Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Hiervoor heeft de RDW richtlijnen opgesteld. De cilinderinhoud van de motorfiets is daarbij leidend. Zo mag een motorfiets tot 80 cc maximaal 91 dB(A) geluid produceren terwijl een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 dB(A) mag produceren.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Hoe hard de muziek mag, is geregeld in artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit milieubeheer (tenzij voor uw onderneming speciale maatwerkvoorschriften gelden). Zo mag het geluidsniveau overdag tot 50 decibel – db(A), 's avonds 45 decibel, en in 's nachts 40 decibel zijn.
Gebleken is dat continu geluid vanaf ongeveer 50 decibel, gemeten buiten voor de gevel van een woning, in de woning geluidsoverlast gaat veroorzaken. Voor 's avonds is de grens 40 en 's nachts 40 decibel. Niet zo vreemd als je toe bent aan rust.
Geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn. Geluiden van 120 decibel kunnen je gehoor direct beschadigen. Hoe schadelijk geluiden tussen 80 en 120 decibel zijn hangt af van hoe vaak en hoe lang je er naar luistert. Een voorbeeld: geluid van 80 decibel kun je 8 uur per dag (of 40 uur per week) 'veilig' horen.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Deze uitlaat is niet goedgekeurd voor op de openbare weg.
Binnen Europa worden de milieuregels rond geluidsoverlast van auto's steeds verder aangescherpt. Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel.
De politie meet met een speciale geluidsmeter of het voertuig het toegestane aantal decibels overschrijdt. Als dat het geval is, maakt de politie er melding van bij de RDW.
Vrijwel alle goedgekeurde uitlaten zijn voorzien van een uitneembare decibel killer (met uitzondering van EURO4 & EURO5 gekeurde uitlaten). Zonder decibel killer is de uitlaat in dit geval dan ook niet goedgekeurd. Heb je een motor met een goedgekeurde uitlaat, maar zie je dat er geen decibel killer is gemonteerd?
Kother: "De knal van een nitraatpijl zorgt zelfs voor 160 decibel en kan direct een levenslange ruis, piep in je oren of verminderd gehoor opleveren.
Twee geluidsbronnen die eenzelfde geluidssterkte voortbrengen, veroorzaken een geluidstoename met 3 dB. Dit is dus een verdubbeling van het geluidsniveau, bv. 50 dB + 50 dB = 53 dB. Een ander voorbeeld: tien geluidsbronnen van 80 dB produceren samen 90 dB.
Verdubbeling van de bron
Als je nu niet verder weg gaat, maar je blijft op je plek en de geluidsbron verdubbelt (je luistert bijvoorbeeld niet naar 1, maar naar 2 trommen) dan komt er 3 dB bij. Bij deze verdubbeling wordt het geluidniveau 2x groter.
Afstandsdemping bij een lijnbron
Het geluidsniveau van een lijnbron neemt hierdoor af met 3 dB per verdubbeling van de afstand. Voorbeeld: Op 100 m afstand is het geluidniveau van een fabriek 60 dB. Op 200 m bedraagt het geluidsniveau dan 60 - 6 = 54 dB(A).
Vliegtuigen plegen lawaai te maken. Fabrikanten geven officieel op hoeveel herrie een vliegtuig produceert op 6 500 meter na de start en op 2 000 meter voor de landing. Voor een nieuwe Boeing 747-400 (Jumbo) is dat bijvoorbeeld 89.6 decibel en 93 decibel.
Een stille koelkast heeft een geluidsniveau van 38 dB of minder. Een koelkast met een gemiddeld geluidsniveau heeft een geluidsniveau van 39 dB of 40 dB. Een luide koelkast heeft een geluidsniveau van 41 dB of meer.
Reacties. 50 decibel zit ongeveer tussen een zacht spelende radio (40)en een normaal gesprek (60) in.
Een geluid van 20 dB SPL wordt als ”erg zacht” ervaren, een geluid van zo'n 35 dB SPL als ”zacht”, een geluid van 65 dB als ”normaal” (spraaksterkte) en een geluid van 85 dB als ”hard” en een geluid van 110 a 120 dB SPL zal als ”erg hard” worden ervaren.
130 decibel is de absolute pijngrens van het gehoor. Dit geluidsniveau wordt bereikt door bijvoorbeeld een laagvliegende straaljager. Extreem luid en schadelijk zijn harde klappen of vuurwerk onmiddellijk in de buurt van het gehoor: deze bereiken waarden van 180 decibel.