Sommige modellen houden zelfs hun waarde vast gedurende 4 of 5 jaar, om dan plots te dalen wanneer ze 'uit de mode' zijn. Anderen blijven tot 50% of 60% van hun waarde vasthouden na 10 jaar, omdat ze erg gewild zijn. Zeldzaamheid: de zeldzaamheid van een model is vaak een goed teken voor de verkoper.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
De inruilwaarde van je auto is het bedrag dat een autobedrijf ervoor wil geven als je besluit je auto in te ruilen voor een ander exemplaar. De inruilwaarde wordt bijna altijd berekend op basis van de leeftijd van de auto, het model en merk en de kilometerstand.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Jaarlijkse afschrijving: over het algemeen verliest een populaire auto al 25% van zijn waarde in het eerste jaar. Vervolgens verliest hij 18% van de resterende waarde tijdens het tweede jaar, daarna 15%, 12% en uiteindelijk nog eens 10% per jaar.
Vervolgens deel je dit door 12 maanden en je ziet wat je auto jaarlijks aan waarde verliest. Rekenvoorbeeld: je koopt een nieuwe BMW 520i, cataloguswaarde: €49.900,-. De (verwachte) restwaarde na 5 jaar bedraagt €20.400,-. Rekensom: (€49.900 - €20.400,-) : 5 jaar = €5.570,- per jaar aan afschrijving.
De gemiddelde afschrijving ligt tussen 10 tot 20% per jaar, in de eerste jaren. Voor exacte gegevens is het belangrijk om onderzoek te doen naar jouw specifieke auto.
Volgens het Engelse taxatiebureau Eurotaxglass is de Mini Cooper D het meest waardevaste automodel. Na drie jaar en 60.000 gereden kilometers schrijft de Mini slechts 36,8 procent van zijn nieuwprijs af. Een Engelsman, Fransman en een Italiaan voeren de lijst met meest waardevaste auto's aan.
Niet inruilen maar zelf verkopen: meeste geld
Zelf verkopen in plaats van je auto inruilen is de beste manier om het meeste geld voor je auto te krijgen, maar het kost je ook de meeste inspanning. Als je jouw auto niet inruilt, zul je hem immers te koop moeten zetten.
De dagwaarde is de waarde van je auto vlak voordat deze werd gestolen of total loss werd verklaard. Hoe deze waarde wordt bepaald, verschilt per autoverzekeraar. Vaak hanteren verzekeraars de dagwaarde die een expert heeft bepaald.
De leeftijd van jouw auto kun je terugvinden op jouw kentekenbewijs bij 'datum eerste toelating'. Nog makkelijker: vul in het aanvraagformulier jouw kenteken in. Dan zie je direct uit welk jaar jouw auto komt.
De cataloguswaarde is de officiële nieuwsprijs van de auto die geldt op de datum dat het kentekenen deel 1 is gegeven. Deze prijs is inclusief btw, bpm en accessoires die namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat het eerste deel van de kenteken is afgegeven.
Voor youngtimers geldt een speciale regeling, hiervoor is de bijtelling 35% van de dagwaarde (waarde economisch verkeer). De waarde wordt door de fiscus veelal bepaald via een koerslijst of taxatie. De waarde kan per jaar verschillen, aanpassing is toegestaan en soms verplicht (bijvoorbeeld bij restauratie).
De cataloguswaarde en fiscale waarde blijven gelijk maar de consumentenprijs (het bedrag dat voor de auto betaald moet worden) valt lager uit.
De meeste ondernemers schrijven hun auto of bestelbus in vijf jaar af. Dat is de maximale afschrijvingstermijn die de belastingdienst stelt. Het voertuig wordt in vijf gelijke stappen (dus 20 procent per jaar) afgeschreven. Lineair afschrijven heet dat.
Normaal gezien aanvaardt de fiscus voor een jonge tweedehands auto een afschrijving op drie à vier jaar. Nog sneller afschrijven, op twee jaar, kan in principe ook, maar dan moet de auto toch al een jaar of vier/vijf zijn wanneer u hem aankoopt en/of een hogere kilometerstand dan gebruikelijk hebben.
De gemiddelde kosten per km zijn: kleine stadsauto €0,33. middenklasser €0,46. grote auto €0,52.
Een nog jonge auto die schade heeft opgelopen zal minder opbrengen bij verkoop of inruil, ook al is die schade goed gerepareerd. Hoeveel minder hangt samen met het soort schade, maar ook de leeftijd en kilometerstand van de auto tellen mee. Er kan waardevermindering optreden bij een auto tot drie à vier jaar oud.
Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20 procent per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10 procent per jaar. Voor het afschrijven van bedrijfspanden gelden andere regels.
Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro. Deze cijfers van platform Autoscout24 suggereren een prijsstijging van ruim 28 procent in twee jaar tijd.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
In 2020 werden er dik twee miljoen occasions verkocht in Nederland en lag de gemiddelde prijs voor een gebruikte auto op 17.714 euro. Dankzij de grote interesse is de gemiddelde prijs voor een occasion inmiddels gestegen naar 21.376 euro. Nog nooit eerder lag de prijs voor een tweedehands auto zo hoog.
Ga naar ovi.rdw.nl. Zet hier het kenteken in. Navigeer naar het tabblad Historie en Vervaldata.