Hoeveel fouten er gemaakt kunnen worden om toch de maximale score te halen, verschilt per jaar. Hiervoor worden de scores van alle leerlingen met elkaar vergeleken en op basis van daarvan wordt de schaalverdeling gemaakt. Meestal kan een kind maximaal rond de twaalf antwoorden fout beantwoorden om toch 550 te scoren.
Iedere leerling die de Centrale Eindtoets heeft gemaakt, krijgt een standaardscore op een schaal van 501 tot en met 550. Op basis hiervan krijgen de leerlingen het best passende brugklastype geadviseerd. Dit jaar behaalden de leerlingen gemiddeld een standaardscore van 535,0.
tussen de 525 en 532: vmbo kaderberoepsgerichte leerweg en gemengde / theoretische leerweg. tussen de 533 en 539: vmbo gemengde / theoretische leerweg en havo. tussen de 540 en 544: havo en vwo.
Zo kan een rekentoets midden groep 6 bijvoorbeeld 96 opgaven hebben, terwijl een toets begrijpend lezen midden groep 6 slechts 73 opgaven heeft. 28 goed beantwoorde vragen op de rekentoets betekent dan niet hetzelfde als 28 goed beantwoorde vragen op de toets begrijpend lezen.
De CITO-score voor de eindtoets is een cijferscore tussen de 500 en de 550. Een leerling met een score van 535 kan waarschijnlijk naar de HAVO. Als de score boven de 545 ligt, dan kan de leerling waarschijnlijk naar het VWO. De CITO-score is een richtlijn bij het advies dat de school geeft aan de ouders.
Cito -score:(indicatie advies)
545 of hoger: VWO, Gymnasium. 538 - 542: HAVO/VWO. 535 - 539: HAVO/ MAVO. Indien een leerling in februari een advies op een bepaald niveau krijgt van de school en de eindcito - score ligt daaronder dan moet de VO- school het advies opvolgen.
De standaardscore laat zien hoe goed een leerling de Centrale Eindtoets heeft gemaakt. De score ligt op een schaal van 501 tot en met 550. Heeft een leerling veel vragen goed beantwoord, dan is de standaardscore hoog.En heeft hij veel vragen fout beantwoord, dan is de standaardscore laag.
Een score van 549 of 550 wordt slechts behaald door ongeveer de top 5 procent van alle leerlingen. Hoewel de link tussen Cito-score en IQ niet 1-op-1 is, is dit een teken aan de wand, dat zeer slimme leerlingen zich in het voorgezet onderwijs niet ontwikkelen of presteren naar vermogen.
RTL Nieuws heeft op basis van de methodiek die voor het landelijke beeld gebruikt is de cijfers per school berekend. Aan elk schoolniveau is een cijfer gegeven. Het gemiddelde cijfer in Nederland was afgelopen schooljaar een 7,79, dit staat gelijk aan een vmbo/havo advies.
Als je aan het einde van groep 8 referentieniveau 1F hebt bereikt, dan beheers je taal en rekenen voldoende. Als je referentieniveau 1S of 2F hebt bereikt, dan beheers je taal en rekenen zelfs nog beter.
tussen de 161 en 170: vmbo basis- en kaderberoepsgerichte leerweg. tussen de 171 en 175: vmbo kaderberoepsgerichte leerweg en gemengde/theoretische leerweg. tussen de 176 en 180: vmbo gemengde/theoretische leerweg en havo. tussen de 181 en 190: havo en vwo.
Wat betekent een I+ score? Een I+ score betekent dat de leerling tot de 10% hoogst scorende leerlingen behoort. De score I+ is een uitslag op een Cito-toets uit het leerlingvolgsysteem op de basisschool.
Leerlingen maken ieder schooljaar twee keer een toets: in het midden van het schooljaar (januari/februari) en aan het eind (mei/juni). Cito toetst de leergebieden rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. Scores worden uitgedrukt in de Romeinse cijfers I, II, III, IV en V of in de letters A, B, C, D en E.
Cito-onderzoek wordt door het KCHL met voorrang behandeld waardoor u zo spoedig mogelijk, doch binnen 60 minuten, een uitslag gerapporteerd krijgt.
Voor het maken van de opgaven voor de Centrale Eindtoets werkt het CvTE samen met deskundigen - de toetsdeskundigen bij Stichting Cito, leerkrachten die de opgaven beoordelen en vertegenwoordigers van de onderwijsraden en vakverenigingen.
Dat zijn scores binnen een bepaalde bandbreedte: een Cito-score van 545 tot 550 betekent bijvoorbeeld een vwo-advies. Maar als je kijkt naar de exacte scores, dan zie je dat kinderen van lageropgeleide ouders gemiddeld meer aan de onderkant van die bandbreedte zitten, en die van hogeropgeleide ouders meer bovenaan.
Op de Cito-toets kunnen kinderen een score halen tussen de 500 en de 550. Dit percentiel geeft aan welk type brugklas het beste geschikt is. Het advies havo komt overeen met een percentiel van tussen de 538 en 541.
Een C-score is een uitslag op een Cito-toets uit het leerlingvolgsysteem (LVS) op de basisschool. De C-score betekent dat je kind tot de 25% behoort die 'net tot ruim onder het landelijk gemiddelde' scoren. Cito zet de score van jouw kind op een Cito-toets af tegen de scores van alle kinderen in Nederland.
De standaardscore is gebaseerd op het aantal goed beantwoorde vragen op de onderdelen taal en rekenen. Het totaal aantal goed wordt omgerekend naar een getal tussen de 501 en 550. Bij een standaardscore hoort een toetsadvies voor het meest passende vervolgonderwijs.
Wat is de ROUTE 8-toets? De Route 8-toets is dus een doorstroomtoets voor de basisschool, die je kind maakt in groep 8. De toets meet in ieder geval de basisvaardigheden taal en rekenen. De toets is digitaal en is adaptief.
Werkhouding, motivatie en gedrag tellen mee voor schooladvies. Het basisschooladvies is niet alleen gebaseerd op toetsuitslagen. De sociaal emotionele ontwikkeling, motivatie en gedrag wegen ook mee. Dit worden ook wel de 'zachte gegevens' over de leerling genoemd.
Havo is de één na hoogste middelbare school opleiding en biedt toegang tot Hoger Beroeps Onderwijs. VWO gaat daarboven en een diploma biedt toegang tot Universiteit. Met een havo advies hoort ze bij de 40% beste leerlingen.
Het gymnasium sinds 1998
In Nederland waren er in 2015-2016 ruim 63.500 gymnasiasten (6,6% van alle leerlingen in het voortgezet onderwijs; 27% van de vwo-leerlingen). Veel Nederlandse scholengemeenschappen en lycea hebben een gymnasiumafdeling (in 2002 waren het er 287).