“Omhoog kun je kracht ongeveer 1 g verdragen, zijdelings is er een maximum van 1,5 tot 2 g. Toch wordt dat laatste doorgaans niet prettig gevonden, een goede snelle achtbaan heeft meestal nauwelijks zijwaartse krachten.”
Brr… Achtbanen mogen gelukkig niet een hogere G-kracht hebben dan vijf. Een G-kracht van veertien is dodelijk. Je kunt dus gewoon jouw favoriete achtbaan blijven bezoeken!
De zwaartekracht van de aarde trekt aan alle voorwerpen op onze planeet met een versnelling van één g. In een achtbaan werken grotere krachten op je lichaam; in een achtbaan met een maximumversnelling van 3 g voel je je heel kort drie keer zo zwaar als normaal.
Hierbij krijgt het lichaam te maken met druk. Tijdens een ritje in de Python ervaar je bijvoorbeeld 3,5 G-krachten. Een F-16-piloot krijgt er maximaal 9 te verduren. En in het geval van Verstappen waren het er dus maar liefst 51.
Tower of terror - de achtbaan met de meeste G-krachten.
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
De capsule koppelde vervolgens los voor een ballistische afdaling die scherper was dan normaal. Dat betekent dat de astronauten meer g-krachten te verwerken kregen. Nu was dat 6g, waar dat bij een normale terugkeer op aarde zo'n 4g is. Volgens artsen zijn de astronauten getraind om dit aan te kunnen.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Aan de 'bovenkant' van de acht heeft het toestel een snelheid van slechts 92 km/u. Tijdens de heftige luchtmanoeuvres in onderstaand filmpje ervaart Dojo g-krachten van maximaal 9 g (met een g-pak aan natuurlijk).
's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird. Maar het raketvliegtuig is nog sneller. de verbranding te weinig zuurstof in de dampkring is. Tijdens de Koude Oorlog gebruikten de Amerikaanse luchtmacht en de CIA de Blackbird om foto's te maken van Sovjetbases en Noord-Vietnam.
Bij een versnelling van 5g is de totale kracht op een lichaam vijf keer zo groot als de normale kracht door de zwaartekracht: het voelt alsof het eigen gewicht vijf keer extra gedragen moet worden.
De g-kracht geeft aan hoeveel keer je je eigen lichaamsgewicht moet kunnen weerstaan. Bijvoorbeeld: Stel dat je lichaam een vertraging van 1 g in verticale richting ondervindt. Dan betekent dit dat je je eigen lichaamsgewicht bovenop je schouders meedraagt. 1 g geeft een vertraging a van 9,81 m/s2 aan.
Zodra het karretje harder gaat krijgen je organen zoals je hart, darmen en longen, ook te maken met verschillende snelheden. Je organen zijn alleen wat aan de zware kant en blijven dus als het ware achter op de rest van het lichaam. De organen drukken tegen dan elkaar en tegen de buikwand. En dat geeft kriebels!
Gevechtsvliegtuigen zijn een bepalende factor, waar ook ter wereld. Tien dodelijke vogels dringen zich op, zoals de Russische Sukhoi T-50, die volgens Vladimir Poetin het beste gevechtsvliegtuig ter wereld is. Met een verwachte levensduur van 30 tot 35 jaar ziet het er goed uit voor de T-50.
De nog te leveren 35 toestellen worden geleverd in 5 delen: 2019: 8 toestellen. 2020: 8 toestellen. 2021: 8 toestellen.
Check je salaris!
Het aanvangssalaris van een Politiepersoneel bedraag meestal tussen de € 1.815 en € 3.014 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 2.116 en € 3.489 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Zij zijn ideologisch gedreven en steunen de oorlog, of worden aangetrokken met aantrekkelijke contracten. "Ze motiveren mannen met een hoog salaris van tot wel 300.000 roebel (ongeveer 4.500 euro, red.) per maand.
Het minimale of startsalaris begint bij € 885 en het maximale loon is € 11.437 bruto per maand.
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
Om die extreme G-krachten aan te kunnen, gebruiken de piloten een speciale techniek. Ze spannen alle spieren in hun billen, benen en buik aan om te voorkomen dat er te veel bloed uit hun hersenen naar beneden wordt getrokken. Het komt er dus op aan om flink te persen en nadien naar adem te happen.
Benodigde snelheid om een baan om te aarde te bereiken: ongeveer 27 000 kilometer per uur. Benodigde snelheid om helemaal los van de aarde te komen: een slordige 40 000 kilometer per uur. Niks warp 9.
Max Verstappen kreeg gisteren tijdens zijn crash op Silverstone 51 g voor zijn kiezen. Dat het een harde klap was, wordt nog eens extra bevestigd in dit fragment. Op de boordradio van Max Verstappen is het een paar seconden ijzingwekkend stil – het lijkt of Verstappen even bewusteloos is.