Het is op Instagram per bericht, video en reel toegestaan om maximaal 30 hashtags te gebruiken. Zorg voor een goede mix van hashtags waar je een brede doelgroep én een specifieke doelgroep mee bereikt.
Voor een groter bereik is het goed om meerdere hashtags te gebruiken, maar het moet geen overkill worden. Kijk dus echt naar de relevantie. Op Linkedin, Twitter en Facebook worden normaal gesproken ongeveer twee of drie hashtags gebruikt. Zo kom je niet spammerig over, maar vergroot je wél je bereik.
TIP 2 | Groter is niet beter
Grote hashtags (>500k) zijn (nog) niet relevant voor je. Hoe groter jouw account wordt, hoe minder kleine hashtags en meer grote hashtags je kunt gebruiken. Stel je voor dat je een hashtag van > 1 miljoen gebruikt, je verdrinkt dan als het ware in deze hashtag emmer.
Hashtags op Instagram zijn mogelijk niet vindbaar als deze continu zijn gekoppeld aan inhoud die in strijd is met onze gebruiksvoorwaarden of richtlijnen voor de community.
Hoeveel hashtags op Instagram gebruiken? Je kunt maximaal 30 hashtags per post gebruiken. Sommigen zeggen dat je ze alle 30 moet benutten want 30 hashtags betekent 30 keer kans om gevonden te worden en ik ben het daar mee eens.
Op Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn zijn hashtags altijd al belangrijk geweest en dit zijn ze nog steeds. Zorg ervoor dat jouw hashtags alleen te binden zijn aan jouw posts en gebruik trefwoorden waar mensen met dezelfde interesses op zouden kunnen zoeken.
Die hashtag zorgt er dan voor dat jouw bericht niet alleen getoond wordt aan jouw volgers (afhankelijk van het algoritme uiteraard), maar het vergroot ook de kans dat nieuwe mensen jouw post opmerken. Want zij waren nu net op zoek naar dat ene populaire onderwerp en kwamen zo bij jouw post terecht.
High Density Hashtags zijn de meest gebruikte hashtags op social media. Voorbeelden hiervan zijn: #socialmedia, #instagram en #happy. Deze hashtags hebben een gigantisch bereik.
Stap 1: hoeveel hashtags per Instagram post
In een Instagram post kan je maximaal 30 hashtags gebruiken en in een Instagram story maximaal 10 hashtags. Het is daarom ook slim om deze allemaal te gebruiken aangezien je zo veel meer mensen bereikt.
Een hashtag begin je met een 'hekje' (#) gevolgd door een passend keyword zonder spaties, bijvoorbeeld #inboundmarketing of #remotesales. Als gebruiker ben je vrij in het maken van hashtags. Het enige wat je hoeft te doen is het typen van een #-teken gevolgd door een keyword in jouw social media bericht.
Je kunt hashtags aan de titel en beschrijving toevoegen als je een video uploadt of een Short opneemt op YouTube, of als je een playlist maakt in YouTube Music. Zo voeg je een hashtag toe aan je video op YouTube: Typ een # in de titel of beschrijving. begin het onderwerp of zoekwoord voor je video te typen.
Instagram is begonnen met het testen van de nieuwe functie Collabs waarmee twee gebruikers samen de auteur van dezelfde post zijn. Instagram laat gebruikers anderen uitnodigen voor de nieuwe Collabs-functie via het scherm om mensen te taggen.
Waarom moet ik hashtags gebruiken? Door hashtags in je captions of de comments van je posts te plaatsen geef je aan waar je post over gaat en zorg je dat de posts gevonden worden door mensen die jou nog niet volgen.
Instagram statistieken bekijken
Klik dan rechtsboven op de drie streepjes en kies voor statistieken. Hier zie je het aantal bereikte accounts, betrokken accounts en je totale aantal volgers. Zo kun je dus het verloop in je aantal volgers in de gaten houden – bijvoorbeeld nu vergeleken met 90 dagen geleden.
In 2007 werd het concept van de hashtag geïntroduceerd door Chris Messina op Twitter. Hij stelde de vraag of het “pound” teken misschien geschikt was om groepen samen te stellen. Zijn eerste hashtag was #barcamp.
Een belangrijk doel van hashtags is om social media berichten te filteren. Zo kun je als gebruiker een bepaalde hashtag volgen, zodat je berichten met dat onderwerp in je Instagram of LinkedIn feed ziet verschijnen. Een mooie kans voor jouw organisatie om onder de aandacht te komen bij je doelgroep.
Op Instagram moeten bedrijven proberen om 1 keer per 3 dagen iets posten. Posts op Instagram hebben een relatief lange levensduur. Ze hebben gemiddeld genomen na een volle dag slecht 50% van hun volledige bereik behaald. Twee dagen na het plaatsen van de post bereiken ze ook nog meer dan 10% van het totaal.
Om je vraag meteen te beantwoorden: hoe vaker je post, hoe beter het is voor jouw restaurant, café of hotel. Wij houden met de Social Succesformule een minimum aantal posts van 7 per week aan, waarvan 5 reguliere posts of reels en 2 stories.
Het algoritme van Instagram wordt bepaald om de beste, meest relevante inhoud aan elke gebruiker te tonen elke keer dat ze hun Instagram feed bekijken. De vraag hierbij is: hoe bepaalt Instagram welke content aan die criteria voldoet? Dit is een vraag die veel influencers, marketeers en normale gebruikers stellen.
Post op Instagram 1x per drie dagen. Vaker is niet nodig. Een Instagram post heeft een relatief lange levensduur, dit komt o.a. door het algoritme van Instagram. Na de vierde dag neemt het bereik af en kun je shinen met je nieuwe post.