De kosten lopen uiteen van € 200 tot € 1.000. Vroeger was het noodzakelijk om € 18.000 aan startkapitaal te hebben. Sinds de invoering van de flex-bv is dit nog maar € 0,10. Let op: aan de oprichting van een eenmanszaak zijn geen kosten voor een notaris verbonden.
Meer is er wettelijk niet nodig voor een vennootschap onder firma, dus echt startkapitaal lenen is ook lang niet altijd noodzakelijk. Toch is het slim om direct met wat bedrijfskapitaal te starten zodat jij en je vennoot de start kunnen voorschieten. Hoeveel dit is kun je zelf bepalen.
Je hebt bijvoorbeeld kosten voor huisvesting, kosten voor marketing, alle kosten rond een webshop of website, reiskosten, belkosten en de kosten voor de boekhouder die je administratie doet. Welke kosten vallen onder bedrijfskosten? Bedrijfskosten zijn alle noodzakelijke kosten die je maakt voor je bedrijf.
Reken op een goeie 1.500 euro – die je meteen moet neertellen. Eens je zover bent zijn de kosten voor de inschrijving van een eenmanszaak en een vennootschap hetzelfde: 159,05 euro, inclusief btw.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20 procent per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10 procent per jaar. Voor het afschrijven van bedrijfspanden gelden andere regels.
Het vervelende is niet alleen dat je geld misloopt. Maar ook de duur van de periode dat je geld misloopt. Een looptijd van een hypotheek is namelijk gemakkelijk 30 jaar. Dit betekent dat je in die 30 jaar, jaar op jaar cashflow misloopt door het geld dat vastzit in je huis.
Bedrijfspanden zijn in de regel minder waardevast dan woonhuizen, waardoor je voor een bedrijfspand niet de gehele waarde van het pand kan lenen. Vastgoedfinanciers kunnen 70% – 80% van de waarde van een bedrijfspand financieren. Dat percentage wordt Loan to Value (LTV) genoemd.
Het Nibud adviseert om elke maand 10% van je netto-inkomen opzij te zetten. Je hoeft echt niet elke maand precies 10% te sparen. Probeer te zoeken naar een balans. Zo kan je de ene maand wat meer sparen dan de andere maand.
Net als bij elk nieuw avontuur, zijn de eerste jaren het moeilijkst. Minder dan 50% van de startende ondernemers is na 5 jaar nog actief met zijn of haar onderneming. Daaruit blijkt duidelijk dat ondernemen niet eenvoudig is. De grootste moeilijkheidsfactor is het feit dat je een ware duizendpoot moet zijn.
Voordat u een eigen bedrijf begint, gaat u na hoeveel geld u nodig heeft om te starten. Eventueel kunt u geld lenen bij een bank, een particulier of bij Qredits (de landelijke kredietverstrekker). Als dat niet lukt, kunt u bij UWV krediet aanvragen. U moet dan wel voldoen aan de algemene voorwaarden.
In principe kan iedereen ondernemer worden. Wanneer jij je inschrijft bij de Kamer van Koophandel mag je aan de slag.
Voor particulieren is het sinds jaren niet meer mogelijk om een bril bij de Belastingdienst op te geven als aftrekpost. Onder omstandigheden kan de aanschaf of verstrekking van een computerbril echter fiscaal aftrekbaar zijn voor ZZP'ers en werkgevers.
In een eenmanszaak wordt je winst belast in de personenbelasting, met belastingschijven tussen 25% en 50%. Binnen een vennootschap wordt je loon belast in de personenbelasting, zoals bij een eenmanszaak, maar de rest van je winst valt onder de vennootschapsbelasting, aan een voordeliger tarief.
Stel dat u € 5.000 aan kosten heeft in het eerste jaar dat u ondernemer bent. En dat u maandelijks € 1.900 netto wilt verdienen, dus € 22.800 netto per jaar. U heeft dan in elk geval een minimale jaaromzet nodig van € 27.800 (exclusief btw).
De kosten van een boekhouder, voor de aangifte inkomstenbelasting en btw-aangifte van een eenmanszaak, zijn gemiddeld tussen de 750 en 1.500 euro per jaar. Het exacte tarief is afhankelijk van het contact, de wijze waarop je de administratie aanlevert en of je hierbij nog advies wilt.
Waar aan het begin van de COVID-19 pandemie er met spanning werd gekeken naar hoe de M&A-markt zich zou ontwikkelen, is er van die spanning nu nauwelijks meer sprake. Plaats is gemaakt voor een florerende M&A-markt met veel overnames in het vooruitzicht.
Diploma meestal niet nodig voor eigen bedrijf
Ondernemen kan zonder diploma. Maar soms is een opleiding nodig om het vak te beoefenen. Daarmee is het starten van een eigen bedrijf wel heel gemakkelijk, je kunt je morgen inschrijven bij de KvK.
Een eigen bedrijf starten als u jonger bent dan 18 jaar. Dat kan. Voor grote beslissingen moet u wel toestemming hebben van uw ouders of voogd. Net als volwassenen moet u zich inschrijven bij KVK en belasting betalen.