Tijdens de coronacrisis heeft het kabinet extra financiële steun uitgetrokken voor KLM. Het steunpakket bestaat uit leningen: € 1 miljard komt direct van de overheid en € 2,4 miljard van banken. De Rijksoverheid staat voor 90% garant voor de lening van banken. KLM moet de leningen binnen 5,5 jaar aflossen.
Het bedrijf heeft begin juni 277 miljoen euro naar Den Haag overgemaakt, maakte het bedrijf vandaag bekend. Om KLM door de coronacrisis te loodsen kreeg de maatschappij 3,4 miljard euro aan financiële steun toegezegd. Daarvan heeft KLM 942 miljoen euro gebruikt.
Over het tweede kwartaal van 2022 boekte zowel het al eerder goed draaiende KLM als Air France winst. In totaal werd er door het concern een nettowinst van 324 miljoen euro behaald. KLM is verantwoordelijk voor het grootste deel daarvan. De luchtvaarmaatschappij draaide een winst van 262 miljoen euro.
Een grote partij heeft al ingetekend op de nieuwe aandelen: de Franse overheid. Die bezit 28,6 procent van de aandelen in Air France-KLM en wil dat percentage op peil houden. Ook de Nederlandse regering wil dat met haar belang van 9,3 procent.
Tijdens de coronacrisis houdt het kabinet het noodlijdende KLM overeind met een steunpakket van in totaal 3,4 miljard euro. De Franse staat steunt Air France met 7 miljard euro en breidt zijn aandelenbelang uit. Parijs is dan verreweg de grootste aandeelhouder met ruim 28 procent. Den Haag heeft 9,3 procent.
Air France-KLM verkocht in april vorig jaar voor 3 miljard euro aan obligaties aan de Franse staat, die sinds de uitbraak van de coronacrisis garant staat voor in totaal 7 miljard euro aan leningen.
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM wordt overgenomen door Air France. De overname vindt plaats door middel van een ruil van gewone aandelen. Dat hebben beide bedrijven dinsdag bekendgemaakt. De transactieovereenkomst zal in de loop van de komende weken worden ondertekend.
De maatschappij vliegt met toestellen van het merk Boeing, Airbus en Embraer. De stand van de KLM vloot is dan ook dat de vloot uit 169 toestellen bestaat.
Luchtvaart hoeft nog steeds geen belasting te betalen voor kerosine en tickets. De Nederlandse luchtvaart krijgt al een flinke belastingvrijstelling van onze overheid. Op kerosine en tickets hoeft KLM namelijk 0 euro btw te betalen. Helemaal niets dus.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
We hadden gemiddeld 1.275 vluchten verwacht. Het aantal vluchten is ongeveer gelijk gebleven met de weken ervoor en was 86% ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
Tijdens de coronacrisis heeft het kabinet extra financiële steun uitgetrokken voor KLM. Het steunpakket bestaat uit leningen: € 1 miljard komt direct van de overheid en € 2,4 miljard van banken. De Rijksoverheid staat voor 90% garant voor de lening van banken. KLM moet de leningen binnen 5,5 jaar aflossen.
Vanwege de corona-uitbraak werd er veel minder gevlogen. De steun bestond uit een bedrag van 3,4 miljard euro aan leningen en kredieten waarvoor de overheid garant staat. Van dat bedrag heeft KLM uiteindelijk iets minder dan een miljard gebruikt.
In 2001 vloog KLM voor het laatst naar Australië. Vanwege een samenwerking met een andere maatschappij verdween bij KLM de rechtstreekse vlucht naar het verre land down under.
Een helder blauwe kleur die geassocieerd kan worden met transparantie, helderheid en een wolkeloze lucht. KLM wil voor zijn klant eerste keus zijn en beoogt flexibiliteit en betrouwbaarheid. Easyjet daarentegen kiest voor een helder oranje kleur.
Door de aankondiging van de emissies leidde verloor Air France-KLM dinsdag op de beurs ruim een vijfde van zijn waarde. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie wil 1928 miljoen nieuwe aandelen uitgeven tegen een koers van 1,17 euro per stuk.
In 2023 zal KLM weer € 290 miljoen winst maken is de verwachting en dan zal het aandeel worden verhandeld tegen circa 10 keer de winst. Dat is ongeveer in lijn met sectorgenoten. Winstgevendheid kan echter mogelijk sneller volgen indien de olieprijzen gaan dalen.
Transavia, onderdeel van de AIR FRANCE KLM Groep, verzorgt al ruim 50 jaar lijndiensten en chartervluchten naar meer dan 100 bestemmingen vanuit Nederland.
Air France en KLM vervoeren samen ruim 77 miljoen passagiers per jaar en beschikken over 548 vliegtuigen. Dagelijks voert de combinatie vluchten uit in een netwerk met 318 bestemmingen in 118 landen.
KLM scoort in veel opzichten beter dan Air France en maakt meer winst, ondanks het feit dat Air France een veel groter concern is. De Franse luchtvaartmaatschappij vervoerde het afgelopen jaar ruim 18,5 miljoen passagiers meer dan KLM en heeft ruim 1600 piloten meer dan KLM.
Dát is het uitgangspunt van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, de KLM. Dat doen ze met meer dan 32.000 medewerkers en 200 toestellen. Naast passagiersvluchten vervoeren ze ook 635.000 ton vracht per jaar. Al met al is KLM de derde grootste particuliere werkgever in Nederland.