In 2022 staan er twintig coureurs aan de start van de Formule 1-races. Max Verstappen is de regerend kampioen, maar Lewis Hamilton en anderen azen op zijn troon. De Red Bull-coureur zal met de RB18 op jacht gaan naar zijn tweede wereldtitel.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
De kleinste coureur op de Formule 1-grid is met afstand Yuki Tsunoda. De Japanner is elf centimeter korter dan de op een na kortste coureur: Lando Norris. Het zorgt ervoor dat de coureur meteen ook met afstand de minst zware coureur is in de Formule 1. Door zijn lengte weegt hij namelijk maar ongeveer 54 kilogram.
Vettel werd op 14 november 2010 voor het eerst wereldkampioen, op 9 oktober 2011 voor de tweede maal, op 25 november 2012 voor de derde keer en op 27 oktober 2013 voor de vierde maal op rij. Hij werd in 2010 de jongste wereldkampioen Formule 1 ooit.
Max Verstappen woont in het belastingtechnisch aantrekkelijke Monaco. De Red Bull F1-coureur heeft daar een huurappartement, wat naar verluidt 18.000 euro per maand kost. De geschatte waarde van het appartement bedraagt 16 miljoen euro.
De oudste wereldkampioen Formule 1 aller tijden
Dat record staat namelijk op naam van de legendarische Juan Manuel Fangio, die met zijn 46 jaar en 41 dagen zich in augustus 1957 kroonde tot oudste wereldkampioen ooit. Een record dat vandaag de dag dus nog steeds overeind staat.
Sinds 2011 rijden Formule 1-auto's rond met het 'Drag Reduction System' (DRS). Met dit systeem kunnen coureurs hun achtervleugel openklappen. Dit systeem is bedacht om het inhalen te bevorderen en zo meer spektakel te creëren.
Snelste ronde ooit
1:19,511 | Max Verstappen (Red Bull Racing RB8 F1) | 21-5-17, 11.28u (195,05 km/u) – gereden tijdens demonstratie (circuitversie: GP-Circuit 1999-2019, 4,307 km).
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
De Duitser wil meer tijd met zijn familie doorbrengen. Zijn zorgen over klimaatverandering zijn een andere aanleiding om de sport te verlaten. "Het is niet de hoofdoorzaak, maar het speelde zeker een rol", vertelde Vettel op een persconferentie in Boedapest, waar komend weekend de GP van Hongarije wordt verreden.
Hij deelt die tiende positie met de Braziliaan Nelson Piquet, de vader van Verstappens huidige vriendin Kelly Piquet. In dit lijstje is Hamilton de absolute recordhouder met 182 podiumplaatsen.
Wie voortaan exact hetzelfde loon krijgt, is Max Verstappen. De Nederlander die er in 2021 in slaagde om alsnog de WK-titel op zijn naam te schrijven, ondertekende in maart 2022 een nieuwe contract bij renstal Red Bull Racing, goed voor een salaris van 48,3 miljoen euro/jaar.
Waarom had Max Verstappen nummer 33? In de jaren voor zijn eerste wereldtitel reed Max Verstappen met startnummer 33 in de Formule 1. Het verhaal achter deze keuze is vrij eenvoudig: in zijn jeugd had de Nederlander de 3 als geluksgetal. Dit wilde hij ook graag in de F1 gebruiken, maar het nummer was al bezet.
80 kilo voor een coureur.
Lengte en gewicht coureur: minimaal 80 kilo
Daarbij komt ook nog eens dat minimaal 80 kilo van de coureur zelf dient te komen. Is dit niet het geval, dan zal de coureur extra ballast op zijn zitplaats moeten bevestigen. In totaal zal de coureur, helm en auto dus minimaal 740 kilo moeten wegen, ook al is de tank leeg.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...