Indien je vaak reist met het vliegtuig, dan weet je dat je een goede outfit moet dragen die comfortabel zit. De temperatuur in het vliegtuig kan sterk verschillen. Buiten het vliegtuig kan het namelijk -27 graden zijn, maar ook wel -15 graden.
Zo kan het in Nederland op moment van transport 15 graden Celsius zijn, ligt de temperatuur in de laadruimte over het algemeen rond de 5 graden, en kan de temperatuur op een bestemming als Dubai bij het verlaten van het vliegtuig opeens flink oplopen.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
Zowel in de cockpit als in de cabine heeft de temperatuur een bereik tussen de 18 en 29 graden. Over het algemeen staan de knoppen op '12 uur'. Dat komt overeenkomt met zo'n 24 graden Celsius', vertelt Roderick. 'De cabin crew kan de temperatuur in de cabine plus en minus 6 graden bijstellen.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C.
Over het algemeen daalt de temperatuur naarmate de hoogte toeneemt. Bij droge lucht is de afname ongeveer 1 graad per 100 meter, bij vochtige lucht is dat ongeveer 0,6 graden. Na of aan het eind van een heldere nacht met weinig wind kan de temperatuur tot een bepaalde hoogte ook toenemen met de hoogte.
We kennen de temperatuur van de aarde en nu kan de stralingswet van Stefan-Boltzmann, onderdeel van de warmteleer, worden toegepast. Een eenvoudige berekening leert dat de temperatuur van de hemel 525 graden celsius is.
Een comfortabele broek
Kies een broek waar je je altijd comfortabel in voelt. Een lange broek is vaak het beste. Met een korte broek loop je de kans om koude onderbenen te krijgen tijdens het vliegen.
Doordat vliegtuigen op grote hoogte vliegen (meestal op ongeveer 10 kilometer) is de luchtdruk erg laag. Om te zorgen dat er toch voldoende zuurstof is voor de crew en passagiers moet er dus lucht ingepompt worden. Deze lucht wordt via de motoren opgezogen, gecompresseerd, gekoeld en gefilterd.
Comfortabel reizen
Draag bijvoorbeeld comfortabele kleding zoals een wat lossere broek en neem een trui of vest mee in je handbagage. In het vliegtuig kan het soms best koud zijn door de airco! Hou er ook rekening mee dat je voeten tijdens het vliegen kunnen uitzetten.
'Het percentage zuurstof in de atmosfeer blijft wel gelijk, maar waar er minder atmosfeer is, is er ook minder zuurstof. Op tien kilometer hoogte is de luchtdichtheid maar een kwart van wat ze op zeeniveau is. ' De ideale hoogte voor de meeste passagierstoestellen ligt tussen de tien en de twaalf kilometer hoogte.
Op de grond is het koud, maar op 10 kilometer hoogte kan het nog veel kouder worden, tot onder de -50°. Een bevroren cockpitraam kan dan écht niet. Daarom hebben de ramen van een cockpit ingebouwde verwarmingselementen, zodat ze niet bevriezen.
De lucht komt boven de hoofden van de passagiers binnen, circuleert en verlaat de cabine via openingen in de vloer. Elke twee tot drie minuten is de lucht geheel vervangen. Hierdoor wordt een te grote ophoping van koolstofdioxide tegengegaan en verdunnen geurtjes snel.
Sowieso altijd handig om een strip paracetamol in je tas te hebben. Als vrouw zijnde zijn tampons ook erg handig om altijd in je tas te hebben. In het vliegtuig kan het wel eens heel koud worden. Je krijgt meestal een dekentje maar meestal is dit niet genoeg en dan is het fijn om wat warms aan te trekken.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk. Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Wanneer je last hebt van luchtziekte ben je zeker niet de enige. Eén op de drie mensen heeft last van wagenziekte en kan zich ziek voelen tijdens het vliegen. Luchtziekte wordt ook wel bewegingsziekte genoemd en ontstaat als je evenwichtsorganen beweging ervaren, terwijl je ogen dit niet registreren.
Door het dragen van vliegtuigsokken met compressie tijdens een lange vlucht of autoreis, krijg je minder last van dikke voeten en enkels en het gevoel van onrustige benen wat veel mensen ervaren tijdens een lange reis.
Reiskousen, of vliegtuigsokken, zijn steunkousen speciaal ontwikkeld voor mensen die een lange bus-, auto- of vliegreis voor de boeg hebben. Deze reizen zorgen voor een slechte houding en beperking van bewegingsvrijheid van de benen met alle gevolgen van dien.
Voorkomt opgezwollen voeten en reizigerstrombose tijdens je vlucht. Ervaar nooit meer koude voeten tijdens je reis. Waarom zijn compressiesokken ideaal voor reizigers? STOX Travel Socks zorgen er dankzij bewezen medische technologie in de sokken voor dat de bloedcirculatie gestimuleerd wordt.
Omdat onze werken en verlangens verschillen, bestaat de hemel uit verschillende koninkrijken, of graden van heerlijkheid. Onze hemelse Vader en Jezus wonen in het celestiale koninkrijk. Wie volgens Jezus' leringen leeft en door zijn offer van zonde wordt gereinigd, gaat daar naartoe.
God zag er dus uit als een mens. Omdat God een wijze man was die als een vader waakte over de mensen, kozen kunstenaars er in de Middeleeuwen al voor om hem te tonen als een grijze oude man. Vaak had hij wit/grijs haar en een baard. Ook Michelangelo schilderde hem met een baard in zijn frescos in de Sixtijnse kapel.
De kleur van een ster verwijst naar zijn oppervlaktetemperatuur. Een rode ster is relatief koel met een oppervlaktetemperatuur van minder dan 3.000 graden Celsius. Onze zon is een gele ster: op het oppervlak heerst een temperatuur van meer dan 6.000 graden. En blauwe sterren zijn de heetste, 10.000 graden en meer.
De 'ongestoorde' bodemtemperatuur (tussen de 2 en 200 meter diepte) ligt in Nederland ongeveer tussen de 8 °C en 14 °C (met ongestoord bedoelen we, zonder dat er gebruik wordt gemaakt van bodemenergie). Vaak zien we dat de temperatuur in stedelijke gebieden iets hoger ligt dan op het platteland.
Diep en ultradiep: Temperatuur toename 20-40 °C / km. 2500-5000m 70-150 °C.