Elke extra geïnvesteerde euro zou een verhoging van de gemiddelde snelheid kunnen opleveren van tussen de 0,0004 en 0,0007 kilometer per uur. Ergens zal dat verband afvlakken: op een fiets van een ton ga je niet 70 kilometer harder rijden.
Gemiddelde wielrenner: 22-25 kilometer per uur. Tour-renner: 35-38 kilometer per uur. De soigneurs van een wielerploeg maken de lunch voor alle teamleden, inclusief al het ondersteunende personeel.
Luchtweerstand: Dat je op een racefiets harder fietst dan op een omafiets is voor iedereen duidelijk. Dat komt door je houding. Vooral als je harder fietst dan zo'n 20 km per uur is de luchtweerstand de grootste te overwinnen weerstand.
Fietsen gemaakt van carbon worden steeds populairder. Carbon is superlicht en zorgt daardoor voor de beste prestaties. Want hoe lichter je fiets is, hoe sneller je kunt gaan. Het nadeel van carbon is wel dat het een wat duurder materiaal is.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
In vergelijking met bijvoorbeeld hardlopen is wielrennen een dure sport. De aankoop van een goede racefiets brengt al snel kosten van enkele honderden tot meer dan duizend euro met zich mee.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.
Voordelen carbon:
Veel lichter en sterker dan aluminium; Glad en strak afgewerkt doordat er geen lasnaden zijn; Geen sprake van corrosie en metaalmoeheid; Een stijf en stug materiaal dat zijn stijfheid behoudt.
Net als andere frame-materialen heeft koolstof zijn zwakke punten. Duurzaamheid is daar één van. Een botsing of val met een carbon frame kan bijvoorbeeld moeilijk te repareren schade aan het frame veroorzaken, terwijl het slechts een krasje op een stalen of aluminium fiets zal veroorzaken.
En nog belangrijker, het vertoont geen moeheid zoals metalen dat wel kennen. Dus eigenlijk is de levensduur van een koolstofvezelsamenstelling bijna oneindig, zolang het geen grote schokken oploopt of spanningen waardoor het product noodgedwongen meer krachten te verduren krijgt dan waarvoor het ontworpen is.
De gemiddelde snelheid van een fietser is dus van meerdere aspecten afhankelijk. Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.
Om 20 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 1 uur en 11 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 20 km ongeveer 1 uur en 20 minuten, en met wind mee ongeveer 1 uur en 4 minuten. Op een elektrische fiets doe je 48 minuten over 20 km.
Wielrenner Gemiddelde snelheid Training Wedstrijd Beginner wielrenner 25 tot 30 km/u 30 tot 35 km/u Geoefend wielrenner 30 tot 40 km/u 35 tot 45 km/u (Semi) prof wielrenner 35 tot 45 km/u 40 tot 50 km/u Wat is de gemiddelde snelheid van wielrenners bij de Tour de France?
Racefiets en mountainbike: twee erg verschillende fietsen
Het frame van een mountainbike is meestal ook dikker. Stevigheid is namelijk erg belangrijk. Een racefiets is daarentegen ontworpen om hoge snelheden te kunnen halen. Daarom zijn er geen veringen, want die verlagen de snelheid, en het frame is ook opvallend dun.
Niveau 7: Voor de beginnende en recreatieve fietser.
De gemiddelde snelheid gemeten over de gehele rit zal ongeveer 27 a 28 km/u zijn en zeker niet hoger liggen dan de groep aankan. Door de grote van de groep en de aanwezigheid van wegkapiteins zullen de beginnende fietsers nooit op kop in de wind hoeven te fietsen.
Wielen zijn inderdaad belangrijk als je wat zwaarder bent. Meeste frames kunnen een gewicht van 110 kg prima aan.
Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
Wat kost een carbon racefiets? Een racefiets van carbon is meestal duurder dan een racefiets van aluminium. Voor een goede racefiets van aluminium beginnen de prijzen rond de 1.000 euro. Voor een goede racefiets van carbon beginnen de prijzen rond de 1.750 euro.
Titanium is zeer duurzaam. Doordat het niet corrodeert of roest, blijft titanium sterk en mooi. Ook ontstaat er geen metaalmoeheid, hoe vaak je de fiets ook gebruikt. Waar andere metalen dit wel doen blijft titanium onverwoestbaar en vertoont het bijna geen gebruikssporen, zelfs niet na jaren intensief gebruik.
Carbon fietsframes.
Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan. Met deze frames hoef je je echt geen zorgen te maken als je hard door een kuil in de weg fietst.
Een racefiets uit de Tour de France kost een dikke 10.000 euro. Een profwaardig frame kost al gauw 5000 euro, de groepset en de wielen beide 2500 euro en de rest gaat op aan zaken als banden, zadels en pedalen.
Ga dus voor de beste investering qua prijs en kwaliteit: kies een instapmodel van een A-merk. Racefietsen van tussen de € 1300 en € 3000 zijn perfect voor je. Maak testritten. Wanneer je een fietsenwinkel binnenstapt, moet je zeker niet alleen afgaan op het advies van de verkoper.
De meeste sportieve fietsen hebben twee of drie kettingbladen aan de voorkant (de tandwielen bevestigd aan de pedaalarm) en ergens tussen de 7 tot 12 versnellingen (of tandwielen) aan de achterkant (dit wordt ook wel de cassette genoemd die aan het achterwiel vast zit).