een halvering van de vliegtijd kunnen betekenen.
lengte: 2,85 meter. gewicht: 86 kilo. explosieve lading: 10,2 kilo. snelheid: ongeveer 2.500 kilometer per uur.
Nee, een raket achtervolgt een straaljager niet. Ten eerste gaat een raket veel sneller dan de straaljager dus van achtervolgen zoals je in films ziet waarbij de straaljager naar links en rechts slingert terwijl de raket vlak achter hem aanvliegt en dezelfde bochten maakt zou nooit gebeuren.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Doorvliegen mogelijk
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
Een F-16 kan een topsnelheid halen van 2.000 kilometer per uur. Ter vergelijking: de snelste achtbaan in Nederland haalt een snelheid van 106 kilometer per uur. Moet je nagaan hoe snel dit toestel gaat.
Bijvoorbeeld: een limiet van 100 km/h met daaronder het tijdvenster 06.00 tot 19.00 uur betekent dat je in die periode 100 km/h mag rijden en na 19.00 uur de wettelijke maximumsnelheid van 130 km/h geldt. Maximumsnelheidsborden langs de snelweg. Links: 100 km/h, 06.00 tot 19.00 uur.
Op het traject van rijksweg 2 (A2) tussen km 248,6 en km 252,2 is de maximumsnelheid 100 km/uur tussen 6.00 een 19.00 uur en 130 km/uur tussen 19.00 en 6.00 uur (volgende dag).
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.