“Omhoog kun je kracht ongeveer 1 g verdragen, zijdelings is er een maximum van 1,5 tot 2 g. Toch wordt dat laatste doorgaans niet prettig gevonden, een goede snelle achtbaan heeft meestal nauwelijks zijwaartse krachten.”
De zwaartekracht van de aarde trekt aan alle voorwerpen op onze planeet met een versnelling van één g. In een achtbaan werken grotere krachten op je lichaam; in een achtbaan met een maximumversnelling van 3 g voel je je heel kort drie keer zo zwaar als normaal.
Een ongeoefend mens kan van 6g buiten bewustzijn raken als deze langere tijd aanhoudt. Er is speciale kleding die deze grens kan verhogen. Bijvoorbeeld piloten van de Red Bull Air Race kunnen (in hun pak) versnellingen van 14g aan. Zij houden wel een marge van 2g aan voor de veiligheid, dus ze gaan niet verder dan 12g.
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
Tower of terror - de achtbaan met de meeste G-krachten.
De g-kracht geeft aan hoeveel keer je je eigen lichaamsgewicht moet kunnen weerstaan. Bijvoorbeeld: Stel dat je lichaam een vertraging van 1 g in verticale richting ondervindt. Dan betekent dit dat je je eigen lichaamsgewicht bovenop je schouders meedraagt. 1 g geeft een vertraging a van 9,81 m/s2 aan.
Er zijn er 7 in totaal. Airtime zijn de momenten waarop je loskomt uit je stoel en het gevoel hebt te zweven. Veel mensen vinden dit een eng of zelfs een vervelend gevoel. Voor anderen is dit juist wat een thrillride zo bijzonder maakt.
"Dit zijn G-krachten die je maar heel kort ervaart. Daar kan het lichaam in principe goed mee omgaan. Je hersenen zijn wel even aan het schudden en je evenwichtsorgaan krijgt een klap." Dat is ook de reden waarom Max Verstappen onderzocht werd in het ziekenhuis.
Bij 5g is de totale kracht op een lichaam zeven keer zo groot als de normale kracht door de zwaartekracht: het voelt alsof zes keer het eigen gewicht gedragen moet worden.
Max Verstappen kreeg gisteren tijdens zijn crash op Silverstone 51 g voor zijn kiezen. Dat het een harde klap was, wordt nog eens extra bevestigd in dit fragment. Op de boordradio van Max Verstappen is het een paar seconden ijzingwekkend stil – het lijkt of Verstappen even bewusteloos is.
Iedere extra positieve Gz-kracht (plotseling opstijgen) verdubbelt de benodigde bloeddruk om bloed naar je hersenen te pompen. Dat gaat prima tot ongeveer 2 G, maar bij 4 of 5 G zullen veel (ongetrainde) mensen buiten bewustzijn raken.
(1 G komt overeen met één keer je eigen lichaamsgewicht. Bij 55 G ervaar je een kracht van 55 keer je lichaamsgewicht, red.) In andere woorden; het risico van ernstig letsel aan het hoofd en de borstkas neemt met minstens veertig procent af”.
Om die extreme G-krachten aan te kunnen, gebruiken de piloten een speciale techniek. Ze spannen alle spieren in hun billen, benen en buik aan om te voorkomen dat er te veel bloed uit hun hersenen naar beneden wordt getrokken. Het komt er dus op aan om flink te persen en nadien naar adem te happen.
Er zijn namelijk verschillende redenen waarom een achtbaanritje je gezondheid verbetert. Zo kan een wilde rit nierstenen losmaken (wie had dat gedacht?) en krijgen astmapatiënten minder last van hun ademhaling. Astmapatiënten gaven aan dat hun ademhaling, zowel tijdens als na de rit, veel regelmatiger was.
De kans op een verwonding in een achtbaan is ongeveer één op een miljoen. De kans op een ernstige verwonding is ongeveer één op 20 miljoen. Kans op een dodelijk ongeval is ongeveer één op 750 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA).
FIA-onderzoek naar crash Grosjean afgerond: impact van 67g, snelheid van bijna 200 km/u. De FIA heeft haar onderzoek naar de angstaanjagende crash van Romain Grosjean aan het begin van de Grand Prix van Bahrein gepubliceerd.
Wat zijn G-krachten? Als je bijvoorbeeld gaat parachutespringen, val je tijdens het vallen steeds sneller. Je snelheid versnelt dan ongeveer 9,8 meter per seconde! Dit heet ook wel de valversnelling.
5G wordt een supersnelle vorm van internet. In theorie kun je er een downloadsnelheid van 4,2 gigabit per seconde (Gbps) mee halen. In de praktijk zal het eerder uitkomen op 1 Gbps. Ter vergelijking: 4G haalt gemiddeld een downloadsnelheid van 20 megabit per seconde (Mbps).
Als een astronaut in het ISS op een weegschaal zou gaan staan, dan geeft de weegschaal 0 kilogram aan! Je zegt dat de astronaut “gewichtloos” is. Gewichtloos betekent: zonder gewicht.
De botsingstijd is de duur van de botsing. Hierbij is F de kracht die een auto met massa m ondervindt bij de botsing. De tijd net voor de botsing is tvoor, de tijd er net na is tna. De botsing duurt een tijdsinterval Dt = tna - tvoor.
In 2002 werd Goliath geopend. De Mega Coaster werd ontworpen door Büro Stengel GmbH en gebouwd door Intamin AG. Met zijn hoogte van 46,8 meter bereikt Goliath een topsnelheid van maar liefst 106 kilometer per uur. Dit zorgt ervoor dat je in anderhalve minuut de 1.214 meter lange baan hebt afgelegd.
Speed of Sound. Deze achtbaan in Walibi Holland is misschien wel de meest heftigste in Nederland.
'Slechtste achtbaan van Nederland'
"De Condor staat bekend als de slechtste achtbaan van Nederland, misschien wel van de wereld", legt Joey uit. "Het is een oude achtbaan en die gaat niet zo soepel." In de Condor hang je onder de rails. "Hij schudt heel erg, je krijgt brandende oren en heel wat klappen tegen je rug.
De anti- G suit blaast zich op in een tijdspanne van 2 seconden door middel van een ventiel dat zich automatisch opent wanneer de centrifugale kracht 2 G's overschrijdt. De druk in de pneumatische zakken is evenredig aan het aantal G's. Wanneer men het G trekken stopt, ledigen de zakken zich progressief.