Het kan gemakkelijk 970 tot 1030 mBar zijn in Nederlands. Ieder inlaattraject heeft een bepaalde mate van restrictie waardoor er een drukval/verschil ontstaat tussen de buitenlucht en de ingang van de turbo..
Als de turbo (zonder variabele schoepen) de gevraagde druk levert, wordt er veelal door het motormanagement (de ECU) een klep geopend die er voor zorgt dat de druk niet hoger oploopt. Deze 'wastegate' bepaalt dus eigenlijk waar de uitlaatgassen naartoe gaan: naar de turbo of naar de uitlaat.
Geen tegendruk
Als de turbo op vol vermogen draait en daarbij 1 bar druk levert, dan wordt de turbo door diezelfde druk ook geremd en op het juiste toerental gehouden. Als de slang losschiet is er geen tegendruk meer, stijgt het toerental van de turbo en loopt de turbo overspeedschade op.
Belangrijk voor een goede werking van de turbo is een goede smering van de turbo-as, die zo'n 220.000 toeren per minuut maakt. Als bestuurder heb je ook invloed op de levensduur. Laat de motor (en dus de turbo) altijd eerst op temperatuur komen en laat hem na zware inspanning even stationair draaien.
Zeeniveau wordt altijd aangenomen als 1013 mBar. Maar is bijvoorbeeld al afhankelijk van het weer. Het kan gemakkelijk 970 tot 1030 mBar zijn in Nederlands. Ieder inlaattraject heeft een bepaalde mate van restrictie waardoor er een drukval/verschil ontstaat tussen de buitenlucht en de ingang van de turbo..
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Een wastegate is een klep in de uitlaat van een motor met turbolader, deze klep overbrugt de turbolader en voorkomt dat de turbo te veel druk opbouwt als de motor hoger in toeren komt of zwaarder belast wordt.
Een twin-turbo of biturbo zijn twee turbo's. Door gebruik te maken van twee turbo's in plaats van één zijn er een aantal voordelen, zoals het opvangen van het zogenaamde turbogat. Daarnaast levert een motor met twin-turbo meer vermogen. Een biturbo kan op twee manieren geplaatst worden: parallel of sequentieel.
De turbo-onderdelen moeten gesmeerd worden. Dat gebeurd met motorolie die vanuit de oliepomp in de motor naar de turbo gaat. De olie wordt onder druk in de turbo gespoten, smeert en koelt alle onderdelen en loopt daarna terug in het carter van de motor.
Brandstofverbruik & uitstoot: De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden.
Een slecht werkende turbo is te herkennen aan de volgende symptomen: Er komt blauwe rook uit de uitlaat. Blauwe rook duidt op olie die door een defect in de motor is gekomen en samen met de benzine verbrand wordt. Vaak is dit te zien bij het accelereren, waarna dit weer verdwijnt wanneer de motor constant draait.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.
Wanneer je een auto hebt met een koppel van 300 Newtonmeter (Nm) of zelfs meer, dan voel je dit wanneer je optrekt. Je wordt als het ware in je stoel gedrukt zodra je gas geeft. Maar dit is geen garantie voor een snelle auto. Want ook al is je koppel zo hoog, het vermogen kan nog steeds laag zijn.
De reden om twee turbo's in plaats van één turbo te gebruiken kan verschillende voordelen hebben zoals meer vermogen of het tegengaan van een "turbogat". Er zijn twee verschillende soorten biturbo, parallel geplaatste of sequentieel geplaatste turbo's.
De kosten voor het vervangen van een turbo zal gemiddeld tussen de 950 en 1600 euro liggen.
De taak van de intercooler is om deze gecomprimeerde lucht af te koelen. De gecomprimeerde lucht komt vanaf turbo, gaat door de intercooler heen en gaat vervolgens naar het inlaatgedeelte van de motor. De gecomprimeerde lucht wordt via de buizen aan de zijkant, door de kleine kanalen van de intercooler heen geblazen.
N75 is het VAG-codewoord voor het magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing. In de N75 zit een ventiel (met een sensor) die de turbodruk kan verminderen (terugregelen).
Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Koeling van de turbo
Wanneer na een sportieve rit de olietoevoer plotseling wegvalt, kunnen zowel de olie als de turbo oververhit raken, met alle gevolgen van dien. Daarom is het verstandig om na elke rit de motor een tijdje stationair te laten draaien, zodat de turbo voldoende tijd heeft om af te koelen.
De turbo kan wel degelijk zorgen voor een groot olie verbruik (wat meerdere hier ook al aan geven) maar 1 op 1000km zou je dan ook echt wel moeten zien uit de uitlaat. Mocht je de kans en tijd hebben, haal dan je intercooler er uit.
De prestaties van een turbomotor zijn op grotere hoogtes beter. De turbo levert meer energie op omdat de tegendruk van de ijlere lucht op grote hoogtes lager is, waardoor de motor bijna hetzelfde vermogen levert als op lagere hoogtes het geval is.
Een luchtdruksensor wordt gebruikt in auto motoren die een turbo hebben. Deze werkt met luchtdruk en zorgt er op die manier voor dat de prestaties van de motor verbeteren in de zin van sneller optrekken en een hogere topsnelheid.