De capsule koppelde vervolgens los voor een ballistische afdaling die scherper was dan normaal. Dat betekent dat de astronauten meer g-krachten te verwerken kregen. Nu was dat 6g, waar dat bij een normale terugkeer op aarde zo'n 4g is. Volgens artsen zijn de astronauten getraind om dit aan te kunnen.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.
Normaal gesproken ervaren Formule 1-coureurs in bochten, bij het aanremmen en het gas geven ongeveer 4 tot 6 G-krachten. Bij een crash zijn dit er echter plotseling veel meer, zoals je bij de crash van Verstappen wel kon zien. Hij kreeg namelijk te maken met 51 G.
“Omhoog kun je kracht ongeveer 1 g verdragen, zijdelings is er een maximum van 1,5 tot 2 g. Toch wordt dat laatste doorgaans niet prettig gevonden, een goede snelle achtbaan heeft meestal nauwelijks zijwaartse krachten.” De krachten die achtbaan-passagiers te verduren krijgen zijn aan strikte regels gebonden.
Tijdens het opstijgen van een vliegtuig ervaar je geen extra g krachten. Alleen op het moment dat het vliegtuig loskomt een kikkersprongetje. Het is vergelijkbaar met de ervaring in een lift.
Bescherming tegen versnellingen in de richting van het hoofd
4 Een belangrijk hulpmiddel is de 'G-broek'. Deze broek bevat een aantal opblaasbare compartimenten rond de kuitspieren, de spieren van het bovenbeen en ter hoogte van de buik. De Gbroek is via een 'G-klep' op een persluchtsysteem aangesloten.
Een ongeoefend mens kan van 6g buiten bewustzijn raken als deze langere tijd aanhoudt. Er is speciale kleding die deze grens kan verhogen. Bijvoorbeeld piloten van de Red Bull Air Race kunnen (in hun pak) versnellingen van 14g aan. Zij houden wel een marge van 2g aan voor de veiligheid, dus ze gaan niet verder dan 12g.
Er zijn er 7 in totaal. Airtime zijn de momenten waarop je loskomt uit je stoel en het gevoel hebt te zweven. Veel mensen vinden dit een eng of zelfs een vervelend gevoel. Voor anderen is dit juist wat een thrillride zo bijzonder maakt.
De achtbaan behaald een snelheid van 75,6 km/u en heeft een hoogte van 35,5 meter. Het ritje van 285 meter bevat 3 inversies. Het parcours wordt zowel voorwaarts als achterwaarts afgelegd waardoor de bezoekers in totaal 6 keer over kop gaan. Tijdens de rit zijn er grote G krachten tot maar liefst 5,2G.
Hij moet namelijk krachtig genoeg zijn om gedurende een race van zo'n 90 minuten om te gaan met de druk tijdens het optrekken, remmen en het bochtenwerk. Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht.
(1 G komt overeen met één keer je eigen lichaamsgewicht. Bij 55 G ervaar je een kracht van 55 keer je lichaamsgewicht, red.) In andere woorden; het risico van ernstig letsel aan het hoofd en de borstkas neemt met minstens veertig procent af”.
De capsule koppelde vervolgens los voor een ballistische afdaling die scherper was dan normaal. Dat betekent dat de astronauten meer g-krachten te verwerken kregen. Nu was dat 6g, waar dat bij een normale terugkeer op aarde zo'n 4g is. Volgens artsen zijn de astronauten getraind om dit aan te kunnen.
De anti- G suit blaast zich op in een tijdspanne van 2 seconden door middel van een ventiel dat zich automatisch opent wanneer de centrifugale kracht 2 G's overschrijdt. De druk in de pneumatische zakken is evenredig aan het aantal G's. Wanneer men het G trekken stopt, ledigen de zakken zich progressief.
Met zijn hoogte van 46,8 meter bereikt Goliath een topsnelheid van maar liefst 106 kilometer per uur.
Speed of Sound. Deze achtbaan in Walibi Holland is misschien wel de meest heftigste in Nederland.
'Slechtste achtbaan van Nederland'
"De Condor staat bekend als de slechtste achtbaan van Nederland, misschien wel van de wereld", legt Joey uit. "Het is een oude achtbaan en die gaat niet zo soepel." In de Condor hang je onder de rails. "Hij schudt heel erg, je krijgt brandende oren en heel wat klappen tegen je rug.
Het bleek, dat bij alle drie groepen van temperatuurbepaling de huid van het voorhoofd het hoogst is, namelijk gemiddeld 35°.
Het is belangrijk dat die niet te erg stijgt. Vanaf veertig graden wordt het namelijk steeds gevaarlijker. Bij 43 graden ontstaat er flinke schade aan het brein. Lichaamstemperaturen boven de 44 graden overleeft bijna niemand.
Kou kan fatale gevolgen hebben. Bij -40 °C kan de huid het drie minuten redden zonder kleren. En bij -60 °C sterven de cellen onmiddellijk af.
's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird. Maar het raketvliegtuig is nog sneller. de verbranding te weinig zuurstof in de dampkring is. Tijdens de Koude Oorlog gebruikten de Amerikaanse luchtmacht en de CIA de Blackbird om foto's te maken van Sovjetbases en Noord-Vietnam.
Waarom hebben auto's een motor die met versnellingen werkt, al dan niet automatisch? Schepen en vliegtuigen en treinen hebben dat niet.