Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
De accu moet in ieder geval bewaard worden in ruimte die niet kouder is dan 10 graden. De actieradius van een elektrische fiets kan flink afnemen als de temperaturen richting het minpunt gaan. Dat komt, omdat de gebruikte energiecellen hun werk minder goed doen als het koud is.
Voor elke 15 graden boven 25 graden C (15 graden F boven 77) wordt de levensduur van de accu gehalveerd. Dit geldt voor ELK type loodzuuraccu, waaronder een verzegelde, gel, AGM of industriële accu.
Het vriespunt en je fietsaccu
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen.
Voor eigenaars van elektrische fietsen is het advies vrij eenvoudig: zorg ervoor dat je je batterij niet in de vrieskou laat wanneer je de fiets niet gebruikt. Een doorsnee fietsbatterij is bestand tegen temperaturen tot -20 graden Celsius, maar bij temperaturen onder het vriespunt zal ze veel sneller leeglopen.
Gouden regel 1: Laat de accu niet te koud worden.
Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
Mag ik mijn e-bike buiten laten staan? Als u uw fiets buiten laat staan in vriesweer, zal deze kapot gaan door roest en degradatie . In de winter zou het buiten laten staan van uw fiets hetzelfde zijn als uw e-bike elke nacht onderdompelen in water.
Wel heeft de elektrische fiets in de koudere maanden iets meer onderhoud nodig dan in de warmere maanden van het jaar. De accu van een elektrische fiets kan namelijk erg gevoelig zijn voor kou en vorst. Hierdoor zal de accu dan ook minder gaan presteren.
Laad de accu voorzichtig op: laad de accu op in een warme ruimte en vermijd het opladen bij temperaturen onder de 0 graden Celsius, omdat bevriezing de accu tijdens het opladen kan beschadigen.
Wanneer een batterij koud is, vertragen de chemische reacties, waardoor het vermogen om elektriciteit te produceren kan verminderen. Dit kan ertoe leiden dat een batterij stroom verliest en de levensduur kan worden verkort.
Bewaar je e-bike op een warme en droge plaats: Bijvoorbeeld in een garage of een (niet te koude) kelder. Brengt jouw e-bike de winter door in een koude schuur of onder een afdakje? Dek hem dan af en zorg ervoor dat je de accu uit de e-bike haalt. Bewaar deze accu dan op een warme en droge plek tijdens de winter.
Koude temperaturen verhogen de interne weerstand van een batterij . Dit kan de capaciteit van de batterij verlagen. AKA – de batterij kan minder energie vrijgeven of een lading behouden bij koude temperaturen. U raadt het al – dit betekent dat u die batterijen vaker moet opladen tijdens winters weer.
Als het koud is, verliest de accu vermogen en tegelijkertijd heeft de motor meer elektriciteit nodig om te starten. Krijgt de accu te weinig onderhoud, dan start de auto niet. Zo voorkom je problemen.
Door de kou kan het zo zijn dat de batterij van je elektrische fiets sneller leegraakt. Het gevolg hiervan is dat je actieradius daalt. Het is gebleken dat een accu je in de vrieskou tot wel 40 procent minder ver brengt, dan bij normale temperaturen.
Een elektrische fiets kan altijd buiten staan, mits je goed nadenkt over hoe je hem beschermt. Zo is het namelijk wel zo dat een elektrische fiets het niet altijd leuk vind om heel nat te worden en zal je ook met de kou rekening moeten houden.
Als u een schuur, garage of kelder heeft, is dit uw beste optie om uw elektrische fiets op te bergen . Er is genoeg ruimte, de fiets is uit het zicht van de straat en nieuwsgierige blikken, en uw e-bike staat veilig achter een afgesloten deur. Gebruik echter altijd een goed slot om extra veilig te zijn.
De actieradius kan bij extreem lage temperaturen tot wel 30% lager zijn dan normaal. Langdurige blootstelling aan kou kan leiden tot permanente schade aan je accu. Sommige accu's hebben daarom een batterij management systeem (BSM) wat de accu bij kou beschermt door minder vermogen te leveren.
Binnenshuis bewaren: Bewaar de accu op een koele, droge plaats, uit de buurt van extreme temperaturen . Koppel de accu los: Koppel indien mogelijk de accu los van de fiets tijdens opslag om het risico op elektrische problemen te minimaliseren.
Bij kou, regen en vorst moet je extra voorzichtig zijn met je elektrische fiets. En je fietsaccu is niet bestand tegen temperaturen onder het vriespunt.
Het is niet raadzaam om bij temperaturen onder de -16 °C (4 graden Fahrenheit) op een e-bike te rijden, omdat dit de actieradius aanzienlijk kan verminderen.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over.
Houd de accu van uw e-bike warm en droog .
Als u dit doet, beschermt u de batterij tegen slecht weer, zorgt u ervoor dat deze opgeladen blijft en gaat deze langer mee. Bewaar uw batterij binnenshuis bij temperaturen tussen 50 °F - 77 °F /10 °C - 25 °C. Als u dit niet doet, kan uw garantie komen te vervallen, kan uw batterij niet meer werken of kan er een gevaarlijke situatie ontstaan.
Een fiets die permanent buiten staat, heeft een aanzienlijke kortere levensduur. Zeker e-bikes en elektrische bakfietsen hebben te lijden als ze alsmaar aan de wisselende weersomstandigheden worden blootgesteld – mede omdat veel onderdelen, waaronder de accu, slechts spatwaterdicht zijn.
Onthoud: fiets liever kort, maar krachtig.Lange ritten zijn met deze temperaturen geen aanrader.Je lichaam kan in deze vrieskou simpelweg niet urenlang warm blijven. Fiets daarom een korter rondje op hoge snelheid, zodat je lichaam continu moet inspannen en warm blijft.