Bij de wat minder intensieve races is dit niet altijd een direct probleem, maar op sommige circuits kan het echt een nadeel of zelfs gevaarlijk zijn. Formule 1-coureurs drinken daarom voorafgaand aan een race vaak anderhalve liter water.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Dus, hoeveel Red Bull drinkt Max Verstappen zelf? 'Twintig! ', antwoordt Max gekscherend. Hij vervolgt iets serieuzer: 'Misschien een of twee tijdens een raceweekend, en af en toe tijdens promotionele evenementen.
In het mondstuk van de helm zit een microfoontje waarmee met het team gepraat kan worden. Ook is er in de helm ruimte voor een flexibel rietje dat is aangesloten op een vloeistofzak in de auto en waardoor de rijder tijdens een race kan drinken.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
Het drinken van energiedrinken blijkt het natuurlijke hartritme duidelijk te verstoren. Dit kan leiden tot een ernstige onregelmatige hartslag en zelfs tot een plotselinge hartstilstand. Ook ontdekten ze dat de bloeddruk van mensen die energiedrank dronken toenam.
Laaft hij zich aan het drankje van zijn raceteam. Wel nu, we hebben een antwoord. Zoveel Red Bull drinkt Max Verstappen.
Symptomen van een cafeïne-intoxicatie zijn o.m. misselijkheid, braken, hoofdpijn, hartkloppingen, agitatie, angst en bevingen. In zeldzame gevallen kan de intoxicatie leiden tot meer ernstige complicaties zoals hallucinaties en stuipen.
Zowel vooraf als achteraf wordt een coureur gewogen, inclusief racepak, schoenen én helm. Dat is van belang voor het zogeheten minimumgewicht: iedere auto inclusief coureur moet dit jaar minstens 798 kilo wegen. Dit om ervoor te zorgen dat het totale gewicht van iedere deelnemer zo gelijk mogelijk is.
De vonken onder de F1-auto's worden veroorzaakt door titanium 'skid blocks' die bevestigd zijn aan de plank onder de wagen. Deze blokken zijn bedoeld om te voorkomen dat de plank beschadigd raakt. Ze steken niet meer dan drie millimeter uit ten opzichte van de plank.
Het gewicht van een Formule 1 auto
Grotere, zwaardere coureurs waren daarbij lang in het nadeel. Nu is afgesproken dat de auto inclusief coureur sinds 2022 minimaal 795 kilogram moet wegen, waarvan de coureur en zijn stoeltje altijd voor minimaal 80 kilo meetellen.
“Dat ligt er een beetje aan waar in het seizoen het is. In principe drink ik niet tijdens het seizoen, dus dan is het inderdaad water. Red Bull drink ik alleen voor een training of race, als ik de energie ook ga gebruiken. Maar buiten het seizoen, dan kan ik weleens wat drinken op een feestje.”
Zo kan een Formule 1-bolide dankzij de intermediate-banden van Pirelli maar liefst 150 liter water per seconde verwerken. Ter vergelijking, een normale straatauto kan circa 40 liter per seconde wegwerken.
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
Kelly Piquet komt uit Brazilië, schrijft, heeft al een dochtertje én ze is de vriendin van Max Verstappen.
Zo geven meerdere onderzoeken aan dat energiedrank gezonder is, aangezien sommige varianten minder cafeïne bevatten dan een gemiddeld kopje koffie. Die conclusie is in onze ogen echter veel te kort door de bocht. Het is namelijk overduidelijk dat koffie vele malen gezonder is.
Een blikje energiedrank van 250 ml bevat zo'n 80 milligram cafeïne. Dat is ongeveer evenveel als een kop koffie. En 5 keer zoveel als in een glas cola. Drink je meerdere blikjes, dan tikt dat flink aan.
Overlijden door een te hoge cafeïne-inname wordt nauwelijks gerapporteerd, zo meldt het Voedingscentrum. Volwassen kunnen overlijden aan cafeïne wanneer ze ineens 10 gram cafeïne binnenkrijgen.
Niet alleen bij het versnellen en afremmen van de auto (zoals ook merkbaar is in een achtbaan), maar vooral in de bochten krijgen de coureurs te maken met hevige G-krachtendie in de Formule 1 wel kunnen oplopen tot 4 of 5 G. Dit betekent dat een coureur 4 tot 5 keer zijn eigen lichaamsgewicht op zich voelt drukken.
Niet alleen de auto's maar ook alle andere onderdelen worden over de gehele wereld vervoerd van Azië, naar Australië, Europa, en Noord- en Zuid-Amerika, om op tijd de spullen van ieder team op de juiste locatie te krijgen worden deze vervoerd via de weg, lucht en per schip.
Een Formule 1-coureur levert dus een topsportprestatie. Al geeft Verstappen zelf een ontnuchterend antwoord op de vraag waarom hij dit seizoen om de titel mee kan doen. “Vooral omdat ik een betere auto heb.”
Het salaris van de pitcrew
Een Formule 1-monteur verdient gemiddeld tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar, afhankelijk van de functie. Helmaal geen slecht bedrag natuurlijk, maar er komt wel een hoge druk bij kijken.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.