Tot 9 keer de zwaartekracht Tijdens de centrifuge-training ervaren vliegers, en nu dus de aspirant-astronauten, hoe extreme G-krachten voelen. Die lopen op tot 9 keer de zwaartekracht, zoals in gevechtsvliegtuigen. De 7 aspirant-astronauten kregen te maken met maximaal 6 G-krachten.
Vroege astronauten werden blootgesteld aan lancerings- en terugkeerkrachten van wel 6 g of meer ; in de spaceshuttle wordt bij de lancering meer dan 3 g ervaren. Piloten en astronauten dragen g-pakken die voorkomen dat hun bloed te veel ophoopt onder zware g-krachten, wat kan leiden tot bewusteloosheid.
Een ongeoefend mens kan van 6g buiten bewustzijn raken als deze langere tijd aanhoudt. Er is speciale kleding die deze grens kan verhogen. Bijvoorbeeld piloten van de Red Bull Air Race kunnen (in hun pak) versnellingen van 14g aan. Zij houden wel een marge van 2g aan voor de veiligheid, dus ze gaan niet verder dan 12g.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.
Je lichaam kan zeker tegen de positieve kracht, het verdraagt maximaal ( dit verschilt bij persoon) 4.5 tot 5 G.
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk. Stel je een ruimtecapsule voor die vrij door de ruimte beweegt (dus zonder invloed van krachten van planeten) met een versnelling van 9,81 m/s2.
De 9G-krachttest is een test voor gevechtspiloten om te zien of ze extreme druk op hun lichaam aankunnen .
Tijdens de crash remde zijn wagen af van 173 tot 0 km/u in slechts 66 cm. Hierdoor kreeg Purley 179,8 g te verduren en stond hij in het Guinness Book of Records voor de hoogste G-krachten die door een mens is overleefd (tot 2003, waarin Kenny Bräck tijdens een crash 214 g te verduren kreeg).
- Hoe zwaar zou 1 ton zijn? (1 ton = 1000 kilogram, duizend pakken suiker).
Straaljagerpiloten kunnen zo wel krachten meemaken van 9G richting hun voeten. Als dat een tijdje doorgaat, kan je hart het niet bijbenen en stroomt al het bloed uit je hoofd richting je benen. Dit is wat men noemt een blackout.
De meesten van ons kunnen tot 4-6G weerstaan . Jachtpiloten kunnen tot ongeveer 9G een seconde of twee aan. Maar aanhoudende G-krachten van zelfs 6G zouden fataal zijn.
Aan de 'bovenkant' van de acht heeft het toestel een snelheid van slechts 92 km/u. Tijdens de heftige luchtmanoeuvres in onderstaand filmpje ervaart Dojo g-krachten van maximaal 9 g (met een g-pak aan natuurlijk).
G-krachten zijn een handig hulpmiddel voor achtbaanfans. Als een achtbaan een versnelling van 2G geeft, dan ga je dus elke seconde zo'n 20 meter sneller.
IndyCar-coureur Kenny Bräck (SWE) overleefde een fractie van een seconde vertraging van 214 g tijdens een crash met een snelheid van 220 mph (354 km/u) op ronde 188 van de Chevy 500 op Texas Motor Speedway, VS, op 12 oktober 2003. Dit blijkt uit gegevens die zijn geregistreerd in Bräcks ingebouwde "crash violence recording system".
NASA gebruikt anti-zwaartekrachtpakken tijdens de terugkeer en landing als tegenmaatregel tegen cardiovasculaire deconditionering die optreedt tijdens ruimtevluchten. NASA-astronauten gebruiken een opblaasbaar re-entry anti-zwaartekrachtpak (REAGS) dat wordt gedragen onder het Advanced Crew Escape Suit .
Een astronaut van 75 kilogram trekt het ruimtepak aan. De massa van de astronaut met pak is 110 kilogram. Veertig jaar geleden hebben astronauten grote sprongen op de maan gemaakt.
Een ton staat in de Nederlandse spreektaal voor honderdduizend geldeenheden, bijvoorbeeld honderdduizend euro (€ 100.000,-).
Afrikaanse olifanten zijn tegenwoordig de grootste landdieren ter wereld. De grootste Afrikaanse olifant die ooit is geregistreerd, werd gevonden in Angola. Hij woog maar liefst 24.000 pond (11.000 kg), had een schouderhoogte van 3,96 meter (13,0 ft) en was minstens een meter groter dan de gemiddelde mannelijke Afrikaanse olifant!
Voor water is de dichtheid bij benadering 1000 kg/m³. Dit betekent dat 1 liter water een massa heeft van ongeveer 1 kg. vloerverf daarentegen heeft over het algemeen een hogere dichtheid dan water, wat betekent dat dezelfde hoeveelheid vloerverf meer massa heeft dan water.
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
De gravitatieconstante G is een natuurconstante die in het hele heelal geldt. Gravitatie werkt in het hele heelal op dezelfde manier en de grootte ervan is alleen afhankelijk van de massa's. De zwaartekrachtsversnelling g is de versnelling die vrij vallende voorwerpen op aarde ondervinden en is gelijk aan 9,81 ms-2.
1 G is een maat voor versnelling. Deze is 9,80665 m/s². Dit betekent dat als je stilstaat en versnelt met 1 g gedurende 1 seconde, je een snelheid van 9,80665 m/s hebt, na 2 seconden 19,6133 m/s, na 3 seconden 29,41995 m/s.
Jachtpiloten kunnen grotere G-krachten van top tot teen aan , tot wel 8 of 9 G , en dat gedurende langere periodes, door anti-G-pakken te dragen.
Een piloot moet een keer diep ademhalen en de lucht in zijn stemspleet (glottis) vasthouden, voordat de G-kracht of versnelling optreedt. Vervolgens begint de 'luchtuitwisseling'. De luchtuitwisseling is de snelle uitademing die elke drie seconden moet plaatsvinden.
Versnelling wordt beschreven in eenheden van de kracht die "Gs" worden genoemd. Een piloot in een steile bocht kan versnellingskrachten ervaren die vele malen groter zijn dan de zwaartekracht . Dit geldt met name voor militaire straaljagers en hoogwaardige aerobatic-vliegtuigen, waarbij de versnellingskrachten wel 9 Gs kunnen bedragen.