Veiligheidsvest. In de meeste Europese landen ben je verplicht om op z'n minst één veiligheidsvest in de auto te hebben. En dan vaak ook nog binnen handbereik. Daarom maakt ŠKODA er een gewoonte van om het reflectievest vlakbij de bestuurder op te bergen, zoals onder de stoel, onder de vloermat of in het deurvak.
Strikt gezien moet er maar één vestje in je auto liggen. Het is dus niet nodig om voor elke (mogelijke) passagier in je auto een vestje te voorzien. Toch doe je dat maar beter wel.
In Nederland hoeft u geen veiligheidsvest in uw auto te hebben. Het gebruik van een veiligheidsvest is ook niet verplicht.
Volgens de Nederlandse wet is het rijbewijs en kentekenbewijs verplicht in de auto. De politie mag er altijd om vragen en neemt geen genoegen met een kopietje. Als je deze documenten niet bij je hebt, riskeer je een flinke boete of zelfs een gevangenisstraf.
Je moet je rijbewijs en het kentekenbewijs van je auto bij je hebben. Verder is het belangrijk om een Europees schadeformulier mee te nemen, omdat je dan direct na een aanrijding het schadeformulier kunt invullen. Een visum is niet nodig in bij onze oosterburen.
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100. Soms krijg je als toerist met een niet-Duits nummerbord eerst een waarschuwing, maar ook dan zul je alsnog de Umweltzone moeten verlaten.
Er wordt wel geadviseerd om voor alle inzittenden een veiligheidshesje mee te nemen. Een verbanddoos en brandblusser zijn verplicht om mee te nemen in de auto. Mocht je met de motor op vakantie gaan, dan is het niet verplicht om een gevarendriehoek, veiligheidshesje en verbanddoos mee te nemen.
In de meeste landen is geel verplicht en in sommige wordt oranje geaccepteerd. Om voor safe te gaan, kunt u dus het beste kiezen voor een geel hesje.
In je auto moet je minstens 1 fluovestje hebben voor de bestuurder, maar het is sterk aangeraden om voor alle passagiers een fluovestje bij te hebben. Een fluovestje dien je te dragen bij pech of een ongeval.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
Een veiligheidsvest is verplicht in België, Duitsland, Frankrijk, Italië (alle inzittenden), Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal (ogtv) en Spanje.
In de auto is in Frankrijk een fluovestje, een verbanddoos en een gevarendriehoek verplicht.
Binnen Europa heb je te maken met verschillende verkeerswetgeving. In veel landen zijn een veiligheidshesje en gevarendriehoek in de auto verplicht. Dit geldt vaak ook voor een verbanddoos, reservelampjes en een brandblusser.
Ook wel bekend als lifehammer. Een hamer die eigenlijk niet mag ontbreken in je auto ondanks het niet verplicht is. Een noodhamer kan het verschil maken tussen leven en dood en heeft dit in de praktijk al vaak bewezen.
Net als in België, moet er in de wagen op Franse wegen een gevarendriehoek en per inzittende minstens één CE-fluohesje aanwezig zijn.
Veiligheidshesjes Frankrijk
Sinds 2008 is het in Frankrijk verplicht om een reflecterend geel veiligheidshesje in de auto te hebben. De bestuurder maar ook de inzittenden van de auto moeten een hesje dragen zodra zij bij pech of een ongeval buiten de auto zijn.
In België is ieder voertuig verplicht om een vlot bereikbare brandblusser aan boord te hebben. Samen met Griekenland, Polen en Turkije is België het enige land in Europa dat deze verplichting heeft.
De doos bevat alle benodigde verbandartikelen, zoals gaaskompressen, wondkompressen, snelverband en zwachtels. Daarnaast bevat de auto verbanddoos onder andere ook een reddingsdeken, pleisters en een verbandschaar.
Veiligheidshesjes koop je online bij Blokker.
Hoewel de hoedenplank geen essentieel onderdeel is van je auto, is hij wel heel erg handig en willen veel mensen hem in hun auto hebben zitten. Het schermt de bagageruimte af en maakt de inhoud ervan onzichtbaar. Ook kun je er dingen op bewaren, alhoewel dat meestal allang geen hoeden meer zijn.
Voor een poederblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden betaal je zo'n €30. Een schuimblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- klasse branden heb je voor ongeveer €20. Een poederblusser van 6 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden kan je al hebben voor ongeveer €42.
Meestal is dat onder de passagiersstoel. In elk geval is het belangrijk om de brandblusser te bevestigen binnen handbereik van de bestuurder. Het brandblusapparaat in de auto hoort verplicht in een beugel te zitten. Want je wil je brandblusser vast niet door de voorruit katapulteren bij een trap op de rem.
Verbanddoos en brandblusser - Geadviseerd wordt om een verbanddoos en een brandblusser mee te nemen. Sleepkabel en startkabels - Geadviseerd wordt om een sleepkabel en startkabels mee te nemen. Reservelampen - Ook wordt geadviseerd om reservelampen mee te nemen.