Wat zijn G-krachten? Als je bijvoorbeeld gaat parachutespringen, val je tijdens het vallen steeds sneller. Je snelheid versnelt dan ongeveer 9,8 meter per seconde! Dit heet ook wel de valversnelling.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.
“Omhoog kun je kracht ongeveer 1 g verdragen, zijdelings is er een maximum van 1,5 tot 2 g. Toch wordt dat laatste doorgaans niet prettig gevonden, een goede snelle achtbaan heeft meestal nauwelijks zijwaartse krachten.” De krachten die achtbaan-passagiers te verduren krijgen zijn aan strikte regels gebonden.
Biologisch effect. Bij de mens stroomt bij een extra versnelling in dezelfde richting als de valversnelling het bloed de hersenen uit, wat kan leiden tot verlies van bewustzijn. Bij versnelling in tegengestelde richting stroomt het bloed de hersenen in; dit wordt over het algemeen als onprettig ervaren.
Ze maken daarbij een vrije val van 40 tot 60 seconden. Ze trainen voor de vrije val onder meer in een windtunnel. Het praktijkgedeelte duurt 2 weken ze minimaal 20 sprongen maken.
Een Peruaanse man heeft een vrije val van 1500 meter overleefd. Na een sprong uit een militair vliegtuig weigerde zijn parachute, maar wonderbaarlijk genoeg hield de man er niets aan over. "Het is een wonder dat hij nog leeft", zegt dokter Guillermo Pacheco.
In 1985 werd Vulovic opgenomen in het Guinness Book of Records als overlevende van de hoogste val zonder parachute: 10.160 meter. Bij de omschrijving van haar record staat dat ze eigenlijk niet eens aan boord had moeten zijn van de vlucht: ze was verward met een andere stewardess met dezelfde voornaam.
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
De capsule koppelde vervolgens los voor een ballistische afdaling die scherper was dan normaal. Dat betekent dat de astronauten meer g-krachten te verwerken kregen. Nu was dat 6g, waar dat bij een normale terugkeer op aarde zo'n 4g is. Volgens artsen zijn de astronauten getraind om dit aan te kunnen.
Iedere extra positieve Gz-kracht (plotseling opstijgen) verdubbelt de benodigde bloeddruk om bloed naar je hersenen te pompen. Dat gaat prima tot ongeveer 2 G, maar bij 4 of 5 G zullen veel (ongetrainde) mensen buiten bewustzijn raken.
Er zijn er 7 in totaal. Airtime zijn de momenten waarop je loskomt uit je stoel en het gevoel hebt te zweven. Veel mensen vinden dit een eng of zelfs een vervelend gevoel. Voor anderen is dit juist wat een thrillride zo bijzonder maakt.
Met een hoogte van 73 meter, een maximum snelheid van 130 km per uur en 4 G-krachten garandeert deze achtbaan namelijk een geweldige adrenalinekick.
Bij de mens stroomt het bloed de hersenen in en dit wordt over het algemeen als onprettig ervaren. Bij positieve g-krachten stroomt het bloed uit de hersenen, wat kan leiden tot verlies van bewustzijn. Deze positieve en negatieve g-krachten heb je ervaren als je weleens in een achtbaan hebt gezeten.
Om die extreme G-krachten aan te kunnen, gebruiken de piloten een speciale techniek. Ze spannen alle spieren in hun billen, benen en buik aan om te voorkomen dat er te veel bloed uit hun hersenen naar beneden wordt getrokken. Het komt er dus op aan om flink te persen en nadien naar adem te happen.
Benodigde snelheid om een baan om te aarde te bereiken: ongeveer 27 000 kilometer per uur. Benodigde snelheid om helemaal los van de aarde te komen: een slordige 40 000 kilometer per uur. Niks warp 9.
De anti- G suit blaast zich op in een tijdspanne van 2 seconden door middel van een ventiel dat zich automatisch opent wanneer de centrifugale kracht 2 G's overschrijdt. De druk in de pneumatische zakken is evenredig aan het aantal G's. Wanneer men het G trekken stopt, ledigen de zakken zich progressief.
Max Verstappen kreeg bij zijn crash in de Grand Prix van Engeland in Silverstone een kracht van 51g te verwerken. Maar wat zegt dat eigenlijk en had het ongeluk ook fataal kunnen aflopen? Het waren huiveringwekkende beelden.
Het lichaam van Grosjean kreeg 53 g te verdragen bij de crash.
Max Verstappen kreeg gisteren tijdens zijn crash op Silverstone 51 g voor zijn kiezen. Dat het een harde klap was, wordt nog eens extra bevestigd in dit fragment. Op de boordradio van Max Verstappen is het een paar seconden ijzingwekkend stil – het lijkt of Verstappen even bewusteloos is.
DE INSTRUCTEUR DOET AL HET WERK
Samen met je Tandemmaster verlaat je het vliegtuig en val je met een snelheid van ongeveer 200 kilometer per uur naar beneden… Op circa 5000′ (voet) opent de instructeur de parachute. Samen vliegen jullie terug naar het Paracentrum om daar voor de deur te landen.
Bij het maken van een (tandem) skydive ervaar je eerst de vrije val voordat je parachute opent. Nadat je je eindsnelheid hebt bereikt (terminal velocity) is je val snelheid ongeveer 180 tot 220 km/uur.
Het high diving wordt op dit moment vooral gedaan door ex-schoonspringers. Het grootste verschil met schoonspringen, waarbij je van 10 meter springt, is de manier waarop je in het water komt. Vanaf 27 meter maak je altijd voetlandingen, bij de 10 meter kan je het water ook met je hoofd induiken.
Naar beneden storten
Wat betreft het voorval in Amsterdam-Noord: het echte neerstorten van de lift tot op de grond kan volgens Van Vliet niet gebeuren. "Dat is toch eigenlijk ook wel een fabel. Een lift is namelijk opgehangen aan een heleboel kabels en die breken niet zomaar", vertelt hij.
Wil je een val met de lift overleven, dan is er maar één effectieve techniek: ga liggen. Met je armen en benen uitgespreid en in het midden van de lift. Zo verspreid je de impact van de val over je hele lichaam, waardoor je daar minder schade door zal oplopen dan wanneer de hele schok opgevangen wordt door je voeten.